931 -80 | Testkörning pågår
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2016-11-14 20:50:27
- Telefon: 0735583947
- Bilmodell: Porsche 924S
- Årsmodell: 1985
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Grattis Cedric, väldigt lik min S..;
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
Grattis! Nu hoppas vi att den håller!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | Topplocksmek pågår...
I juli parkerades den pga topplockspackningen, det var verkligen ett tag sen sist. Men man blir verkligen glad av att sitta bakom ratten igen, då förstår man varför jag inte kan göra mig av med den, den är så rackarns bra, kvick, rå känsla, rolig, balanserad och helt ok komfort för gatkörning. Den största nackdelen är att mycket är rätt jävligt att mecka med i motorrummet..

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Fantastisk och inspirerande tråd för en likasinnad banråtta att läsa. 
Får den lukta på våren snart?
Får den lukta på våren snart?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 -80 Körsommaren..
Finns dessa coilover-rör kvar att köpa? Är benen på en 931 tjockare än på en vanlig n/a 924?Cédric wrote: ↑2010-09-26 14:55:15 Va händer här egentligen?
Efter sista körningen på kullen med PCS så har det hänt ungefär 0. Tog en vända till automobil classic carshow, det är väl det enda. Idag är sista helgen innan försäkringen går ut, så det blev en runda för att se att allt fungerade och få lite värme i bromsarna. Bilen har stått ute största delen av tiden och behövde lite fart
. Som vanligt startade den upp direkt utan problem och gick något helt otroligt, med denna svala fina luft så går den verkligen sjukt bra. Tänk om man kunde få den att gå såhär på sommaren, IC-byggandet blev inte direkt mindre lockande
. Vi får se hur mycket tid jag får över denna vinter..
Så idag påbörjades vintermecket med att plocka av fjäderbenen för montering av lite hårdare fjädrar och ställbara fjädersäten. Kommer bli kanon det här! Inte alls stenhårt på något sätt men ett klart kliv uppåt från innan. Fjädrar och hylsor mm är från rallydesign och hjälpfjädrarna är från merlin motorsport.
om jag kollar på tanklogen så ser jag att jag kört en bra bit över 500 mil i år och förbrukat ca 635 liter soppa, mestadels vpower, billigt värreNästa år tror jag jag kan få ner förbrukningen något eftersom tanken numera inte läcker på banan när den är full
![]()
Får mina till 49-50 mm.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Jag kollade nyligen med Gaz och deras enklare (inte Gold) coilover kit skulle gå på £677 + frakt (och sen moms + tull numera). Det är med fljädrar för att ta bort torsionsstavarna. Jag tycker det verkar rätt prisvärt för helt nya prylar.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Det är det ju absolut, är det fortfarande för ombyggnad fram eller är det kompletta och färdiga ben?safe wrote: ↑2021-03-30 13:29:52 Jag kollade nyligen med Gaz och deras enklare (inte Gold) coilover kit skulle gå på £677 + frakt (och sen moms + tull numera). Det är med fljädrar för att ta bort torsionsstavarna. Jag tycker det verkar rätt prisvärt för helt nya prylar.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Kompletta ben. Bolt off - bolt onIngemansson wrote: ↑2021-03-30 13:45:49Det är det ju absolut, är det fortfarande för ombyggnad fram eller är det kompletta och färdiga ben?safe wrote: ↑2021-03-30 13:29:52 Jag kollade nyligen med Gaz och deras enklare (inte Gold) coilover kit skulle gå på £677 + frakt (och sen moms + tull numera). Det är med fljädrar för att ta bort torsionsstavarna. Jag tycker det verkar rätt prisvärt för helt nya prylar.
Tar man bort stavarna bak så är det relomenderat som jag förstår det att byta bussningarna i svärdet till något stabilare.

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Dom finns fortfarande att få tag på för superbilliga pengar från flera ställen. Men ska man ändå köpa nya dämpare osv så finns ju numera GaZ coilovers som Magnus tipsare om (fanns inte förr i tiden när jag fixade mina ben) som är prisvärda. Synd bara med brexitdebacklet som gjort allt dyrare och krångligare.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Brexit suger.. men då har jag bättre koll på utbudet!Cédric wrote: ↑2021-03-30 20:01:17 Dom finns fortfarande att få tag på för superbilliga pengar från flera ställen. Men ska man ändå köpa nya dämpare osv så finns ju numera GaZ coilovers som Magnus tipsare om (fanns inte förr i tiden när jag fixade mina ben) som är prisvärda. Synd bara med brexitdebacklet som gjort allt dyrare och krångligare.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Om försäljaren kan intyga att grejerna man köper är tillverkade i UK så slipper man moms tull mm enligt info jag fått
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Som jag tolkar det är det bara tull, moms kommer du alltid att få betala.
https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -80 | ute igen!
Det gör ju rätt stor skillnad, är inte tullen 11%? Svenska momsen är väl 25 istället för 21 som den brittiska är om jag minns rätt. Så kommer man undan tullen blir det inte så farligt. Sen tillkommer väl en hanteringsavgift, men den är ju liten i förhållande när man köper åt dyrt.Janne J wrote: ↑2021-03-31 20:25:16Som jag tolkar det är det bara tull, moms kommer du alltid att få betala.
https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html
Borde kanske uppdatera tråden också med vad som hänt i garaget, även fast det inte är så mycket

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]