Dags för en liten uppdatering igen.
Gav mig på bakluckans sporadiska självöppnande först.
Pinnarna ser onekligen ganska slitna ut, med en plattare sida.
Tänkte att det skulle vara en enkel sak att lossa låsmuttern, vrida pinnen en aning, och sätta tillbaka, men den hade rostat fast fullständigt i muttern som sitter ingjuten i plast/ gummidetaljen...
Fick tryckt loss den ur konsolen istället, och vred alltihop 90 grader. Funkar ju det med.
I samma veva bestämde sig bromsljuset för att separera från bakrutan. (Syns hängande i sin kabel under torkaren...)
Fick pluttat dit några fräscha remsor 3M VHB dubbelsidig tejp, så nu kanske den sitter 30år till eller så.
Bara för att ställa till det lite extra i juletiden bestämde sig fruns bil plötsligt för att skjuta iväg en bränsleledning, och blev ståendes i en pöl av diesel...
Dumt nog tog vi vårt miljöansvar och ringde efter en bärgare. Han fick inte dra hem den till mitt garage för försäkringsbolaget, utan den hamnade hos Mini i Borås. De sa att bränsleledningarna var "jätterostiga", och ville ha ca 10k för att byta alla. Nej tack, sa jag, byt bara den trasiga. Efter 1 månad(!) kunde vi hämta ut den igen och fick slanta upp 4600kr.
Det visade sig att de "jätterostiga" bränsleledningarna var av plast, och det var i själva verket en krimphylsa som rostat sönder så att ledningen gick isär.
Men vafan?

De kunde väl bara satt dit en slangklämma? Det hade jag gjort hemma på en halvtimme...
Här är den nya ledningen monterad på bilen. Krimphylsan syns lite till vänster, sen sitter det en slang till filtret med två slangklämmor.
Nå, eftersom vi var utan Minin i en månad fick jag köra lite Porsche istället.
Vinterdäck på.
Visade sig tyvärr läcka ganska illa från tre av fyra, så det blev ett fasligt påfyllande hela tiden.
Sen hade jag ett oroande bortfall av belysning...
Vänster strålkastare ville inte lysa alls, varken på halv- eller helljus, och höger dimljus var också dött.
Tidigare ägare har ersatt originalkablage med ett intrikat system av nya kablar och relän, så jag var lite orolig över att börja gräva i det...
Som tur var hittade jag raskt felet på strålkastaren. En kabel som ryckts ur säkringshållaren på de nya kablarna.
På dimljuset hade fästet för jordkabeln helt enkelt rostat bort.
Fixade en ny.
Sen lyste allt som (tidigare ägare) tänkt.
När man startar tänds p- ljus och dimljus automatiskt.
Slår man på halvljus slocknar dimljusen.
Och med helljus tänds allt.
Lagligt och godkänt.
/Anders