Passar 951-vlådan till 944 NA?
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Passar 951-vlådan till 944 NA?
Hej!
Jag som många andra undrar säkert över detta. Jag vill ha diffbroms på bilen och då är väl den enda lösningen att byta till en 951-låda som har denna uppgradering?
Men då undrar jag bara en sak, passar den rakt av på en 944 NA?
Mvh
Michel
Jag som många andra undrar säkert över detta. Jag vill ha diffbroms på bilen och då är väl den enda lösningen att byta till en 951-låda som har denna uppgradering?
Men då undrar jag bara en sak, passar den rakt av på en 944 NA?
Mvh
Michel
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja, det tror jag att den passar rakt på. Men det är nog ingen rolig låda att ha i en N/A, du kommer nog att åka 2 eller bästa fall 3-växlat på banmötena. 5:an glömmer vi helt och 4:an kommer man inte att slita på den heller knappt.
Ärligt talat så behövs knappast LSD vid så låg effekt. Knutan som är rätt knixig är det bara i en kurva som det vill spinna när jag kör S2:an. Fast det var väl inte det du ville veta iofs, utan huruvida lådan passar....
Ärligt talat så behövs knappast LSD vid så låg effekt. Knutan som är rätt knixig är det bara i en kurva som det vill spinna när jag kör S2:an. Fast det var väl inte det du ville veta iofs, utan huruvida lådan passar....

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 49
- Joined: 2005-06-13 15:10:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg / Västerås
- Contact:
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Låter bra det!Pär Hylander wrote:Ja, det tror jag att den passar rakt på. Men det är nog ingen rolig låda att ha i en N/A, du kommer nog att åka 2 eller bästa fall 3-växlat på banmötena. 5:an glömmer vi helt och 4:an kommer man inte att slita på den heller knappt.
Ärligt talat så behövs knappast LSD vid så låg effekt. Knutan som är rätt knixig är det bara i en kurva som det vill spinna när jag kör S2:an. Fast det var väl inte det du ville veta iofs, utan huruvida lådan passar....

Jadu, jag tycker det är riktigt låg utväxling som det är. Jag menar 120 vid varstoppet på 3an. Fast ja, man utnyttjar ju alla växlar iaf, vilket är en del av upplevelsen med bilen!
Låg effekt, äh. Bilen väger under 1100kg och effekten är på ungefär 190hk, mer enligt vissa som provkört. Så effektfördelning finns ju

Bilen är ju en brukis men ska ju även användas vid bana som sagt, dock tänkte jag att det kunde vara kul med diff på vintern. Visst den släpper ju på båda hjulen utan problem nu, rakt fram.
Aldrig hört talas om, men om det finns så låter det ju självklart intressant.Micke265 wrote:de finns ju även lådor på n/a som har diffbroms...
men dem kanske e svåra att hitta?
Någon som vet en ungefärlig prisuppgift på en beggad fräsch låda från 951 eller en 944 med diff?
Mvh
Miche
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo, jag menar att turbolådan är för långbent även för turbobilarna för att vara optimalt på svenska banor. Med 250 hk tror jag man ungefär varvar ur 4:an på anderstorp och mantorp, ca 220 km/h. För att ö h t komma nära varvstopp på 5:an skulle jag tro att det behövs 500-600 hk eller ännu mer på svenska banor.
Nu lär ju din bil iofs väga lite mer än 1100 kg såvida det inte är en lättad tävlingsbil (man menar bilen med vätskor och chaffis) men med 190 hk (944S?) så har du ungefär samma vikt/effektförhållande som min slöa räserbil och då är det kanske lämpligt med varvstopp på högsta växeln vid 200-210 km/h
Fast det jag inte fattade var att du skulle ha diffbroms för vinterbruk.... då är ju liksom saken i ett annat läge. Det är bra för framkomligheten men det blir rätt giftigt när man blir överraskad av att båda bakhjulen spinner och all sidostabilitet försvinner i bakvagnen. Jag har provat i ca 110 km/h med en hand på ratten när bakvagnen tog ett eget spår vid försiktig acceleration.
Nu lär ju din bil iofs väga lite mer än 1100 kg såvida det inte är en lättad tävlingsbil (man menar bilen med vätskor och chaffis) men med 190 hk (944S?) så har du ungefär samma vikt/effektförhållande som min slöa räserbil och då är det kanske lämpligt med varvstopp på högsta växeln vid 200-210 km/h
Fast det jag inte fattade var att du skulle ha diffbroms för vinterbruk.... då är ju liksom saken i ett annat läge. Det är bra för framkomligheten men det blir rätt giftigt när man blir överraskad av att båda bakhjulen spinner och all sidostabilitet försvinner i bakvagnen. Jag har provat i ca 110 km/h med en hand på ratten när bakvagnen tog ett eget spår vid försiktig acceleration.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Bilen är vägd så jag vet hur mycket den vägerPär Hylander wrote:Jo, jag menar att turbolådan är för långbent även för turbobilarna för att vara optimalt på svenska banor. Med 250 hk tror jag man ungefär varvar ur 4:an på anderstorp och mantorp, ca 220 km/h. För att ö h t komma nära varvstopp på 5:an skulle jag tro att det behövs 500-600 hk eller ännu mer på svenska banor.
Nu lär ju din bil iofs väga lite mer än 1100 kg såvida det inte är en lättad tävlingsbil (man menar bilen med vätskor och chaffis) men med 190 hk (944S?) så har du ungefär samma vikt/effektförhållande som min slöa räserbil och då är det kanske lämpligt med varvstopp på högsta växeln vid 200-210 km/h
Fast det jag inte fattade var att du skulle ha diffbroms för vinterbruk.... då är ju liksom saken i ett annat läge. Det är bra för framkomligheten men det blir rätt giftigt när man blir överraskad av att båda bakhjulen spinner och all sidostabilitet försvinner i bakvagnen. Jag har provat i ca 110 km/h med en hand på ratten när bakvagnen tog ett eget spår vid försiktig acceleration.

Och nu är den lättad på allt vad bilstereo heter. Sen även andra småsaker. Så under 1100kg med halvtank är jag garanterat på.
Dock ej räknat med mig i, men man får väl plussa på 80kg till då.
Jag har ju frågat här på forumet om någon vet om 944SC finns, eftersom jag hittade en gammal lapp i bilen angående försäljning av den där det stod 944SC.
Att hantera 2 drivande hjul konsant på snön är inga problem, det har provats på en hel del.
Jag är förbryllad över hur mycket effekt det egentligen är. Jag är inte den som är den som överdriver. Frågar någon säger jag 163. Men när jag ger dom det svaret så tar dom det inte som ett seriöst svar.944_Driver wrote:Vad har du gjort för nått kul med den om den har 190 hkr och bara gör 120 på trean? 944S-motor och en märklig utväxling?
Min gör cirka 140 på trean om man räknar på det vill jag minnas.
//Magnus
Men 120km/h på 3an är väl orginal på NA?
Alla som åkt med i bilen uppskattar effekten överdrivet tycker jag. (200+).
Visst går den bra, men inte några 200+.
944_Driver wrote:Det du bör spana efter är nog en S2-låda med diffbroms, de ska hålla bra och ha vettig utväxling, lär dock kosta 10 kkr gissar jag.
//Magnus
Oj, det lät inte billigt

Tack för alla svar.
Mvh
Michel
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Härligt låg vikt!
En tanke bara vad gäller huruvida det känns som 163 hk eller ej, en vanlig bil väger säg runt 1550kg och där nånstans har gemene man sin referensram. Och för att få samma effekt/viktförhållande som din bil krävs då ca 230hk.
Med det sagt, en lätt trimmad 951-motor i din bil vore intressant
En tanke bara vad gäller huruvida det känns som 163 hk eller ej, en vanlig bil väger säg runt 1550kg och där nånstans har gemene man sin referensram. Och för att få samma effekt/viktförhållande som din bil krävs då ca 230hk.
Med det sagt, en lätt trimmad 951-motor i din bil vore intressant

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Hur gör man för att få ned en 944 i 1100 kg utan att totalt strippa den?? Min 951 vägde ca 1430 kg med halv tank, visserligen är turbon nog tyngre och den har AC, elstolar och taklucka men att ta bort närmare 350 kg låter svettigt. Var vågen kalibrerad?
Dock håller jag med att turbolådan knappast har en lämplig utväxling för en NA, även om den skulle ha 190 hk (vilket är osannolikt) så skulle den inte varva ut på fyran oavsett hur lång rakan är.
Vänta nu Pär, de flesta av oss kör 95% av tiden på vägen, inte på bana, och jag tror att det är något Porsche beaktar när de väljer utväxling på bilarna...Pär Hylander wrote:Jo, jag menar att turbolådan är för långbent även för turbobilarna för att vara optimalt på svenska banor. Med 250 hk tror jag man ungefär varvar ur 4:an på anderstorp och mantorp, ca 220 km/h. För att ö h t komma nära varvstopp på 5:an skulle jag tro att det behövs 500-600 hk eller ännu mer på svenska banor.
Dock håller jag med att turbolådan knappast har en lämplig utväxling för en NA, även om den skulle ha 190 hk (vilket är osannolikt) så skulle den inte varva ut på fyran oavsett hur lång rakan är.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
enligt Peter Morgan väger en
944 -82 1180kg,
944 -88 1260kg,
944 -89 (2.7) 1290kg
944 turbo S 1350kg,
944 turbo -90 1400kg,
968 1370kg,
968 CS 1320kg
med tanke på hur mycket som skiljer en 968 från en CS är det anmärkningsvärt att det bara skiljer 50kg i vikt
min bil är nog närmare 1500kg (men jag har kompenserat för det)
bengt
944 -82 1180kg,
944 -88 1260kg,
944 -89 (2.7) 1290kg
944 turbo S 1350kg,
944 turbo -90 1400kg,
968 1370kg,
968 CS 1320kg
med tanke på hur mycket som skiljer en 968 från en CS är det anmärkningsvärt att det bara skiljer 50kg i vikt
min bil är nog närmare 1500kg (men jag har kompenserat för det)
bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Sant, enkelspårig som jag är så trodde jag ju genast att det var banåka som var på tapeten eftersom LSD efterfrågades.Tomas wrote:Hur gör man för att få ned en 944 i 1100 kg utan att totalt strippa den?? Min 951 vägde ca 1430 kg med halv tank, visserligen är turbon nog tyngre och den har AC, elstolar och taklucka men att ta bort närmare 350 kg låter svettigt. Var vågen kalibrerad?
Vänta nu Pär, de flesta av oss kör 95% av tiden på vägen, inte på bana, och jag tror att det är något Porsche beaktar när de väljer utväxling på bilarna...Pär Hylander wrote:Jo, jag menar att turbolådan är för långbent även för turbobilarna för att vara optimalt på svenska banor. Med 250 hk tror jag man ungefär varvar ur 4:an på anderstorp och mantorp, ca 220 km/h. För att ö h t komma nära varvstopp på 5:an skulle jag tro att det behövs 500-600 hk eller ännu mer på svenska banor.
Dock håller jag med att turbolådan knappast har en lämplig utväxling för en NA, även om den skulle ha 190 hk (vilket är osannolikt) så skulle den inte varva ut på fyran oavsett hur lång rakan är.
För banbruk är turbolådan inte optimal för turbobilarna heller, femman är alldeles för långbent. Ca 200-210 km/h för det flesta banor utom Mantorp och Anderstorp tror jag. Dessa två kanske behöver lite till för att inte gå på varvstopp.
Min rätt strippade räser väger ca 1020 kg "tom". Det som skiljer är då att 944-maskinen är lite tyngre, halv tank soppa, all inredning, all underredsmassa, tyngre stolar, baksäte, ryggstöd etc etc. På pluskontot är klart att buren saknas.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Min CS väger 1280 med runt 30 liter soppa utan mig i och jag har inte gjort några lättningsåtgärder än men om jag inte minns fel så väger Björns 200Kg mindre än min så det finns tydligen lite att ta av..Bengt wrote:enligt Peter Morgan väger en
944 -82 1180kg,
944 -88 1260kg,
944 -89 (2.7) 1290kg
944 turbo S 1350kg,
944 turbo -90 1400kg,
968 1370kg,
968 CS 1320kg
med tanke på hur mycket som skiljer en 968 från en CS är det anmärkningsvärt att det bara skiljer 50kg i vikt
min bil är nog närmare 1500kg (men jag har kompenserat för det)
bengt
Angående långbenta växellådor så kör jag ett par sekunder på 5:an på Anderstorp och Mantorp så 6:an kan man nog se som en ren överväxel
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Vad är det för vikter Bengt/Magnus? Torr/tomvikt, med eller utan soppa, med eller utan chaffis? Tjänstevikt är rätt bra att använda tycker jag, det motsvarar rätt bra tävlingsvikten på räserbilar, möjligen då att målgångsvikten kanske är med nästan tom tank istället för full (ca 40-50 kg vid normalstor tank)
Vilket är växlingsfarten mellan 4->5 resp 5->6 på din 968 Magnus? Sena 944 turbo är ca 170 3->4 och ca 220 4->5 har jag för mig, stämmer det?
Min tävlingsvikt är 1020 kg + 90 kg (chaffis) + lagom mycket bränsle för att nå min klassgräns som är 1118 kg.
Tror dom där vikterna är rätt luriga, dom nyaste bilarna är nog medräknat en massa utrustning, typ elektriska mojänger och AC och sånt som inte är med i dom tidigare. Med andra ord är nog lättningspotentialer rätt mycket större på nyare bilar än äldre.
Vilket är växlingsfarten mellan 4->5 resp 5->6 på din 968 Magnus? Sena 944 turbo är ca 170 3->4 och ca 220 4->5 har jag för mig, stämmer det?
Min tävlingsvikt är 1020 kg + 90 kg (chaffis) + lagom mycket bränsle för att nå min klassgräns som är 1118 kg.
Tror dom där vikterna är rätt luriga, dom nyaste bilarna är nog medräknat en massa utrustning, typ elektriska mojänger och AC och sånt som inte är med i dom tidigare. Med andra ord är nog lättningspotentialer rätt mycket större på nyare bilar än äldre.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag tror att jag växlar till 5:an någonstans mellan 190-200 och 5:an har jag aldrig varvat ur så det vet jag faktiskt inte för man kommer ju bara upp i 215 eller något i den stilen på Anderstorp.Pär Hylander wrote: Vilket är växlingsfarten mellan 4->5 resp 5->6 på din 968 Magnus? Sena 944 turbo är ca 170 3->4 och ca 220 4->5 har jag för mig, stämmer det?
Min tävlingsvikt är 1020 kg + 90 kg (chaffis) + lagom mycket bränsle för att nå min klassgräns som är 1118 kg.
Får väl åka ner till Tyskland och se om man kan varva ur 5:an också.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]