944 -83 | The 952 Story
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Helt omöjligt att veta, alla bänkar visar olika. Men ska jag gissa så någonstans kring 140hk på hjulen om du kör rullar.
Varifrån beställde du dina cnc grejer?
Kanske kan kolla vad dom här tar för jobbet framöver https://www.instagram.com/aviken_engineering/
Varifrån beställde du dina cnc grejer?
Kanske kan kolla vad dom här tar för jobbet framöver https://www.instagram.com/aviken_engineering/
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Det blev Xometry som kommer leverera pryttlarna, leverans hem till lådan utlovad inom 3 veckor.
Kommer kolla runt mer på CNC leverantörer senare, nu ruttnade jag å bara beställde
Det är inte avancerade grejer direkt: Ena monteras mellan spjällhus/insug och huserar givare för insugstemp, den andra på trottelhuset för TPS.
Inte mång minuter maskintid där inte..
Känner jag mig själv rätt så lär det väl sluta med att det står en gammal TOS i garaget med CNC konvertering på....
Det är H2M här i Östersund som kommer köra bilen i rullande landsväg, ska kolla vilken bänk det är och hur de korrigerar.
Det är dom som kommer mappa bilen med kompressor sen, så det känns som huvudsak att det är i samma bänk vid båda mätningarna
Kommer kolla runt mer på CNC leverantörer senare, nu ruttnade jag å bara beställde

Det är inte avancerade grejer direkt: Ena monteras mellan spjällhus/insug och huserar givare för insugstemp, den andra på trottelhuset för TPS.
Inte mång minuter maskintid där inte..
Känner jag mig själv rätt så lär det väl sluta med att det står en gammal TOS i garaget med CNC konvertering på....

Det är H2M här i Östersund som kommer köra bilen i rullande landsväg, ska kolla vilken bänk det är och hur de korrigerar.
Det är dom som kommer mappa bilen med kompressor sen, så det känns som huvudsak att det är i samma bänk vid båda mätningarna

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Hoppas grejerna kommer i tid 3v borde dom lätt greja tycker jag.
Du gör helt rätt, köra en referens före är det enda sättet att verkligen veta vad skillnaden är !
Du gör helt rätt, köra en referens före är det enda sättet att verkligen veta vad skillnaden är !

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story




Jag skulle uppskatta att jag hittade 5 ponnys med spridartvätten.
Men att det var så jäkla exakt!
Ja jag blev F-n mållös när jag knappade in 120.3x1.36 och fick fram 163.608 ponnys på veven

Vi körde tre pull.
Bänken är en Dynocom DC2000
Förhoppningsvis går det utläsa lite siffror nedan:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Rimligt ändå.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
84,5kW, typ 115hk i den nedre grafen, är det på hjulen? Det verkar väldigt väldigt lågt, eller är det nåt som är skumt där?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Ja jag tycker det
Jag har läst på fler ställen av internettets hörn att svängdörren är bottnad vid ~4500rpm..
Det stämmer bra med vridmomentskurvan, finns nog "en del"... Att hämta där med sprutet
Har själv sällan dragit bilen högre än just 4500rpm då jag inte tycker att det händer särskilt mycket norr om det..
Såå taggad på å få igång bilen på Maxxecu nu

Jag har läst på fler ställen av internettets hörn att svängdörren är bottnad vid ~4500rpm..
Det stämmer bra med vridmomentskurvan, finns nog "en del"... Att hämta där med sprutet

Har själv sällan dragit bilen högre än just 4500rpm då jag inte tycker att det händer särskilt mycket norr om det..
Såå taggad på å få igång bilen på Maxxecu nu

- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Ja på hjulen.
120.3kW är på veven
Jag vet faktiskt inte helt vilka grafer det är som visas, han testade några fler gånger än de tre pull vi körde också.
Såg kring 90kW fladdra förbi.
120.3kW är på veven
Jag vet faktiskt inte helt vilka grafer det är som visas, han testade några fler gånger än de tre pull vi körde också.
Såg kring 90kW fladdra förbi.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Det låter väldigt lågt, du skulle det nog inte vara mer än typ 140hk i motorn
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Missade hjulhästarna, ja 115 hk på hjulen låter lite om det speglar verkligheten.
Du har en skillnad i kurvorna tycker jag, den ena (hjuleffekten) har maxeffekten vid 5000 och den andra vid 5500.
En 944a hade 163 vid 5800, potentiellt så är det något som begränsar den på toppen. Har du nån graf med lambda/afr kurva också?
Du har en skillnad i kurvorna tycker jag, den ena (hjuleffekten) har maxeffekten vid 5000 och den andra vid 5500.
En 944a hade 163 vid 5800, potentiellt så är det något som begränsar den på toppen. Har du nån graf med lambda/afr kurva också?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Jag har inte riktigt erfarenheten eller kunskapen för att svara på era frågor..
Men efter en körning så hålls kopplingen in för att mäta transmissionens parasitet under nedvarvning, denna negativa kurva korrigerar sedan hjulkurvan för att få motorkurvan.
Det är väldigt liten skillnad 5000 vs 5500 rpm, nån enstaka kW så det är väl korrigeringen?
Men efter en körning så hålls kopplingen in för att mäta transmissionens parasitet under nedvarvning, denna negativa kurva korrigerar sedan hjulkurvan för att få motorkurvan.
Det är väldigt liten skillnad 5000 vs 5500 rpm, nån enstaka kW så det är väl korrigeringen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Kan de feta ostarna ge lite lustiga effekter..?
Det är ändå 265 18 tummare bak..
Det är ändå 265 18 tummare bak..
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Lambda var inte inkopplat då detta kördes på original motronic.
Men generellt så går den snålt på högre varv och låg last
Men generellt så går den snålt på högre varv och låg last
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Tunga hjul kan ta några procent vad jag hört.
Jag tror inte på siffrorna som den dynon spottat ur sig, 115 på hjulen och 163 i motorn, det är mycket det. 30% effektförlust.
Som referens kan jag säga att jag bänkat min 911 -69 på två olika bänkar och fått 282 hp på den ena och 330 hp på den andra (motor hästar), någon eller bägge är ju fel, svårt att säga vilken. Lite sugen att åka till en 3e bara för att få en utslagsröst
Men det viktigaste är inte siffrorna utan jämförelsen mellan modifieringarna du kommer göra.
Jag tror inte på siffrorna som den dynon spottat ur sig, 115 på hjulen och 163 i motorn, det är mycket det. 30% effektförlust.
Som referens kan jag säga att jag bänkat min 911 -69 på två olika bänkar och fått 282 hp på den ena och 330 hp på den andra (motor hästar), någon eller bägge är ju fel, svårt att säga vilken. Lite sugen att åka till en 3e bara för att få en utslagsröst

Men det viktigaste är inte siffrorna utan jämförelsen mellan modifieringarna du kommer göra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -83 | The 952 Story
Som sagt det viktiga är ju före/efter. Men nåt är lite knasigt skulle jag gissa, en utrullningen är inte jätteexakt sätt att mäta förlusterna, men det borde vara typ 11-18% ungefär. Därför är det vanligt att ofta jämföra hjuhästar, men det adderar ju förstås ett lager med osäkerheter pga däck, hur hårt man spänner ner osv. 944spec i usa som kör med standardmotorer måste bromsa mindre än 142 på hjulen, verkar som dom ligger på 130 nånting på hjulen, men dom har väl lite lägre kompression tror jag.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users