924 -78 | Colibri Green
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Funderar på att byta pinnbultarna still grenrör samt avgasrör. Måste man ha en viss typ eller funkar det med helt vanliga M8-pinnbultar? De som sitter där nu har ju inga gängor i mitten, men kan inte riktigt se vilken betydelse det har.
Bjuder på en bild på gamla och nya vattenpumpen:
Bjuder på en bild på gamla och nya vattenpumpen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- safe
- Addict
- Posts: 1470
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Vet inte om de är av något bättre stål än vanliga 8.8 skruvar.
Midjan de har är väl för att de ska hamna på rätt djup, man ska inte dra en skruv så den bottnar i ett hål.
Gängstång man köper på meter är sopor.
Midjan de har är väl för att de ska hamna på rätt djup, man ska inte dra en skruv så den bottnar i ett hål.
Gängstång man köper på meter är sopor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Sätt dit skruvar gjorda för att sitta på avgasdelar för att undvika att dom går av i framtiden eller oxiderar fast totalt, även muttrar typ kopparpläterade självlåsande är att rekommendera, sitter på nästan alla bilar. Finns på typ utzon, generella bildelssidor eller din lokala VW handlare
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Toppen är åter på plats och nu ska bara resten skruvas ihop. Förhoppningsvis uppstart till helgen (förutsatt att Utzon hinner få iväg den där sista packningen som fattas).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 368
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Skräckblandad skräck skulle jag kalla det!
Tyvärr är packningen försenad. Men ger ju extra tid att vara noggrann i återmonteringen.
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Nu har jag äntligen startat upp bilen. Först gick den uselt och jag förstod ganska snabbt att den bara gick på 2 cylindrar. Efter att ha lagt pannan i djupa väck och konsulterat en kompetent kollega visade det sig att fördelaren var felinställd. Så efter att ha snurrat den lite försiktigt går den åter på alla fyra, hurray!!
Smolket i bägaren är att den efter att ha startat tappar tomgången efter 20-30 sekunder för att till sist dö en långsam död. Initialt ligger tomgången på c:a 8-900 varv, vilket är helt ok. Funderar givetvis på om alla slangar, kablar sitter som de ska. Kan det vara avgaser någonstans som kväver motorn? Svårt att se vad som annars skulle få den att så sakteliga tappa.
Inget ska vara lätt!
Smolket i bägaren är att den efter att ha startat tappar tomgången efter 20-30 sekunder för att till sist dö en långsam död. Initialt ligger tomgången på c:a 8-900 varv, vilket är helt ok. Funderar givetvis på om alla slangar, kablar sitter som de ska. Kan det vara avgaser någonstans som kväver motorn? Svårt att se vad som annars skulle få den att så sakteliga tappa.
Inget ska vara lätt!
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 312
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Det är väl kallstartskretsen som håller igång den, när den börjar kopplas ifrån..
Har du kollat att du har korrekt bränsletryck?
Har du kollat att du har korrekt bränsletryck?
- safe
- Addict
- Posts: 1470
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Du kanske har tätat någon vakuum läcka och behöver kompensera det nu med att ratta lite på tomgångsskruven. Tändningen kan också göra mycket skillnad på varvtalet om det skiljer några grader nu mot innan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Jarling: Med kallstartkrets menar du då kallstartsventilen?
safe: Yes, ska kolla efter otätheter där. Har inte tätat någonting, tycker det är knepigt att se vilka slangar som är vakuumslangar. Ska låna en tändningspistol (?) nästa vecka så att tändningen sitter. Får se om vi löser det.
Såg att bränsle ackumulatorn omnändes på annat forum. Men tänker att den först aktiveras när bilen gått en stund för att upprätthålla bränsletrycket?
safe: Yes, ska kolla efter otätheter där. Har inte tätat någonting, tycker det är knepigt att se vilka slangar som är vakuumslangar. Ska låna en tändningspistol (?) nästa vecka så att tändningen sitter. Får se om vi löser det.
Såg att bränsle ackumulatorn omnändes på annat forum. Men tänker att den först aktiveras när bilen gått en stund för att upprätthålla bränsletrycket?
- safe
- Addict
- Posts: 1470
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Du har haft allting isär, tagit bort insug från toppen, nya packngar, spridare varit ur och du kanske bytt o-ringar där. Du kan oavsiktligt gjort den tätare (bättre).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Kul, hoppas allt funkar. Nice att kunna få lite mil på bilen inför vintern, så du vet att den är ok.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Japp, ska bara byta olja, lufta kylsystemet och montera den där tempsladden som jag tydligen missat. Sen blir det besiktning. Hoppas på lagom många tvåor.
-
- S-Poster
- Posts: 74
- Joined: 2022-06-13 19:43:16
- Bilmodell: 931
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | Colibri Green
Så igår blev det äntligen dags för premiärturen! Körde första turen 200 meter och fick svag respons från motorn. Hem igen och justera tändningen. När jag köpte bilen så pekade vakuumenheten på fördelaren mot förarsätet, vilket verkade stämma dåligt mot alla bilder på andra fördelare där den snare pekar mot främre högerlykta. Innan byte av topplockspackning så gick det förstås att köra bilen med vakuumenheten åt fel håll. Oklart för mig om det egentligen spelar annan roll än rent estetiskt så länge rotorn pekar på rätt ställe när motorn är nollad. Vad säger expertisen?
Nåväl! Roterade fördelaren 180 grader. Nollade och kollade svänghjulet med en sådan där pistol med stroboskop-effekt. Inte helt övertygad om vad jag skulle leta efter. Vissa säger att man ska ha tändningen inställd på 10 grader BTDC andra (haynes) 3 grader BTDC. När den tände halvdåligt stod den på 10 (märkt på svänghjulet). Noterade sedan en prick som någon i historien satt på svänghjulet. Roterade fördelaren till läget där varvtalet var som högst. Låste fast och kollade. Nu visade sig den där pricken i stroboskopeffekten. Provkör 5 km och har bättre respons. Tempen pekar på sista sträcket innan röd zon, men håller sig där. Funderar på om fläkten sätter igång väl sent och att en annan termogivare med lägre gradtal bör inskaffas.
Upptäcker hemma att jag glömt återmontera vakuumslangen till insuget från fördelaren. Vad gör denna egentligen? Hittar inget när jag söker info om detta. Återmonterar slangen, provkör 1 mil och tempen håller sig runt mitten hela tiden. Bilen går halvkass på låga varvtal under 1500 men skiner upp efter 2000. Normalt?
Siktar på att ta mig till besiktning på Måndag och se hur läget är med henne i övrigt. Förhoppningsvis inga fatala fel och sen blir det vinterdvala efter lite mer körning. Till våren gå vi på det ytliga.
Nåväl! Roterade fördelaren 180 grader. Nollade och kollade svänghjulet med en sådan där pistol med stroboskop-effekt. Inte helt övertygad om vad jag skulle leta efter. Vissa säger att man ska ha tändningen inställd på 10 grader BTDC andra (haynes) 3 grader BTDC. När den tände halvdåligt stod den på 10 (märkt på svänghjulet). Noterade sedan en prick som någon i historien satt på svänghjulet. Roterade fördelaren till läget där varvtalet var som högst. Låste fast och kollade. Nu visade sig den där pricken i stroboskopeffekten. Provkör 5 km och har bättre respons. Tempen pekar på sista sträcket innan röd zon, men håller sig där. Funderar på om fläkten sätter igång väl sent och att en annan termogivare med lägre gradtal bör inskaffas.
Upptäcker hemma att jag glömt återmontera vakuumslangen till insuget från fördelaren. Vad gör denna egentligen? Hittar inget när jag söker info om detta. Återmonterar slangen, provkör 1 mil och tempen håller sig runt mitten hela tiden. Bilen går halvkass på låga varvtal under 1500 men skiner upp efter 2000. Normalt?
Siktar på att ta mig till besiktning på Måndag och se hur läget är med henne i övrigt. Förhoppningsvis inga fatala fel och sen blir det vinterdvala efter lite mer körning. Till våren gå vi på det ytliga.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users