Hur mår toppen när den är avplockad några gånger med skärande packning? behöver man plana om den eller hur funkar det?
Olika typer av ringar är ju bäst för högsta laddtrycken, det är väl utrett redan på 80 talet


Hur mår toppen när den är avplockad några gånger med skärande packning? behöver man plana om den eller hur funkar det?
Nä såklart, man får ta det som en indikation, finns ju massor av andra parametrar som styr cylindertrycket luftmassan vid kompressionsstart, hur snabbt det brinner, när det tänder, kompression osv, har man trötta portar får man trycka på hårt för att få in luftmassa förstås. BMEP kan ju vara en bra jämförelse mellan motorer med olika slagvolym.
I teorin spelar det inte roll, i praktiken hänger det mycket på turbosystemets verkningsgrad. Har du inte en turbin och kompressor för att klara jobbet kommer det åtgå väldigt mycket drivenergi för att uppnå 2 bars laddtryck, så mottrycket skenar och likaså EGT och knackrisk, dessutom ger tryckdiffen i sig lägre effekt ut på vevaxeln. Men har du ett effektivt turbosystem som kan leverera högt laddtryck till liten "kostnad" (kostnad som i driveffekt) så kan man få väldigt bra utväxling av att trycka på mycket laddtryck.
Users browsing this forum: No registered users