Kort presentation.
Gustaf, 25 år gammal och bosatt i halmstad.
Porsche är favoritmärket såklart..
Ny här på forumet.
Jag gissar att rävarna som varit med här ett tag kan lista ut vilken bil det handlar om via rubriken..
Nämligen 944an som är byggd av Lars G.

Köpte den för ca 3 veckor sedan.
Då visste jag ingeting om bilen i fråga, jag var 15 när denna byggdes om

Bilen har passerat 3st ägare iallafall, hur mycket den körts vet jag inte.
Skruvat på den har nog ingen gjort i överflöd iallafall..
Hade inga jätteförhoppningar om bilen på väg dit, då ägarn inte var 100% säker på bilen och fel fanns.
Men givetvis följde den med hem, den kändes gedigen.
Enligt säljaren var den helt original i maskin. Redan vid första uppstart hördes det att den kan omöjligt vara helt standard.. Vid provturen kände jag precis samma sak, även om bilen är ordentligt lättad..
Väl hemma i lugnan ro. Denna bilen måste ha en historia tänkte jag.
Hittade en gammal annons på rejsa när lars sålde den.
Hade ett par frågetecken om bilen, och var givetvis nyfiken.
Chansade och ringde Lars, ett mycket roligt och givande samtal. Efter samtalet kändes det ännu bättre.
Lägger in en spec på bilen nedan, som jag saxar från Lars byggtråd. Specen från bromsarna vet jag inte om de stämmer än. Samt att de "nya" grejerna inte är nya längre datummässigt.
Framvagn :
Nya bussningar till bärarmarna i Uretan. (Utzon)
Nya fjädrar, 100N/mm Utzon.
Nya dämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Justerbart coil-over kitt.(Utzon)
Krängare 30 mm
Brembo 4-kolvsok
Sebroskivor
PFC 97 belägg
Stålomspunna bromsslangar med kevlarförstärkning
Camber/Casterplattor i topplagring (Ground Control)
Nya hjullager
Bakvagn :
Bärarmar bytta mot korta AL
Nya bussningar till torssionstuben i Urethan/Delrin. (Utzon/JE Racing)
Nya mothållsbussningar i aluminium (JE Racing)
Stela AL-växellådsfästen (JE Racing)
Nya stötdämpare,Koni special med coilover fjädrar ca 145 N(Ground Control)
Renoverade drivknutar,
Krängare 19 mm justerbar(PC)
Standard ok
Standardbelägg
Sebroskivor
Motor :
Chippad för 98 oktan (Fekzen)
Dubbelkoniskt sportfilter
Vanlig service samt byte av alla remmar 070630
Renoverade spridare
Ny torr tändspole.
Trimkam 272 gr samt portad topp och insug
Lättade och viktade ventiler
Justerbart kamdrev
Ställbar BTR
Lättviktsbatteri bakom pass.stolen
Grenrör 4-1, 3" och racekat samt 3" hela vägen bak
Demonterad balansrem
Lättat svänghjul (?)
Motoreffekt ca 175 hk
Kaross :
Plastrutor dörrar,smårutorna och bakruta
Glasfiberhuv
Glasfiberdörrar
Glasfiber taklucka
Glasfiber skärmar
GT-front
GT-lysen
Reservhjulsbalja bort kapad
Inredning :
All inredning är utriven
Skalstolar 2 st
6 punktsbälte
Helbur
Lackad vit (hammarlack)
Bilen har en tävlingsvikt inkl förare på 1100 kg (ca 1010 kg bilen med 20 liter bensin)
Åter till min egna text. Har sett bilder från förr, och den är aningen tröttare nu.
Plastrutorna går knappt att se igenom då de gulnat.
Lite lacksläpp på ena bakskärmen
Glasfiber "takluckan" är utbytt mot en upp och nervänd durkplåt

Gt lyserna ordentligt spruckna.
Givetvis var de lite pyssel också.
Kupefläkt - död
Bilen startade inte varm
Bilen går upp i temp när man står stilla
Död kylfläkt
Lite lampor som var släckta pga kabelbrott.
Vad som ska uppdateras på bilen har jag inte kommit fram till ännu.
Men tanken än sålänge är iallafall
Byta kamrem
Eventuellt montera tillbaka balansrem..
Slänga ett öga på lamellen då kopplingen tar högt, och eventuellt byta koppling.
Se över ev packbox från kam i framkant av motorn då det är lite fuktigt.
Hysta durkplåten och ersätta med glasfiber.
Byta ut plasten på framlyktorna
Med mera
Planer för bilen, tävla?
Tävling ligger inte i fokus nu, då bilen behöver lite kärlek och jag inte känner den överhuvudtaget.
Behöver även uppdatera "garderoben" lite.
Men bankörning är tanken.
Har lite tidigare erfarenhet, från knutstorp. I min 996a jag införskaffade för drygt 3 år sedan.
Gjort diverse uppdateringar oljetråg och en massa annat.
Det var skoj, men på något vis försvann nöjet när man bryr sig om bilen för mycket.
Kan börja med en bild på den. Här har vi 944an. Färska bilder efter handskaket.


Hemma i verkstan. Smetade in de bruna däcken



Skaplig skillnad på rulldimensionen mellan fram och bak. Samma bredd på däcken på fälgar som är staggered. 225or runt om, ser lite lustigt ut.


Inv blir det nog lite ny färg. Ta bort burstoppning och ersätta med ny på de ställen det behövs.
Och det absolut primära, låta mina 190cm få plats i bilen med hjälm

Undviker helst att behöva golvsänka, som det ser ut nu ligger hjälmen mot buren.


Påbörjad felsökning till startproblemet. Byglade dme relä, kollade eventuellt ånglås och höll på någon timma. Mätta vevaxelgivarna, den ena gav inget motstånd alls. Beställde en ny, tyvärr en fredag. Så jag la hela helgen på att felsöka andra saker i onödan.
Vevaxelgivaren var problemet!

Tuta monterad av förra ägaren då "original" inte funkade. Denna tutade mest i coupen.
Såg att originaltutorna satt kvar inkopplade, och tutknapp satt i rattnavet.
Ett reläbyte senare så kunde jag demontera denna

Efter lite felsökande på kupefläkten fick jag även igång den. Lät som att ett lagerbyte var dags.. Av lycka startade jag den ytterligare en gång, efter att ha fyllt mitt ansikte med frömjöl gick fläkten sedan som en klocka.

Dåligt med bilder men.
Vevaxelgivaren byttes.
Började på värmeproblemen. Bilen går alltså upp i temp när man kört och sedan står stilla.
Bytte termostat, anade ingen oro över den. Men billig och enkel att byta.
Bytte även termokontakten på kylaren, den gamla var kass.
Köpte en som öppnade på 92 grader. Enligt mätaren inne i bilen startade fläkten på 105 grader.
Provkörde en sväng, återigen gick bilen upp (nästan) till det röda.
Bilen kokade inte, och kylarslangarna kändes inte onormalt varma ändå..
Inget bubblande i expansonskärlet, ingen avgaslukt och inge vatten i oljan.
Vattenpumpen är bytt till den "nya" modellen iallfall.
Fläkten är eftermarknads, utan kåpa. Men har de funkat i 10 år innan så..
Relät funkar, den går på höga och låga varv med tädning på/av.
Mcgyver har nog varit i farten


Ersattes med en kylarslang direkt från utzon.

Tänkte prova att mäta med IR i toppen bredvid tempgivaren, har inte gjort det ännu.
Men mätte upp mätaren i instrumenthuset med en potentiometer.
När mätaren skulle visa 40 grader visade den närmare 50.
Vid 105 grader gick mätaren i toppen.
Kan dock tillägga att det var jäkligt trixigt att ställa in potentiometern på så låga värden.
Tanken är att skippa originalmätaren och köra en extern mätare istället, då jag misstänker att originalmätaren inte är riktigt tillförlitlig.
Väljer att köra helt utan originalmätaren och använda hålet i toppen till den nya mätaren.
Istället för att klippa en kylarslang och fälla in ett sånt fult t-rör med gänga

Om någon mer funderar på det är gängan i toppen m14x 1.5
Grejerna till detta hämtade jag ut idag och har såeledes inte kunnat testa ännu.
Valet blev autometer, tanken är att byta ut de andra mätarna till autometer för att få det mer enhetligt och förhoppningsvis underlätta att se mätarna i ögonvrån.

Om det visar sig att inte mätarn var problemet vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Montera en tryckande fläkt framkör kylaren?
Spolade av bilen då den var oerhört sketig.


Detta var allt jag hade än sålänge. Hoppas att bilderna funkar, fick ladda upp dem via en annan hemsida då mina mobilbilder var för stora (?)
Detta känns riktigt kul iallafall
