924 -78 | Colibri Green

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#46 Post by bockastyre »

Funderar på att byta pinnbultarna still grenrör samt avgasrör. Måste man ha en viss typ eller funkar det med helt vanliga M8-pinnbultar? De som sitter där nu har ju inga gängor i mitten, men kan inte riktigt se vilken betydelse det har.

Bjuder på en bild på gamla och nya vattenpumpen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#47 Post by safe »

Vet inte om de är av något bättre stål än vanliga 8.8 skruvar.
Midjan de har är väl för att de ska hamna på rätt djup, man ska inte dra en skruv så den bottnar i ett hål.
Gängstång man köper på meter är sopor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#48 Post by Cédric »

Sätt dit skruvar gjorda för att sitta på avgasdelar för att undvika att dom går av i framtiden eller oxiderar fast totalt, även muttrar typ kopparpläterade självlåsande är att rekommendera, sitter på nästan alla bilar. Finns på typ utzon, generella bildelssidor eller din lokala VW handlare :)

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#49 Post by bockastyre »

Toppen är åter på plats och nu ska bara resten skruvas ihop. Förhoppningsvis uppstart till helgen (förutsatt att Utzon hinner få iväg den där sista packningen som fattas).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#50 Post by Ingemansson »

Spännande! 😃
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#51 Post by bockastyre »

Ingemansson wrote: 2022-10-06 18:42:17 Spännande! 😃
Skräckblandad skräck skulle jag kalla det! :)

Tyvärr är packningen försenad. Men ger ju extra tid att vara noggrann i återmonteringen.

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#52 Post by bockastyre »

Nu har jag äntligen startat upp bilen. Först gick den uselt och jag förstod ganska snabbt att den bara gick på 2 cylindrar. Efter att ha lagt pannan i djupa väck och konsulterat en kompetent kollega visade det sig att fördelaren var felinställd. Så efter att ha snurrat den lite försiktigt går den åter på alla fyra, hurray!!

Smolket i bägaren är att den efter att ha startat tappar tomgången efter 20-30 sekunder för att till sist dö en långsam död. Initialt ligger tomgången på c:a 8-900 varv, vilket är helt ok. Funderar givetvis på om alla slangar, kablar sitter som de ska. Kan det vara avgaser någonstans som kväver motorn? Svårt att se vad som annars skulle få den att så sakteliga tappa.

Inget ska vara lätt! :)

User avatar
Jarlingar
Carrera-Poster
Posts: 312
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#53 Post by Jarlingar »

Det är väl kallstartskretsen som håller igång den, när den börjar kopplas ifrån..
Har du kollat att du har korrekt bränsletryck?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#54 Post by safe »

Du kanske har tätat någon vakuum läcka och behöver kompensera det nu med att ratta lite på tomgångsskruven. Tändningen kan också göra mycket skillnad på varvtalet om det skiljer några grader nu mot innan.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#55 Post by bockastyre »

Jarling: Med kallstartkrets menar du då kallstartsventilen?

safe: Yes, ska kolla efter otätheter där. Har inte tätat någonting, tycker det är knepigt att se vilka slangar som är vakuumslangar. Ska låna en tändningspistol (?) nästa vecka så att tändningen sitter. Får se om vi löser det.

Såg att bränsle ackumulatorn omnändes på annat forum. Men tänker att den först aktiveras när bilen gått en stund för att upprätthålla bränsletrycket?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#56 Post by safe »

Du har haft allting isär, tagit bort insug från toppen, nya packngar, spridare varit ur och du kanske bytt o-ringar där. Du kan oavsiktligt gjort den tätare (bättre).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#57 Post by bockastyre »

safe wrote: 2022-10-12 20:54:30 Du kanske har tätat någon vakuum läcka och behöver kompensera det nu med att ratta lite på tomgångsskruven.
Det visade sig vara ett problem som enkelt löstes på ovanstående vis. Härligt! :D

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#58 Post by Cédric »

Kul, hoppas allt funkar. Nice att kunna få lite mil på bilen inför vintern, så du vet att den är ok.

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#59 Post by bockastyre »

Japp, ska bara byta olja, lufta kylsystemet och montera den där tempsladden som jag tydligen missat. Sen blir det besiktning. Hoppas på lagom många tvåor. :)

bockastyre
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -78 | Colibri Green

#60 Post by bockastyre »

Så igår blev det äntligen dags för premiärturen! Körde första turen 200 meter och fick svag respons från motorn. Hem igen och justera tändningen. När jag köpte bilen så pekade vakuumenheten på fördelaren mot förarsätet, vilket verkade stämma dåligt mot alla bilder på andra fördelare där den snare pekar mot främre högerlykta. Innan byte av topplockspackning så gick det förstås att köra bilen med vakuumenheten åt fel håll. Oklart för mig om det egentligen spelar annan roll än rent estetiskt så länge rotorn pekar på rätt ställe när motorn är nollad. Vad säger expertisen?

Nåväl! Roterade fördelaren 180 grader. Nollade och kollade svänghjulet med en sådan där pistol med stroboskop-effekt. Inte helt övertygad om vad jag skulle leta efter. Vissa säger att man ska ha tändningen inställd på 10 grader BTDC andra (haynes) 3 grader BTDC. När den tände halvdåligt stod den på 10 (märkt på svänghjulet). Noterade sedan en prick som någon i historien satt på svänghjulet. Roterade fördelaren till läget där varvtalet var som högst. Låste fast och kollade. Nu visade sig den där pricken i stroboskopeffekten. Provkör 5 km och har bättre respons. Tempen pekar på sista sträcket innan röd zon, men håller sig där. Funderar på om fläkten sätter igång väl sent och att en annan termogivare med lägre gradtal bör inskaffas.

bil 2.jpg

Upptäcker hemma att jag glömt återmontera vakuumslangen till insuget från fördelaren. Vad gör denna egentligen? Hittar inget när jag söker info om detta. Återmonterar slangen, provkör 1 mil och tempen håller sig runt mitten hela tiden. Bilen går halvkass på låga varvtal under 1500 men skiner upp efter 2000. Normalt?

Siktar på att ta mig till besiktning på Måndag och se hur läget är med henne i övrigt. Förhoppningsvis inga fatala fel och sen blir det vinterdvala efter lite mer körning. Till våren gå vi på det ytliga.

bil 1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users