Passar 951-vlådan till 944 NA?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#16 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:Vad är det för vikter Bengt/Magnus? Torr/tomvikt, med eller utan soppa, med eller utan chaffis? Tjänstevikt är rätt bra att använda tycker jag, det motsvarar rätt bra tävlingsvikten på räserbilar, möjligen då att målgångsvikten kanske är med nästan tom tank istället för full (ca 40-50 kg vid normalstor tank)
Jag är ganska säker på att det är fabriksuppgifterna för modellerna. Vad fabriken räknar in i vikten vet jag dock inte. Har försökt förstå genom att läsa instruktionsboken till min bil men då jag inte kan någon tyska att tala om och det bara står "Leergewicht nach DIN" så har jag inte blivit mycket klokare. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

skillz
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#17 Post by skillz »

Pär Hylander wrote:
Tomas wrote:Hur gör man för att få ned en 944 i 1100 kg utan att totalt strippa den?? Min 951 vägde ca 1430 kg med halv tank, visserligen är turbon nog tyngre och den har AC, elstolar och taklucka men att ta bort närmare 350 kg låter svettigt. Var vågen kalibrerad?
Vänta nu Pär, de flesta av oss kör 95% av tiden på vägen, inte på bana, och jag tror att det är något Porsche beaktar när de väljer utväxling på bilarna...
Dock håller jag med att turbolådan knappast har en lämplig utväxling för en NA, även om den skulle ha 190 hk (vilket är osannolikt) så skulle den inte varva ut på fyran oavsett hur lång rakan är.
Sant, enkelspårig som jag är så trodde jag ju genast att det var banåka som var på tapeten eftersom LSD efterfrågades.

För banbruk är turbolådan inte optimal för turbobilarna heller, femman är alldeles för långbent. Ca 200-210 km/h för det flesta banor utom Mantorp och Anderstorp tror jag. Dessa två kanske behöver lite till för att inte gå på varvstopp.

Min rätt strippade räser väger ca 1020 kg "tom". Det som skiljer är då att 944-maskinen är lite tyngre, halv tank soppa, all inredning, all underredsmassa, tyngre stolar, baksäte, ryggstöd etc etc. På pluskontot är klart att buren saknas.
Vad gör turbon på 5an då?

Min har iaf följande "utväxling"
1an = 50km/h
2an = 80km/h
3an = 120km/h
4an = 170km/h
5an = 220km/h

Man kanske kan utgå från tid man provat på blackrace på 201m?
Om effekten är orginal och vikten stämmer?
27hk extra är väl inga problem att klämma ur en 2.5l 8v?

Iaf tid som jag fått som bäst på 201m är 9.969s och då med en 60fot på 2.2s (med hjulspinn på 255orna). 117.88km/h i slutfart (farten uppmätt 15m innan mål).

Och inga diskussioner om mitt test av raktfram-åka nu :)
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#18 Post by Pär Hylander »

skillz wrote:[Vad gör turbon på 5an då?

Min har iaf följande "utväxling"
1an = 50km/h
2an = 80km/h
3an = 120km/h
4an = 170km/h
5an = 220km/h

27hk extra är väl inga problem att klämma ur en 2.5l 8v?
Jag tror orginal varvstopp blir vid ca 280 km/h, förutsatt att bilen orkar upp i den farten alltså.

Edit: jag har ju en snodd excelfil på min "hemsida", http://web.telia.com/~u43006774/Utv%e4x ... 5dor-2.xls

Nu var ju inte banåka din prio, men skulle du ge dig ut på bana med en sån växellåda så kommer du troligen att köra 2-växlat, dvs 2:an och 3:an endast. Med din nuvarande låda blir det 3-växlat vilket är mkt bättre.

Har inte själv grejat med trim till N/A-motorn, men hörsägen gör gällande att den jämfört med många andra motorer är rätt klurig att få till att lämna ifrån sig mer effekt.

Men det kanske funkar bra med en sån låda för gatkörning, jag vet inte. Den kommer ju klart att snurra på trevligt bensinsålt och tyst varv i motorvägsfart. Risken är kanske att din trimmade maskin har lite väl toppigt och smalt effektregister, vilket tillsammans med dom långa stegen mellan växlarna i turbolådan blir lite tråkigt.
Pär Hylander

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#19 Post by 944_Driver »

Pärs excelfil ser rimlig ut tycker jag när jag jämför med min 944.

27 hkr extra går säkert att klämma ut med vass kam, seriösa jobb på topplocket och insuget, höjt varvstopp och annat trixande i databoxen. Kostnad? 1000 kr/hkr som vanligt?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply