Bobby wrote: ↑2019-09-15 19:16:44
Riktigt kul att se bilder på bilen, den kommer att bli kanon! Jag tycker målbilden låter vettig, annars kommer man ju vara rädd för att använda grejerna. Vad är det för lustiga backspeglar den har? =)
Zender-vingen var ju frän, jag är ju sjukt svag för gamla tuff-prylar av detta slaget =)
Backspeglarna är en gåta. De är definitivt inte original men verkar ha suttit på bilen länge. Fulsnygga tuff-prylar

och inte utan retrocharm. Jag kommer att plocka av speglarna och sätta på korrekta speglar (de tidiga, ej eldrivna) som jag tror är desamma som Golf Mk1 (och Scirocco Mk1?).
https://blog.softgarage.de/wp-content/u ... ini_10.jpg
Fortsatte demonteringen igår. Nu har jag börjat rensa i motorrummet för att kunna göra rent där och gå igenom/renovera de avplockade prylarna i lugn och ro över vintern. Inga överraskningar. Elsystemet är mer eller mindre original och utan tillägg

, många av kylslangarna helt slut och det är lite läckage vid vattenpumpen, insprutningen och injektorer skitiga men verkar hela. Kylaren riktig snygg och utan skador.
Jag vet inte hur sotigt insuget brukar vara normalt sett men jag tror att det var mer sotigt än vanligt här. Kanske kan trolla fram några borttappade hästar om jag får insuget rent.
Min plan har varit att plocka bort all mekanik som går och jobba med det under hösten och vintern och sedan ta tag i kaross och lack. Fast nu undrar jag om jag inte tänker börja med kaross och lack. Mekaniken på bilen verkar ok och är faktiskt i stor utsträckning original utan fulmek. Däremot får jag känslan av att en del spackel kan sälja sig under lacken och jag är lite nyfiken på att få en bild av det så snart som möjligt. Räknar med mycket jobb där och det känns bättre att ta tag i det i ett tidigt skede. När kaross och lack är kvar kan man njuta av att göra rent motor och transmissionsdelar..
I vilket fall som helst återstår ytterligare jobb med att demontera innan jag måste bestämma i vilken ordning jag tar resten av arbetet.
IMG_3199.JPG
Insprutningsventilerna satt ganska löst och var lätta att dra ur.
IMG_3271.JPG
Vattenpumpen verkar vara utan spel men jag kommer att byta den i alla fall. Likaså kamrem och spännrulle såklart. Samt alla kylarslangar (som tyvärr är ganska dyrt). En har uppenbarligen läckt. (Hur sjutton får man bilderna på rätt ledd? Den här är stående i kameran och datorn men blir i liggande format här på forumet)
IMG_3274.JPG
Sotiga insug...
IMG_3272.JPG
Någon har haft skafferi (möss?) på motorblocket.
IMG_3277.JPG
Ja, och så kunde jag såklart inte låta bli att testa att göra rent på en liten yta. Smutsen sitter hårt men med lite envishet blir det riktigt rent och snyggt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.