Projektet fortskrider, sedan sist har jag monterat en ny vinkel till kamsmörjningen. Jag hittade en australiensisk kille på 924board.org som gör denna snygga lösning i mässing med O-ringar i anslutningen till motorn:
Vinkel kamsmörjning.jpg

Jag momentdrog inte muttrarna som håller överfallen/oljeröret, utan jag drog dem bara "lagom hårt". Kan det vålla några problem?
Det var tur att jag bytte vinkeln, för den gamla gick itu när jag torkade av den lite lätt:
Vinkel kamsmörjning gammal.jpg
Sedan skiftade jag fokus till startmotorn. På senare tid har bilen varit svårstartad och startmotorn har låtit ganska trött under hela tiden som jag haft bilen, så det var nog hög tid att byta.
Tydligen kan man med lite vana byta en startmotor på en timme, för mig tog det betydligt längre tid. Sent omsider lyckades jag få ut den, och tur var nog det för så här såg kablarna ut:
Kablar startmotor.jpg

Den nya startmotorn skiljer sig lite från den gamla vad gäller anslutningar. Är det någon som vet på rak arm vilken anslutning som svarar till vilken på den nya startmotorn (jag har markerat dem för att underlätta)?
Anslutningar startmotor numrerade.jpg
Under tiden som jag krälade under bilen så upptäckte jag också att vattenpumpen läcker, så den ska också bytas. Jag borde förstås ha bytt den när jag ändå bytte kylarvätska och drivrem, men det är lätt att vara efterklok.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.