924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Nä, Mittelmotor (likt FVD, har 911 kammar därifrån) delar inte ut den informationen när man frågar.
Men lyft är 12.2mm mot original 11.7, det är ju enkelt att mäta fram.
Men lyft är 12.2mm mot original 11.7, det är ju enkelt att mäta fram.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Hm konstigt att dom inte lämnar ut, hade för mig det var 12,5 orginallyft, har en agap nu med 13,7 får se om det blåser rakt igenom
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Ser fram emot vad som händer!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Kul att du fått en från AGAP! Grymt nöjd med min kam.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Haft lite problem med soppatrycket, den har tappat soppa på toppen, blev värre och värre.
Tog isär bränslefiltret och rengjorde det och även bränslepumpen. Det var en massa skit i filtret. Antagligen så löser etanolen upp avlagringar i tanken, vilket var väntat iofs.
Men efter rengöringen går den igen! Den går faktiskt lite bättre för jag fixade en avgasläcka mellan vid grenröret, nu laddar den 1.95 bar tack vare det. Borde väl ha några kusar till då.
Tog isär bränslefiltret och rengjorde det och även bränslepumpen. Det var en massa skit i filtret. Antagligen så löser etanolen upp avlagringar i tanken, vilket var väntat iofs.
Men efter rengöringen går den igen! Den går faktiskt lite bättre för jag fixade en avgasläcka mellan vid grenröret, nu laddar den 1.95 bar tack vare det. Borde väl ha några kusar till då.

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Kan vara e85, men också att bilen helt enkelt blir använd och avlagringar lossnar med tiden. Har du skrubbat rent tanken nån gång? Kör du open loop laddtryck då antar jag? Borde väl vara 10-13 hästar till eller nåt sånt, blir det nån konbana eller nåt liknande i år med den?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Har inte gjort tanken ren, ledningarna är alla nya. E85 är bra på rengöring, fick ut en massa ur 911ans oljetank när jag tvättade den med E85. Men det är klart, jag har ju inte kört mycket med bilen innan jag gick över till e85, så det kan ju också bara vara att jag kört mer med den.
Precis open loop, så det är väl närmare 390 nu antagligen.
Kanske blir konbana imorgon, mest på skoj då 1an brukar vara nödvändig och den går inte i utan att bilen står stilla. Vänster fjäderben är fortfarande dåligt också.
Körde Superstage idag, men den blev med 911 -69an, satte pers på 1:28:08.
Precis open loop, så det är väl närmare 390 nu antagligen.
Kanske blir konbana imorgon, mest på skoj då 1an brukar vara nödvändig och den går inte i utan att bilen står stilla. Vänster fjäderben är fortfarande dåligt också.
Körde Superstage idag, men den blev med 911 -69an, satte pers på 1:28:08.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Det är väl lika bra att få ut skiten, kan ju vara värt att kika ner i tanken å titta hur det ser ut där, det gömde sig en del mystiskt i botten på min tank när jag började köra med den. Går ju kika in om man lyfter på nivågivaren och se hur illa det är.safe wrote: ↑2023-08-05 16:52:59 Har inte gjort tanken ren, ledningarna är alla nya. E85 är bra på rengöring, fick ut en massa ur 911ans oljetank när jag tvättade den med E85. Men det är klart, jag har ju inte kört mycket med bilen innan jag gick över till e85, så det kan ju också bara vara att jag kört mer med den.
Precis open loop, så det är väl närmare 390 nu antagligen.
Kanske blir konbana imorgon, mest på skoj då 1an brukar vara nödvändig och den går inte i utan att bilen står stilla. Vänster fjäderben är fortfarande dåligt också.
Körde Superstage idag, men den blev med 911 -69an, satte pers på 1:28:08.
Lägga i ettan i fart är ju stort nono med G16/G31 lådorna, det gör jag bara helt stillastående eller väldigt nära stilla. Det kanske hade funkar bättre med 15" för att få ner utväxlingen på tvåans växel, jag har ett par plåtisar du kan låna om du vill prova, tyvärr inte så breda som du egentligen skulle behöva

1,28 är riktigt bra jobbat, inte regn heller det var ju imponerande

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Slalom funkar inte med min 924a, ännu. Fjädringen måste fixas och jag måste kunna växla snabbare.
Med 915 lådan i 911a 77an så kan jag få i ettan utan skrap. Ska väl satsa på att byta till en G31 och få den genomgången innan.
1:28 är okej, det finns mer i bilen, jag behöver fler varv i följd för att få upp tempen i däcken, de blir knappt ljumna för mig.
De snabbaste låg på höga 1:23 tider, GT4, GT4RS, 991 turbo s, 991 gt3. etc..
Med 915 lådan i 911a 77an så kan jag få i ettan utan skrap. Ska väl satsa på att byta till en G31 och få den genomgången innan.
1:28 är okej, det finns mer i bilen, jag behöver fler varv i följd för att få upp tempen i däcken, de blir knappt ljumna för mig.
De snabbaste låg på höga 1:23 tider, GT4, GT4RS, 991 turbo s, 991 gt3. etc..
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Räkna inte med att kunna använda 1an på G31, även om du skulle få tag på nya delar. Monterade på ny ingreppsring och synkring på min 1a, den är fortfarande mer eller mindre oanvändbar i rullande. Precis som alla andra g31or, om man inte vill kötta i den och riskera täta renoveringar. För min del har 2an fungerat bra i konbana förutom PCS halvbanevänding, men sånna konbanor tänker jag ju ändå inte hålla på medsafe wrote: ↑2023-08-06 18:28:32 Slalom funkar inte med min 924a, ännu. Fjädringen måste fixas och jag måste kunna växla snabbare.
Med 915 lådan i 911a 77an så kan jag få i ettan utan skrap. Ska väl satsa på att byta till en G31 och få den genomgången innan.
1:28 är okej, det finns mer i bilen, jag behöver fler varv i följd för att få upp tempen i däcken, de blir knappt ljumna för mig.
De snabbaste låg på höga 1:23 tider, GT4, GT4RS, 991 turbo s, 991 gt3. etc..

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Tittade ner i tanken genom hålet för tankgivaren. Tanken ser superfräsch ut, det man ser.
Men det ligger ett fint "sediment" på botten. Jag tryckte ner en flexibel fälgborste och dammade runt lite där den kom åt. Då grumlades E85en så man inte såg botten, innan var det glasklart. Tog flera timmar, dagen efter, innan det var klart igen.
Jag dammade upp det igen och slangade ur bränslet, var max 10 liter kvar i tanken. Vet inte hur mycket som är kvar, men jag antar att det är ett övergående problem.
Apropå att slanga så lärde jag mig detta knepet om man inte vill suga med munnen.
Ett hål i slangan och sen blås med tryckluftsmunstycket. Ett par sekunder och vätskan flödar, snabbt också!
Vanligen har jag en slang med en AN-koppling på i ena änden såom jag kan skruva på i motorrummet och låta pumpen göra jobben, men det hade jag inte tillgång till nu.
Men det ligger ett fint "sediment" på botten. Jag tryckte ner en flexibel fälgborste och dammade runt lite där den kom åt. Då grumlades E85en så man inte såg botten, innan var det glasklart. Tog flera timmar, dagen efter, innan det var klart igen.
Jag dammade upp det igen och slangade ur bränslet, var max 10 liter kvar i tanken. Vet inte hur mycket som är kvar, men jag antar att det är ett övergående problem.
Apropå att slanga så lärde jag mig detta knepet om man inte vill suga med munnen.
Ett hål i slangan och sen blås med tryckluftsmunstycket. Ett par sekunder och vätskan flödar, snabbt också!
Vanligen har jag en slang med en AN-koppling på i ena änden såom jag kan skruva på i motorrummet och låta pumpen göra jobben, men det hade jag inte tillgång till nu.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Slanga med munnen är pyton, bra tips med blåsmunstycket!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Modifierade kamremsskyddet för att passa. Jag har flyttar ut remmskivan för vattenpumpen pga att jag flyttat generatorn. Skyddet fick bli tvådelat, vilket också möjliggör att motera och ta bort det enkelt.
Blev rätt bra, skyddar kamremmen och en hel del av generatorremmen också från strålningsvärmen.
Har också moterat ett relä som kopplarförbi termostat kontakten på kylfläkten så jag kan köra fläkten för att kyla (förhoppningsvis) motorrummet när det inte är någon fartvind.
Blev rätt bra, skyddar kamremmen och en hel del av generatorremmen också från strålningsvärmen.
Har också moterat ett relä som kopplarförbi termostat kontakten på kylfläkten så jag kan köra fläkten för att kyla (förhoppningsvis) motorrummet när det inte är någon fartvind.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Blev ju väldigt bra, remmarna kommer uppskatta att slippa bli rostade helt klart. Ska du försöka göra nåt åt isoleringen på grenröret mot turbon?
Nåt sånt här hade varit fint, men dyrt och höjer förstås materialtemperaturen.
https://www.fox-sportauspuff.de/index.p ... anguage=en
Nåt sånt här hade varit fint, men dyrt och höjer förstås materialtemperaturen.
https://www.fox-sportauspuff.de/index.p ... anguage=en
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.
Bra fråga. Jag hade värmebandage på dem innan, men det går väldigt illa åt grenrören också. Men något behöver jag nog göra.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]