Bärarmsbussningar i framvagn.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

Bärarmsbussningar i framvagn.

#1 Post by Leif »

Halloj!
Mina bärarmsbussningar fram är slitna vilket jag upptäckte när jag bytte
dämpare. Jag köpte då nylonbussningar från Powerflex. Dessa visade sig
inte passa alls. Det var inte ens halvnära! Jag kände mig som en tvååring
som försöker köra en fyrkantig kloss genom ett runt hål. Nu är ju
bärarmen i aluminuim och jag ville inte bruka våld mot den då den verkar
dyr.

Den bakre bärarmsbussningen fram är original vulkad mot en exentrisk
bult samt en hållare. Denna bussning föreföll mig synnerligen mjuk.
I min fantasi borde den kunna påverka hjulgeometrin ganska negativt
vid exempelvis inbromsning. Detta är endast mina teorier då jag inte
kunnat hänga i hjulhuset och titta samtidigt som jag kör.

Fråga:
1. Har någon bytt bussningar och kan ge mig några tips.

2. Är det bra med nylonbussningar? Originalbussningarna verkar väldigt
mjuka och det kanske blir för hårt med dessa rejsbussningar.

3. Måste man driva ur de original ipressade stålhylsorna ur bärarmen
för att få i de främre bussningarna? Detta verkar "risky".

mvh
Leif

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by djungel-Jim »

Du kan dels kolla min gama tråd om detta för tips på bakre bussningen (det finns en uppdaterad porschedel)
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4413

Här kan du också hitta lite tips på hur bytet går till:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=81&c=4
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#3 Post by Leif »

Är det bara Djungel-Jim som bytt bärarmsbussningar?
I så fall torde det åka runt ett antal Porschar på vägarna med ganska sunkiga vägegenskaper. Min bil är en -91:a och redan nu är gummit
sprucket och dåligt. Dessutom verkar bussningarna väldigt mjuka.

mvh
Leif

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Jag har hårda bussningar (PUR?) på min räserbil, det är dock en 924 så det är inte samma bussningar, bla helt annat koncept på för den bakre som justerar castern. Det knirrar rätt mycket så jag skulle inte vilja ha såna på en gatbil
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Leif, vad har du för 944? Jag har nämlige lite av samma problem, dock har jag möjlighet till att använda CNC fräsar och svarvar, så jag tänkte försöka göra egna bussningar av denna princip:

http://echooff.no-ip.com/porsche/bussning.jpg

Där det svart/gråa är en metallhyllsa i JM3 lagermetall, och det ljusblå är en tunn hårdplast hylsa, för att ta upp smällar lite bättre. Känns som det är bättre att byta plasten ofta, än att upphängning / bärarmarna ska gå åt skogen ;)

Själv har jag en 944 Turbo, -86:a
Tänkte göra ett försök till att tillverka dessa bussningar, om det faller ut väl kan jag höra av mig.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]