Hur hamnade jag i Rumänien? Bra fråga, låg kanske inte som nr1 på önskelistan, men efter att ha lärt känna en riktigt schysst snubbe(morghen kallar han sig online) där som hängt i 924 kretsarna lika länge som mig så har jag lärt mig mycket mer om vad landet har att erbjuda. Så när jag fick inbjudan att komma ner och hälsa på så tog jag chansen. Planen var att samla ihop ett gäng porschefolk från olika delar av landet, samlas vid bergspasset och köra en väldans massa kruviga vägar, åka med i/prova varandras bilar, käka mat, dricka öl, snacka skit osv.
Vissa kanske har hört om Transfăgărășan som "the best driving road in the world" via Top Gear, men den är tydligen rätt mycket turister på, lite för många hårnålar och rätt dålig beläggning. Så för dom som verkligen gillar att köra bil är tydligen Transalpina dit man åker. Dom ligger dock inte så fasligt långr ifrån varanda, naturen är rätt lika. Transalpina är relativt nybygd för några år sen, vilket var väldigt uppskattat

Så själva körningen började nere i sebes, sen börjar svängandet längs dalgången nere i den mer skogiga delen. Det som förvånade mig först var hur bred å fin vägen är, samt hur lite trafik det är. Det finns egentligen inte så mycket i bergen, så mängden genomfartstrafik är väldigt liten tack å lov. Sen fortsätter det i vad som känns som evigheter, helt otroligt. Naturen blir förstås mer och mer karg ju längre upp man kommer och utsikten blir bättre tills man kommer upp till det riktigt alplandskapet där snön fortfarande låg kvar. Men jämfört med alperna kändes vägen mer öppen och gjord för körning och att slippa alla turister gjorde körande till ett stort nöje. Upp till toppen var det ca 100km av ständigt svängande, vilket kändes väldigt ovant, det kändes verkligen som att det aldrig tog slut, på ett bra sätt

Är det den bästa vägen i världen? Bra fråga, en av dom bästa iaf

Bilddump, lite egna och lånade bilder.

Han jag besökte, numera har han en fd sugis 924 som är riktigt trevligt byggd, med ett kompressorkit som han utvecklat och säljer där jag hjälpt till lite på ett hörn, riktigt trevlig fjädring mm

Lite rörliga bilder som han klippte ihop..Vid 1:57 är det jag som bjuder på 924 körning

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XOCC6RZLD3c&t=220s[/youtube]