Lite bilder.
Enkla hemgjorda verktyg. Jag använder M12 gängstång och skarvmuttrar för att de sprider krafterna bättre på gängorna, ingen hög kvalité på gängstång. Använde M12 för att jag skarvade två 1 meters bitar med en skarvmutter och den behövde på igenom lagren och axeln är bara 20mm, annars hade jag använt M14.
924_tt_3.JPG
924_tt_2.JPG
Så här kom det ut. Mittengrejen är en vibrationsdämpare, aka järnklump, finns bara på rören för snail shell lådorna, om jag förstått det rätt.
924_tt_1.JPG
Axeln sitter inte fast i lagren direkt, men kan kärva. Tryckte/bankade ut den med ett rör som passade över änden som går in i svänghjulet men var mindre än axeldiametern. På axeln bör man kunna se vart lagren suttit och då kan man överföra positionerna till utsidan av röret när man drar i de nya lagren, som man gör ett i taget.
Det ena av mina lager hade nött lite på axeln, så det lagret flyttade jag 2 cm för att hamna på en fräsch yta.
Att dra ur lagren skrapade med sig mycket gucka. Sen sprutade jag WD40 i röret och tryckte en trasa igenom upprepade gånger. Fick duga som rengöring.
924_tt_4.JPG
Rengjorde axeln, målade och strök lite fett på den och den gled in i lagren hur enkelt som helst.
Stålborstade och målade röret också.
924_torquetube_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.