924 -78 banbil projekt
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Min 77a väger 1170 enligt pappret, min 79a 1180 och min 931 från 81 väger 1350.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Intressant

Då är en 931 -81 70kg tyngre än en 924S -86
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Nä

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnadCédric wrote: ↑2023-11-01 22:50:42Näden riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Ja hade var kul att komma nära 1000 kg iallafallgtBen wrote: ↑2023-11-01 22:00:03Tackar, det är ju alltid kul att veta vad man utgår från också.
Tjänstevikt 1200kg är med 85% full tank + förare då alltså. Går du all-in så kan du nog nå 1000kg i målgångsvikt ...sa jag all-in![]()
Som jämförelse hade min 924S -86 en tjänstevikt på 1280kg, och det stämde ganska väl.

-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Bromsoken färdiga
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Enligt porsche själva väger dom rätt lika i körklart skick 1180-1190kg, så mer eller mindre samma. En 944 motor är ju oväntat tung och väger ungefär som en 931 motor. En 924 sugismotor är ju nästan 30kg lättare, lättare bromsar, lättare transaxel, mindre utrustning generellt osv. Aja nog babblat om viktergtBen wrote: ↑2023-11-01 23:15:56ok. På car.info verkar 924 Turbo ha en tjänstevikt på 1180 kg, då är det 100kg mer än en 924S -86 ...vilket jag heller inte trodde att det skulle vara så stor skillnadCédric wrote: ↑2023-11-01 22:50:42
Näden riktiga tjänstevikten på en 931 är lägre, min bil utan chaufför vägde in på ca 1180kg, vägde en annan 931 vid samma tillfälle som hade mindre utrustning typ taklucka mm den var lättare, min är nog några kg tyngre än orginal. Vikterna på dom importerade exemplaren kan vara lite hur som helst, jag vet faktiskt inte hur dom har lyckats. Kanske utgått från vikten på dom amerikanska bilarna?

Fräscha upp oken är kanon, fräscha tätningar i dom håller temperaturen nere på beläggen. Men var försiktig med greenstuff, dom är kända för att smälta bort på bana

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Ser bra ut med oken
grönstuff beläggen fick han med i en låda, inte direkt ”top of the line” men funkar att komma på rull med. 
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Ja det ska nog duga till en börjanIngemansson wrote: ↑2023-11-02 20:38:57 Ser bra ut med okengrönstuff beläggen fick han med i en låda, inte direkt ”top of the line” men funkar att komma på rull med.
![]()
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Fördelen med en 924 NA är väl att man inte behöver använda bromsarna så mycketCédric wrote: ↑2023-11-02 20:28:40Enligt porsche själva väger dom rätt lika i körklart skick 1180-1190kg, så mer eller mindre samma. En 944 motor är ju oväntat tung och väger ungefär som en 931 motor. En 924 sugismotor är ju nästan 30kg lättare, lättare bromsar, lättare transaxel, mindre utrustning generellt osv. Aja nog babblat om vikter
Fräscha upp oken är kanon, fräscha tätningar i dom håller temperaturen nere på beläggen. Men var försiktig med greenstuff, dom är kända för att smälta bort på bana![]()
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Bakruta med stora 944a vingen inköpt 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Fått upp 1,8t på motorstödet
så nu ska allt onödigt bort och en rejäl tvätt 

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Audis gamla 5'or, även med turbon har jag hört talas/diskuterats om, men en 1.8t har smugit mig förbi. Vad spännande! Lycka till och vi vill se mycket bilder av dina framsteg.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
-
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2022-02-21 21:24:51
- Bilmodell: Porsche 944 NA
- Årsmodell: 1983
- Location: Varberg
- Contact:
Re: 924 NA banbil projekt
Gött nu är allt onödigt borta och ren och fin att börja jobba med 
dom blir riktigt små och nätta 
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users