Hastighetsmätarproblem
- skillz
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Hastighetsmätarproblem
Hej!
Min hastighetsmätare funkar ej på min 944 -83 NA.
Jag vet att givaren sitter på vänster framhjul och vart "kabeln" går någonstans i motorrummet.
Men nu vet jag ju inte hur jag ska felsöka den. Tripmätaren funkar ju inte heller för den delen så det kanske underlättar om någon vet felet?
Är det givaren eller något i instrumentpanelen?
Min hastighetsmätare funkar ej på min 944 -83 NA.
Jag vet att givaren sitter på vänster framhjul och vart "kabeln" går någonstans i motorrummet.
Men nu vet jag ju inte hur jag ska felsöka den. Tripmätaren funkar ju inte heller för den delen så det kanske underlättar om någon vet felet?
Är det givaren eller något i instrumentpanelen?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Pär Hylander
- Raceputte
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944
Bara till att lossa rattbult, över och under panel om tenningslåset, de två skruvarna i instrumentpanelskonsollen över "bränsle och motor temp samt varvräknaren". Hela instrumentpanelen dras ut åt dig. Du kan få lirka med en skruvmejsel mellan instrumentbräda och panelens undersida om den inte vill komma. På ovansidan skall det bara vara att dra. När du får ut den en bit få du allt eftersom peta in vajer i kupén från motorutrymmet.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- skillz
- Turbo-Poster
Jag har tagit bort allt för att komma åt vajern vid instrumentpanelen. Men den ser ut att vara helt och fin där. Och det snurrar i instrumentpanelen där man ska stoppa in vajern. Men vajern snurrar ju ej. Så jag gissar på att den är av på andra sidan vid vänster framhjul.
Men då kommer frågan som jag tycker verkar knepig. Hur får man bort vajern från vänster framhjul?
Men då kommer frågan som jag tycker verkar knepig. Hur får man bort vajern från vänster framhjul?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
-
- NA-Poster
- skillz
- Turbo-Poster
Paperdragon wrote:Enkelt...den sitter med en låsbricka rakt genom hubben, det går inte att missa, med gör så här lyft vänser fram, be någon hålla i wiren inne i bilen snurra v-fram
Ok, låsbricka säger du

Varför ska man hålla i wiren i bilen och sen snurra på hjulet?

jag har testat att köra utan instrumentpanel och kört med bilen.. Då snurrade ej wiren inne i coupén.. Om det var så du tänkte att jag skulle göra?

Antar att den gått av eller så där nere vid vänster framhjul isf.
-
- NA-Poster
- skillz
- Turbo-Poster
Den ser väl i princip likadan ut på andra änden (läs, vid vänster framhjul som inne vid instrumentpanelen) ? Dvs en fyrkantig liten rak sak.Paperdragon wrote:Exakt, det va ju inte helt tydligt...den e skit enkelt att byta men fäst en ståtråd i det gamla höljet innan du drar ut den (att dra tillbaka den ny med) annars blir det snart pillrigt... De säljer sådana på mekonomen för en spottstver
Finns ingen risk att den bara hoppat ur läget vid hjulet?

-
- NA-Poster
- skillz
- Turbo-Poster
Såja, nu är wiren bytt. Enklare än jag trodde 
Fick dra den från cupen ut till motorutrymmet då tvärtom inte går
Men det gick hur som helst busenkelt. Jag som kört utan hastigehtsmätare i många månader har verkligen saknat det där
Dock har jag vetat ungefärlig hastighet annars. Jag har dock legat för sakta på vägarna har jag märkt enligt hastighetsmätaren

Fick dra den från cupen ut till motorutrymmet då tvärtom inte går

Men det gick hur som helst busenkelt. Jag som kört utan hastigehtsmätare i många månader har verkligen saknat det där

Dock har jag vetat ungefärlig hastighet annars. Jag har dock legat för sakta på vägarna har jag märkt enligt hastighetsmätaren