Nyss hemkommen från min i särklass roligaste tävlingshelg så här långt Jim Clark Revival. Vädret var tufft då tempen låg mellan 26-28 grader i skuggan under de 2 första dagarna och cirka 23 grader på morgonen dag 3. Väldigt spektakulär inramning med F1, gamla DTM bilar, Lotus Cup och en mängd andra serier. Drygt 20-30 000 i publik under 3 dagar. Min egen prestation var klart godkänd. Hade som eget mål att nå 2:05 på Hockenheim då Gilbert förra året körde 2:06.6 och jag har sedan dess lättat bilen cirka 80-90 kg samt även satt på lite stöddigare chassikomponenter. Dessutom var Gilbert inhyrd i bilen och då kör man oftast lite lugnare. Då det är min bil och jag saknar konsekvensanalys kunde jag därför satsa fullt.
Körde med Kumho slicks från början, lätt inskrubbade från Gelleråsen och gjorde ett uselt kval som förövrigt var första gången jag körde på banan. Dvs ingen träning innan. Avåkningar och tekniska problem gjorde att det blev rödflaggat redan efter 5 varv och sedan åkte jag in i depån i tron att kvalet var slut. Jag trodde fel. Strax efter att jag parkerat så drog kvalet igång igen och pågick ytterligare 15 minuter......
Min startposition blev tillika 33 av cirka 45 totalt. Lite av ett misslyckande. Första racet var underhållande och jag fortsatte försöka hitta runt och komma ihåg kurvorna samt bromspunkter. Lite knöligt var att samtidigt som vi körde så höll solen på att gå ned och störde rätt bra vid vissa kurvor.
https://www.youtube.com/watch?v=8HnWyHK8DnA" onclick="window.open(this.href);return false; i mål hade jag plockat en del placeringar och slutade nr 27 vilket var mitt startnummer i race 2. Bästa tid var 2:05.85
Andra racet var lite av ett misslyckande. Bytte däck till Avon och hade i för lite luft, vilket gjorde att jag ej fick upp tempen tillräckligt och då blev det varken hackat eller malet när det gällde varvtid så blev det cirka 3 tiondelar sämre. Dessutom problem med att få i växel 3 under högersväng. Troligen så att lådan rör sig lite och växelmekanismen går i tanken (kör 6 växlad 968 låda och har 944 tank och då blir det trångt). I mål så var jag nummer 23.
Race 3 blev perfekt initialt. Tog lite sats i starten (dvs lite fusk) och klippte en hel hög bilar redan innan första kurvan. Sedan hoppade jag över att försöka att växla till 3:an i högersvängar så jag slapp fadäsen med att få in växel 5 istället, vilket hände lite för ofta i race 2. Två saker strulade i det här racet. Jag hade till att börja med tankat för lite vilket gjorde att jag fick köra lite medium pace i mitten på racet för att spara bensin och vidare så fick jag också lite problem med växel nummer två. Bästa tid satte jag på sista varvet i tävlingen 2:04 blankt, vilket gjorde att jag med råge överträffade mina förväntningar.
https://www.youtube.com/watch?v=3UWTfKf6m1E&t=273s" onclick="window.open(this.href);return false;
Minneskortet tog tyvärr slut efter en kort stund
Bilder kommer i separata inlägg senare.