944-83 | Roadsport B
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
944-83 | Roadsport B
Nu när detta fina forum verkar vara vid liv igen är det kanske läge för en egen tråd här. bilen är en 83a som gått i SPVMs Roadsport klass under ca 5 års tid. Efter denna säsong kommer troligen en ombyggnad till den lite mer extrema Modsport klassen att ske.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
Kul med fler banrejsers här, vad är planen för att bygga om till modsport, det är ett hyffsat stort steg ändå?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
ja det är ett rätt stort steg om man ska åka Modsport 1 eller 2, lite mindre i Modsport 3. Förutom att det då blir slicks så är motorbyte, breddad kaross, mindre vikt, bättre aero, ändringar av bakvagn, diffbroms mm på tapeten. Det ända som kanske bibehålls som det är idag är bromsarna jag har, för dom är jag ruggit nöjd med. Fördelen med Modsport är ju att den då inte behöver vara gatreggad längre och det ger lite mer friheter.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
Kul att se den här
. Har kikat på den många gånger på SSM
. Vad är det för spec på den i Roadspor B utförande?
Har själv kört min i C och kan tänka mig gå upp i B
.


Har själv kört min i C och kan tänka mig gå upp i B

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
2,5 l motorn med borttagna balansaxlar, balanserat vev parti med alu svänghjul, extraktorgrenrör, Frekzen chip, externt oljekyl, i övrigt orginalmotor.
Org växellåda, egna hjulupphängningar fram. turbo S bromsar runt om med PFC belägg. Plast i alla rutor utom vindruta och skärmar och huv i glasfiber, frontstötfångare i kolfiber. Kolfiber vinge och diffusor i glasfiber. vikt 1043 kg. Ganska lik din i utförandet Eddie. Tyvär ca 120 kg för tung i Roadsport B, därav fundering på Modsport i stället för att inte vara bunden vi just denna motortyp.
Org växellåda, egna hjulupphängningar fram. turbo S bromsar runt om med PFC belägg. Plast i alla rutor utom vindruta och skärmar och huv i glasfiber, frontstötfångare i kolfiber. Kolfiber vinge och diffusor i glasfiber. vikt 1043 kg. Ganska lik din i utförandet Eddie. Tyvär ca 120 kg för tung i Roadsport B, därav fundering på Modsport i stället för att inte vara bunden vi just denna motortyp.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
Hur många hp har du med detta? kör du på högre varv än med originalPeter Alzen wrote: ↑2019-08-09 10:52:002,5 l motorn med borttagna balansaxlar, balanserat vev parti med alu svänghjul, extraktorgrenrör, Frekzen chip, externt oljekyl, i övrigt orginalmotor.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
Vet inte riktig vad det ger, chipet ska ge 10-15 hk, vad grenrör, balansaxlar och vevpariet ger vågar jag inte gissa på. Vi har tyvär inte bromsat den. varvstoppet ligger på 7000 med mitt chip, sen reglerar jag ner varvstoppet till ca 6500 för att passa med reglementet.
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 944-83 Roadsport B
1045kg, är det tävlingsvikt?
8v blir lite klent i B (och Modsport3) om man ska va ärlig
. Oavsett önskar jag dig all lycka med tävlandet
och ser gärna lite racerapporten i tråden
.
8v blir lite klent i B (och Modsport3) om man ska va ärlig



Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 | Roadsport B
Nej 1045 är utan förare. ja 8v är för klent. bilen är snabb på fel ställen och har inte en sportmössa på rakorna. Den trivs bäst i regn på kurviga banor. Så S2, LS1-3 eller nån form av 4-5 cyl turbo är dom motoralternativ jag just nu har tankar runt. Lite osäkert om jag kommer köra mer denna säsong, satte bilen i räcket på Knutstorp och är lite tveksam till att fixa till skadorna till Falkenberg, för att sedan bygga om bilen. Men kör vi Falkenberg kommer det rapport därifrån.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944-83 | Roadsport B
Hur mycket mos behöver du? Är det bara typ 300 nånting skulle jag nog turbomata orginalspisen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 | Roadsport B
Hur mycket mos som behövs är lite beroende på vad jag får för vikt på bilen och vilken av Modsportklasserna jag siktar på att hamna i. Men mellan 200-400 hk, lite flummigt just nu, behöver räkna lite på det och ev göra en del ändringar på chassi och kaross innan jag vet effektbehovet. Finns en fördel med turbo, man kan anpassa laddet efter vikten på bilen. Men alla varianter har ju sina för och nackdelar.
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 | Roadsport B
Idag har vi börjat att inspektera skadorna efter att ett räcke körde på mig på deltävlingen på ring Knutstorp för ca en månad sen. Trotts en ganska hård bresida klarade sig karossen rätt ok. lite sprickor i plasten på framskärmen och lite knycklad plåt på bakskärmen. Har gjutformar till bakskärmarna så om det blir till att knacka plåt eller att ta fram nya i plast återstår att se. Höger framfälg fick även en smäll och behöver kollas upp om den är användbar eller ej.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2018-10-09 20:05:09
- Bilmodell: 944 Race
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 944-83 | Roadsport B
Skoj! Kan instämma att 8v inte är någon raket på rakorna!
Är detta incidenten från ssm?
Tråkigt, men kämpa på!
Är detta incidenten från ssm?
Tråkigt, men kämpa på!
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 | Roadsport B
Japp, är karosskadorna från SSM. Utöver detta så flyttade sig båda höger fram och bakhjul lite. Vi gjorde ett försök med ny hjulinställning på lördagskvällen men bilen tappade ca 3-4 sek i varvtid på söndagen. Så lite jobb med att kolla upp och justera in hjulupphängningarna kommer det att vara med.
-
- S-Poster
- Posts: 86
- Joined: 2017-07-11 12:51:02
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 944-83 | Vägen mot Modsport
Då var arbetet påbörjat mot klass byte. Bilen har börjats demonteras för ombyggnad och det blir nog inte många skruvar som blir orörda. Målet är att komma ut på banorna igen 2021, men med en förhoppning om någon sorts test redan nästa sommar/höst. Vi börjar med att bygga om bur och bredda kaross. Mycket av karossen kommer ersättas av glasfiber, kolfiber och aluminium för att få ner vikten så mycket det går.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users