Bromsbekymmer 924
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Bromsbekymmer 924
Jag kan inte lufta bromsarna på min 924. Jag får ingen vätska ur luftningsnippeln på två av hjulen, hö fram och vä bak. Pedalen går hela vägen ner till golvet och jag kan inte få något tryck i den kretsen. Den andra kretsen går fint att lufta.
Jag har försökt med en Luftman och då funkar det delvis (det kommer vätska men den suger också en hel del luft genom luftningshålet).
Kan det vara något annat än huvudbromscylindern? Skit i ledningarna? Med tanke på hur bromsoken såg ut invändigt så låter inte det helt otroligt, men det låter inget vidare kul att fixa...
Jag har försökt med en Luftman och då funkar det delvis (det kommer vätska men den suger också en hel del luft genom luftningshålet).
Kan det vara något annat än huvudbromscylindern? Skit i ledningarna? Med tanke på hur bromsoken såg ut invändigt så låter inte det helt otroligt, men det låter inget vidare kul att fixa...
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Har du motstånd i pedalen? Eller sjunker den mot golvet? Fukt runt bromscylindern? Stum pedal och inget fukt, så brukar huvidbromscylindern vara ok..
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Den tar när den nästan är helt nere vid golvet så det är svårt att avgöra om pedalen sjunker. Jag kan inte pumpa upp trycket heller (för att förekomma en relevant fråga; ja, jag har vätska i behållaren). Jag har beställt en renoveringssats så jag får väl riva huvudbromscylindern och kolla hur den ser ut inuti.
Börjar bli så less på bromsmek nu..!
Edit: Det slog mig att jag kan ha sabbat en packning i huvudcylindern själv när jag började lufta, genom att låta pedalen sjunka för långt ner.

Börjar bli så less på bromsmek nu..!
Edit: Det slog mig att jag kan ha sabbat en packning i huvudcylindern själv när jag började lufta, genom att låta pedalen sjunka för långt ner.


________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Nu har jag inte rivigt så mycket i 2 krets huvudbromscylindrar men om inte kolven går helt tillbaka så rinner ju ingen vätska in.
Att pedalen är helt uppe betyder inte att kolven är helt tillbaka.
Att pedalen är helt uppe betyder inte att kolven är helt tillbaka.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Fast kolven verkar gå tillbaka på den ena kretsen men inte på den andra. Snart får vi förhoppningsvis klara besked, huvudbromscylindern är av bilen nu och renoveringssats beställd.
En annan fråga; är det idé att blåsa rent bromsledningarna med tryckluft medans huvudcylindern är av?
Tänkte blåsa genom luftningshålen med typ en burk eller något annat att ta emot bromsvätskan från ledningen i motorutrymmet. Igensatta ledningar skulle ju kunna delvis förklara mitt strul, och med tanke på hur mina frambromsar såg ut på insidan så låter det inte helt osannolikt.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Har bilen stått länge? Bromsvätska har en tendens att dra åt sig fukt. Det är väl därför det är rekommenderat att byta den varannat år. Jag tänker om det finns rost i rören...
Jag skulle nog hellre försöka använda bromsvätska istället för tryckluft. Om du lossar på röret vid oket/trumman, så ska vätskan rinna ut. Annars är det det stopp i rören. Tryckluft kan pressa sig igenom även om det är trångt..
På min 924 går det ut tre ledningar från huvudbromscylindern. En till vänster fram. En till vänster bak, och en som går till höger fram och förgrenar sig till höger bak. Ser det likadant ut på din? Har du tittat på bromsslangarna? Ser dom fräscha ut. Jag har varit med om att bromsslang har separerat på insidan, men fortfarande sett fräsch ut på utsidan. Tror nog att du är på rätt spår med cylindern..
Jag skulle nog hellre försöka använda bromsvätska istället för tryckluft. Om du lossar på röret vid oket/trumman, så ska vätskan rinna ut. Annars är det det stopp i rören. Tryckluft kan pressa sig igenom även om det är trångt..
På min 924 går det ut tre ledningar från huvudbromscylindern. En till vänster fram. En till vänster bak, och en som går till höger fram och förgrenar sig till höger bak. Ser det likadant ut på din? Har du tittat på bromsslangarna? Ser dom fräscha ut. Jag har varit med om att bromsslang har separerat på insidan, men fortfarande sett fräsch ut på utsidan. Tror nog att du är på rätt spår med cylindern..
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Ja, bilen har stått sedan 2008 och de främre oken var överdjävligt skitiga inuti. Jag har bytt de främre bromsslangarna men de bakre verkar vara lite bökigare att komma åt utan lyft (tips tas tacksamt emot!). Det är hög tid att byta dessa också, de främre var de ursprungliga från -77 och de bakre ser lika gamla ut de.taxiande wrote: ↑2020-06-29 07:23:06 Har bilen stått länge? Bromsvätska har en tendens att dra åt sig fukt. Det är väl därför det är rekommenderat att byta den varannat år. Jag tänker om det finns rost i rören...
Jag skulle nog hellre försöka använda bromsvätska istället för tryckluft. Om du lossar på röret vid oket/trumman, så ska vätskan rinna ut. Annars är det det stopp i rören. Tryckluft kan pressa sig igenom även om det är trångt..
På min 924 går det ut tre ledningar från huvudbromscylindern. En till vänster fram. En till vänster bak, och en som går till höger fram och förgrenar sig till höger bak. Ser det likadant ut på din? Har du tittat på bromsslangarna? Ser dom fräscha ut. Jag har varit med om att bromsslang har separerat på insidan, men fortfarande sett fräsch ut på utsidan. Tror nog att du är på rätt spår med cylindern..
Det låter som att jag har samma lösning som du, jag har tre utgångar från huvudcylindern. Får börja med att lossa bromsröret till vänster bak och se så vätskan rinner ut som den ska.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Finns väl en risk att bromsrören är lika gamla!
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Hoppas inte jag åker på att byta dem!
De är inte rostiga på utsidan, men det behöver ju inte spegla hur de ser ut inuti.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Du har inte bytt eller plockat isär huvudcylindern?
Finns renoveringskit på autodoc tex för småpengar. Hjulcylindrar kostar drygt 100ingen så då kan du byta dem om du inte kan lossa luftnipplar eller bromsslangar.
Inte så knepigt att byta bromsrör. Rör, nipplar och dubbelkoningsverktyg finns på Biltema. Det fixar man på pallbockar.
Finns renoveringskit på autodoc tex för småpengar. Hjulcylindrar kostar drygt 100ingen så då kan du byta dem om du inte kan lossa luftnipplar eller bromsslangar.
Inte så knepigt att byta bromsrör. Rör, nipplar och dubbelkoningsverktyg finns på Biltema. Det fixar man på pallbockar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Jag väntar på leverans av renoveringssats till huvudcylindern, bakre bromsslangar och hjulcylindrar från Autodoc just nu. Kommer förhoppningsvis i dagarna.safe wrote: ↑2020-06-29 12:32:56 Du har inte bytt eller plockat isär huvudcylindern?
Finns renoveringskit på autodoc tex för småpengar. Hjulcylindrar kostar drygt 100ingen så då kan du byta dem om du inte kan lossa luftnipplar eller bromsslangar.
Inte så knepigt att byta bromsrör. Rör, nipplar och dubbelkoningsverktyg finns på Biltema. Det fixar man på pallbockar.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
I kväll tog jag av bromsslangen till vänster bak. Den är lika gammal som bilen, men släpper igenom vätska som den ska. Dock droppar det bara ytterst lite från själva bromsröret och då gammal bromsvätska, inte den nya blå som jag hade i. Rimligtvis borde bromsröret innehålla en del vätska, även om huvudbromscylindern är av. Så jag följde bromsröret och det ser okej ut, ingen farlig rost och inga synliga skador/veck. Dock är det ju de sidor (HF/VB) som går via förgreningsblocket, så jag misstänker att det är själva blocket som är igensatt av gammal äcklig bromsvätska.
Nu har jag fått mina delar, så jag passar på att renovera huvudcylindern samt byta hjulcylindrar och bromsslangar på båda sidor så jag vet att allt är i bra skick, men innan jag fyller systemet så ska jag ta bort förgreningen och se hur den verkar inuti.
Hur är det med huvudbromscylindern på 924, bör man lufta den på bänken innan man monterar eller räcker det med att fylla och lufta med den på plats?
Nu har jag fått mina delar, så jag passar på att renovera huvudcylindern samt byta hjulcylindrar och bromsslangar på båda sidor så jag vet att allt är i bra skick, men innan jag fyller systemet så ska jag ta bort förgreningen och se hur den verkar inuti.
Hur är det med huvudbromscylindern på 924, bör man lufta den på bänken innan man monterar eller räcker det med att fylla och lufta med den på plats?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Jag luftar alla huvudcylindrar på plats.
Man tar en bit bromsrör 3-5 dm och leder tillbaka vätskan direkt ner i behållaren.
Till Fruns 924 gjorde jag nog iordning 3 rör om jag inte missminner mig
Sedan pumpar man runt allt med bromspedalen en 20 tramp eller så.
Klart!
Nu monterar man på bromsrören till bilens hjul
Man tar en bit bromsrör 3-5 dm och leder tillbaka vätskan direkt ner i behållaren.
Till Fruns 924 gjorde jag nog iordning 3 rör om jag inte missminner mig
Sedan pumpar man runt allt med bromspedalen en 20 tramp eller så.
Klart!
Nu monterar man på bromsrören till bilens hjul
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Jag har alltid bara tryckt ut bromsvätska med en luft man, har aldrig svikit mig. Brukar dock låta gravitationen göra en hel del arbete med att låta det rinna igenom ut i oken.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Jag har nu gett mig i kast med att renovera huvudcylindern. Men hur katten får jag isär eländet? Jag har demonterat låsningen och fått bort brickan och gummipackningen samt låsskruven på ovansidan. Ska det bara vara att dra ut kolven sedan? För min sitter så in i helskotta! Jag är tämligen frustrerad just nu...
Uppdatering: Löste det.
Uppdatering: Löste det.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Who is online
Users browsing this forum: No registered users