Jag körde och köpte en provtryckare på Biltema. Måste faktiskt säga att för att vara Biltema så är det faktiskt väldigt hög kvalite på denna, känns väldigt rejäl och ordentlig och man får en sats med alla möjliga anslutningar.
I vilket fall så pumpade jag upp trycket till 1 bar ungefär och väntade någon timme. När jag kom ut till verkstaden igen så kunde jag ganska tydligt se läckage från 3 olika ställen. Ett läckage var mellan slangen som går till röret under kamhuset, där den monteras i vattenpumpen. Ett annat ställe var själva vattenpumpen i sig, från remhjulet. Den andra grejen var en grej jag inte alls visste och det var elpumpen till Turbon.
Jag har nu rivit ner allt igen, ner med vattenpump etc. Såg ganska snabbt varför jag aldrig får den att täta.

Det är nämligen en ganska ordentlig gjutkant i godset på vattenpumpen. Och denna mesiga lilla slangen kommer aldrig kunna täta där.

Denna slangen var ny men har blivit helt deformerad.
Pinsamt dålig tillverkning, hoppas det inte är en orginalpump utan någon form av kineskopia. Men får beställa en ny så får vi se hur den ser ut. Anslutningen är heller inte rund utan mer oval....
Det som gäller just nu dock är att täta kamhuset med ny packningar innan jag sätter ihopa vattenpump etc igen.
Det kommer dock ta ett tag, kan inte slänga hur mycket pengar som helst på denna bilen på en gång då jag har andra roligare bilar att fixa och köra med på sommaren. Så det får bli lite när det finns tid och pengar.