924 -77 CSish...
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 CSish...
Nu är instrumentbrädan klar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 CSish...
Med hur min inredning ser ut så kan man ju inte ha en svart ratt
Och jag är inte särskilt förtjust i takluckor, om det inte är så att hela taket är en lucka (aka Cab). Så en ny plåt håller på och svetsas i istället för den kapade gamla plåten.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 CSish...
Det är lite paus här just nu pga livet kan man säga. Ledsnade på det jobbet jag hade och bytte jobb, det betydde att jag behövde en bruksbil för att åka till och ifrån jobbet.
Köpa smart eller med hjärtat
Med hjärtat så klart
Men i februari så beställde jag en ny koppling till 924an. Den kom nu, blir intressant att montera den tillsammans med det lättade svänghjulet och se hur varvvillig motorn blir med typ 4-5 kilo mindre roterande massa. Kopplingen är en Spec Steg1.
Köpa smart eller med hjärtat


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 CSish...
Hur mycket lättade du svänghjulet?
En kompis svarvade bort 50% på sitt hjul och det fungerade utmärkt. Motorn blev klart rappare tillsammans med att kolvar och stakar garage-balanserades.
På 924 alltså.
En kompis svarvade bort 50% på sitt hjul och det fungerade utmärkt. Motorn blev klart rappare tillsammans med att kolvar och stakar garage-balanserades.
På 924 alltså.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Har ingen bild just nu på hur mycket som togs bort på svänghjulet, men inget extremt till att börja med. Finns mer att ta vid senare tillfälle.
Eftersom jag håller på och byter ut allt i kylsystemet mot nytt i den mån det går så har det nu kommit till det sista stålröret. På min bil så var det ganska så rostigt och jäkligt på både ut och insida, men nya i stål går knappt att hitta. Dock finns det nu en spanjor som tillverkar stålrören i rostfritt, dom är inte billiga. Men vem bryr sig
Det ersätter då röret som sitter precis under expansionskärlet.
Eftersom jag håller på och byter ut allt i kylsystemet mot nytt i den mån det går så har det nu kommit till det sista stålröret. På min bil så var det ganska så rostigt och jäkligt på både ut och insida, men nya i stål går knappt att hitta. Dock finns det nu en spanjor som tillverkar stålrören i rostfritt, dom är inte billiga. Men vem bryr sig



You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Riktigt Nice med förgasarna och luftboxen! Var har du fått luftboxen ifrån ? 

- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Hittade en bild på svänghjulet, finns lite mer att ta om det skulle vara så.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Eftersom Porsche tyckte att det var en bra ide med att bara ha en saxsprint som låsning för stagen till krängaren så vart det en uppgradering. Den krängaren som jag har liggandes är så pass långt gången att saxsprintarna gick av inne i krängaren, och att försöka borra ur dom gick inte.
Så hur löser man det enklast?
Jo, genom att köpa sig ut ur problemet. Powerflex har en "ny" produkt som är klämmor att montera på krängaren för att låsa den i rörelse i sidled.
Så hur löser man det enklast?

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Bumpsteer på sänkta bilar är inte direkt roligt, hittade lösningen till den här bilen för ett tag sen. Men inte kommit mig för att montera ännu.
Sen har jag hört att stora vingar är bättre än små, iallafall när det är dags för att stanna och dricka kaffe.
Det här är egentligen vingen till min andra bil, som har varit på grönbete men nu är hemma igen.You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Jahopp, motorn ur bilen igen
Men det beror enbart på att jag har några "småjobb" som jag vill göra nu innan jag ger mig på att försöka börja köra med bilen. Det handlar om att byta koppling, gör iordning lite runt bromsrören som inte blev snyggt när det byttes huvudbromscylinder och så ska det bytas batterikabel till startmotorn.
Nya kopplingen på väg dit. Kopplingen och det lättade svänghjulet monterat, kopplingskåpan är också ditskruvad. Påbörjat att göra klart bromsrören och batterikabeln.


Nya kopplingen på väg dit. Kopplingen och det lättade svänghjulet monterat, kopplingskåpan är också ditskruvad. Påbörjat att göra klart bromsrören och batterikabeln.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Grymtjohan944 wrote: ↑2025-01-04 21:45:01 Jahopp, motorn ur bilen igen![]()
![]()
2024-12-31-18-36-48_img_20241231_153511_903.jpg
Men det beror enbart på att jag har några "småjobb" som jag vill göra nu innan jag ger mig på att försöka börja köra med bilen. Det handlar om att byta koppling, gör iordning lite runt bromsrören som inte blev snyggt när det byttes huvudbromscylinder och så ska det bytas batterikabel till startmotorn.
Nya kopplingen på väg dit.
2025-01-04-18-04-01_img_20250104_135302_590.jpg
2025-01-04-18-04-01_img_20250104_140202_782.jpg
Kopplingen och det lättade svänghjulet monterat, kopplingskåpan är också ditskruvad. Påbörjat att göra klart bromsrören och batterikabeln.


- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Kommer inte ihåg, men det kom ifrån Tyskland iallafall.
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
En splitter är ju kul att montera för att balansera aeron litegrann
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -77 CSish...
Du får gärna visa mer kring splittern, har en egen sådan planerad sen länge, men inte kommit till skott än 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users