944 turbo effekt
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2018-11-18 13:45:28
- Telefon: 0703344742
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1990
- Contact:
944 turbo effekt
Hur många här har mätt effekten på sina bilar?
Ni som gjort detta får gärna skriva resultat och spec på motor.
Vad brukar man räkna för förlust i drivlina i dessa bilar 10-12% ?
MVH Markus
Ni som gjort detta får gärna skriva resultat och spec på motor.
Vad brukar man räkna för förlust i drivlina i dessa bilar 10-12% ?
MVH Markus
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Jag gjorde en bänkning i höstas som jag vart missnöjd med då det saknades en massa effekt så ska göra om den i vår men dynografen o info om min bil finns i min biltråd.
Vet också att millen har en dynograf i sin biltråd.
Vet också att millen har en dynograf i sin biltråd.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2018-11-18 13:45:28
- Telefon: 0703344742
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Var en rejäl och bra tråd om din bil!
Förstår att du inte var nöjd med tanke på allt du gjort med bilen, Hoppas det lirar bättre nästa sesong.
MVH Markus
Förstår att du inte var nöjd med tanke på allt du gjort med bilen, Hoppas det lirar bättre nästa sesong.
MVH Markus
-
- S-Poster
- Posts: 145
- Joined: 2008-05-23 01:03:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Köping
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Bromsade 375whp/555nm med den här specen.
Stock 2.5-88 short block, O-ring, top decked, widefire gasket
ARP head studs
Ported head 47mm intake 235cfm at 12mm lift
Lindsey racing valvesprings
Late N/A 9R camshaft
Stock intake and exhaust manifolds
kkk/borgwarner hybrid turbo, 51mm in cold/61mm ex hot 8 housing
Tial 38mm Wastegate
Modified endtank on intercooler
2.5" Ic pipes
Full 3" stainless exhaust
Ecumaster EMU running full sequential
Ls2truck coils
Bosch -044 fuel pump
Bosch 1200cc injectors
E85
Mvh Eckan
Stock 2.5-88 short block, O-ring, top decked, widefire gasket
ARP head studs
Ported head 47mm intake 235cfm at 12mm lift
Lindsey racing valvesprings
Late N/A 9R camshaft
Stock intake and exhaust manifolds
kkk/borgwarner hybrid turbo, 51mm in cold/61mm ex hot 8 housing
Tial 38mm Wastegate
Modified endtank on intercooler
2.5" Ic pipes
Full 3" stainless exhaust
Ecumaster EMU running full sequential
Ls2truck coils
Bosch -044 fuel pump
Bosch 1200cc injectors
E85
Mvh Eckan
Erik Malmström
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
Köping
Porsche 951 -88 375WHP
Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Du får hjul och motoreffekt när du är på dynon. Har varit på 3 olika, visserligen med mina 911or men layouten är liknande, effektförlusten har legat på mellan 15-18% av "motoreffekten".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2018-11-18 13:45:28
- Telefon: 0703344742
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
EKAN: Fina siffror. Vad laddade ni?
SAFE: 18% måste vara ganska högt? Det är ju vad man brukar räkna på en Audi med Quattro.
När jag bromsade min 944 s2 räknade de med 12%.
Men förlusten är ju mest intressant om man vill ha reda på ökningen av effekten, då det ofta inte finns så mycket whp referenser på otrimmade bilar.
SAFE: 18% måste vara ganska högt? Det är ju vad man brukar räkna på en Audi med Quattro.
När jag bromsade min 944 s2 räknade de med 12%.
Men förlusten är ju mest intressant om man vill ha reda på ökningen av effekten, då det ofta inte finns så mycket whp referenser på otrimmade bilar.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Fast det går ändå inte göra en jättebra jämförelse med fabrikssiffror, eftersom det är en så grov gissning. Så enligt mig inte så värst användbart att använda skattad motoreffekt, mer än som en grov gissning för att veta ungefär hur man ligger till. Vill man veta hur mycket trimmet har gett får man köra en referenskörning först eller kanske använda en bättre typ av mätning.
Förlusten beror på en väldans massa parametrar, inte bara växellåda och diff, utan även inspänningskraft, däck(tryck, bredd, friktionscoeff, temp), rullarnas typ och diameter, hjulvinklar mm mm. Så det går inte heller att jämföra rakt av, bara rätt grovt.
Förlusten beror på en väldans massa parametrar, inte bara växellåda och diff, utan även inspänningskraft, däck(tryck, bredd, friktionscoeff, temp), rullarnas typ och diameter, hjulvinklar mm mm. Så det går inte heller att jämföra rakt av, bara rätt grovt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Tja, bänken räknar väl ut förlusten själv under deaccelerering har jag för mig någon sa vid en bromsning. De siffror jag fått vid bromsningar har jag inte haft någon större anledning att misstro, man kan jämföra sin bil med andra bilar som varit på samma ställe, både modifierade och original eller tidigare bromsningar på samma ställe eller andra ställen.Lövet wrote: ↑2020-01-02 20:19:19 SAFE: 18% måste vara ganska högt? Det är ju vad man brukar räkna på en Audi med Quattro.
När jag bromsade min 944 s2 räknade de med 12%.
Men förlusten är ju mest intressant om man vill ha reda på ökningen av effekten, då det ofta inte finns så mycket whp referenser på otrimmade bilar.
Som Cedric skriver så är det mycket som spelar in. Jag tror en stor del hamnar i kontakten mellan däck och rullar. Skulle man tappa exempelvis ~20% av 300 hk i växellådan så skulle den nog bli ganska överhettad rätt så snabbt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2018-11-18 13:45:28
- Telefon: 0703344742
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Har mätt min bil nyss. Gav 313 whp & 472 nm.
26/8 turbo
Ombyggd org IC
ombyggd WG
Sugmotor kam
3" från turbon med racekatt.
Okänd mjukvara. Laddar 1.1-1.2 bar lambda 0.8-0.85 på full last.
Grym skillnad mot min gamla 3L sugmotor!
26/8 turbo
Ombyggd org IC
ombyggd WG
Sugmotor kam
3" från turbon med racekatt.
Okänd mjukvara. Laddar 1.1-1.2 bar lambda 0.8-0.85 på full last.
Grym skillnad mot min gamla 3L sugmotor!
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Det var bra siffror för o vara med k26/8.
Bensin eller e85?
Bensin eller e85?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- NA-Poster
- Posts: 30
- Joined: 2018-11-18 13:45:28
- Telefon: 0703344742
- Bilmodell: 944 s2
- Årsmodell: 1990
- Contact:
Re: 944 turbo effekt
Bensin!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users