Etanolkonvertering?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Chevalier
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 -92

Etanolkonvertering?

#1 Post by Chevalier »

Hej på er andra glada fartdårar!

Med dagens (o)trevliga bensinpris så kan man inte annat än att fundera på möjligheten med att köra bilen på etanol. Någon som har erfarenhet av en konvertering (om det nu går)? Mycket jobb? Kostnader? Fördelar/nackdelar? Lätt att återställa om man skulle vilja?

Frejkan
Carrera-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Frejkan »

Den engelska tidningen GT Purely Porsche hade en artikel om en konverterad 944 tidigare i år. Tyvärr köpte jag inte tidningen

/Fredrik
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

gurra
Sponsor

#3 Post by gurra »

Har inte provat, men jag har haft en del tankar på att göra en etanolkonvertering på en 951 för "skojs" skull. Att köra på 100% etanol är nog inte så aktuellt, men jag kan tänka mig att en mix 70/30 etanol/98 skulle kunna fungera bra.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

larsöstman
S-Poster

#4 Post by larsöstman »

Är också lite sugen, bara för att det vore kul. Kör inte så många mil om året så bensinpengarna på den bilen är inte "så" farligt.
Stälde frågan på etanol forumet, de tyckte jag skulle skaffa 50% större spridare till min -86 turbo & köra på ren E85. Trodde det skulle vara problem med tankställen men det finns ju nära alla banor, Karlskoga, Mantorp & Kinnekulle mm. samt hemma. Har kört min Citroen XM på 40-50% blandning i ca 200 mil å de funkar kanon. Dessutom är den faktsikt starkare... Skulle vilja ha samma förbättring gratis på 951:an men jag vet inte hur pass bra styrsystemet anpassar sig, nån som vet?

Volvo turbon på etanolforumet har ju oneklingen fått rejäl snurr med E85.

CITAT:

Jag fick en effektökning på 15%, har bromspapper på det men ej i datorn.

Jag har bytt spridare, bränslepumpar och tändstift.
Bränslemängden är ökad med 45% emot 98 bensin.

Mitt laddtryck ligger på 1.5 bar men det är samma med bensin.

Geometriskt tryck: 12 bar
Komp. förhållande: 8,6:1

Tändningen är orörd sånär som på alternativa tändstift (Halo med 0,5 mm elektrodavstånd).

Max effekt/vrid med etanol: 330 hk/460Nm.
Max effekt/vrid med 98 bensin: 288 hk/397Nm.

Vid bromsningstillfället körde jag med org tändstift och org soppapump. Effekten är troligen lite högre nu, den känns starkare framförallt på 4an, troligen hängde inte soppapumpen riktigt med då orginal kördes.

Vem vågar va först!!!???

gurra
Sponsor

#5 Post by gurra »

Att bara byta spridare är en dålig idé, chippen måste vara anpassade för det. 50% mer bensin/etanol lär troligen inte vara linjärt över hela registret.

Så fort du börjar blanda i E85 i en 951 utan att göra förändringar på laddtryck eller tändkurva kommer du få minskad effekt. Styrsystemet ställer inte fram tändningen automatiskt och E85 har lägre energiinnehåll så för att utnyttja den måste man ändra inställningar gentemot original.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

larsöstman
S-Poster

#6 Post by larsöstman »

Räcker det med att höja laddet med pysventil?

Pär Hylander
Raceputte

#7 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Att bara byta spridare är en dålig idé, chippen måste vara anpassade för det. 50% mer bensin/etanol lär troligen inte vara linjärt över hela registret.
Öhhvanudå?

Energiinnehållet i E85 är ju lika mycket mindre än bensin oavsett om man tar ut 50 hk eller 500 hk. För samma stökiometriska förhållande åtgår det ju ca 40 % (?) mer E85 än bensin. Så sålångt tycker jag det borde funka kanon.

Sen tror jag som du att tändningen behöver höjas för att dra nytta av den förhöjda oktantalet och turbotrycket behöver/kan höjas ytterligare med ev risk att turbon hamnar lite snett i pumpkurvan
Pär Hylander

Micke265
NA-Poster

#8 Post by Micke265 »

gurra wrote:Att bara byta spridare är en dålig idé, chippen måste vara anpassade för det. 50% mer bensin/etanol lär troligen inte vara linjärt över hela registret.

Så fort du börjar blanda i E85 i en 951 utan att göra förändringar på laddtryck eller tändkurva kommer du få minskad effekt. Styrsystemet ställer inte fram tändningen automatiskt och E85 har lägre energiinnehåll så för att utnyttja den måste man ändra inställningar gentemot original.
har inte etanol högre energi inehåll per enhet luft (stökiometrisk bandning) an bensin?? men lägre per liter bränsle...
lr har jag helt fel??

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#9 Post by Tomas »

Micke265 wrote: har inte etanol högre energi inehåll per enhet luft (stökiometrisk bandning) an bensin?? men lägre per liter bränsle...
lr har jag helt fel??
Nej, du har rätt.
Energiinnehållet per liter (eller kilo) är lägre för etanol jämfört med bensin. Eftersom man ska blanda in mer etanol för varje kilo luft så blir den totala energimängden i cylindern dock större för etanol.
Sedan ger ju etanol möjligheten att öka verkningsgraden genom att höja kompressionen p.g.a det högre oktantalet.
Det borde fungera ganska bra att bara ska upp bränslemängden (med större spridare eller någon annan metod). Du ska ju ha mer bränsle över hela registret. Den enda haken jag kan tänka mig (vad gäller blandningsförhållandet) är att med bensin är chippen ställda för ca 14,7:1 (eller kanske lite rikare) blandning vid normalkörning samt ca 12,5:1 vid fullgas, alltså upp emot 15% rikare vid fullgas. Denna procentuella skillnad kommer att finnas kvar när man ökar bränslemängden för etanol och är kanske inte optimal. Jag gissar dock att det inte är något större problem, i alla fall metanol är ganska förlåtande för blandningsförhållandet (därav de imponerande onnoggrana amerikanska insprutningssytemen typ Hilborn) och troligen gäller det även etanol.

En viktigare sak att beakta är tändningen. Den rikare etanolblandningen (och mer långsamt brinnande) kräver mer tändförställning för att hinna förbrännas. Sedan ger det högre oktantalet möjlighet att öka tändpunkten ytterligare eller mer exakt, ta igen den sänkning av tändningen som man måste göra för att undvika spikningar med bensin vid högre laddtryck.

Om jag hinner med ska jag testa E85 i höst, har redan uppgraderat spridare och bränslepump med möjligheten att köra etanol i åtanke. Tänkte bränna en uppsättning bensinmappar samt en uppsättning E85 mappar i chippet så jag växlar mellan dem med kodpluggen.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

larsöstman
S-Poster

#10 Post by larsöstman »

F-n VA KUL! Berätta hur det går. Vad har du bytt till för pump? Jag tänkte byta pump i vinter. Vad har du tänkt dig för spridare?

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#11 Post by FekZen »

Att ha en eprom switch där man kan byta mellan ett bensinoptimerat eprom och ett etanoloptimerat är ju i detta fall helt klart smart.

För er som minns, har jag sedan tidigare tillverkat en "chip-switch", som i detta fall kan komma till väl användning. Finns troligen tråd kvar ang eprom switch.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#12 Post by FekZen »

Kan tilllägga att om någon är intresserad av att kika på dethär med en optimal etanol-tändkurva så kan vi göra ett försök att ta fram det.

Mvh// Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

larsöstman
S-Poster

#13 Post by larsöstman »

Hur tidskrävande är det?

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#14 Post by Tomas »

larsöstman wrote:F-n VA KUL! Berätta hur det går. Vad har du bytt till för pump? Jag tänkte byta pump i vinter. Vad har du tänkt dig för spridare?
Jag satsade på Bosch "044" pumpen när jag lika bytte, den är lite dyrare än 928GTS pumpen eller de andra Bosch alternativen men då räcker den till det mesta jag kan tänkas hitta på motormässigt.
Jag har monterat Siemens 72lb/h spridare, samma resonemang där, dessa är de största som klarar tomgången och de borde räcka till i framtiden.
FekZen wrote:Att ha en eprom switch där man kan byta mellan ett bensinoptimerat eprom och ett etanoloptimerat är ju i detta fall helt klart smart.
I detta fall behövs ingen Eprom switch, chippet kan ju lagra tre omgångar mappar. Original kan du dock endast köra closed loop med en av dessa så jag har modifierat programkoden och tagit bort ett mapset. Nu switchar jag mellan de två kvarvarande mapsetten via kodpluggen och slår av på closed loop via impedansadapterkontakten. Jag kan alltså välja closed loop eller open loop för båda omgångarna bränsle/tändningsmappar till skillnad från original.

Tomas

PS. Kodpluggen är en kontakt som sitter på kabelhärvan nära DME, impedansadapterkontakten sitter på samma kabelhärva en bit längre från DME. DS.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Max
S-Poster

#15 Post by Max »

FekZen wrote:Kan tilllägga att om någon är intresserad av att kika på dethär med en optimal etanol-tändkurva så kan vi göra ett försök att ta fram det.

Mvh// Adde.
Hej Adde!

Jag skickade ju ett pm till dig ang detta för ett par måndare sen!

Post Reply