Hej,
Hur ska man tänka angående fälgars vikt kontra ET? Funderar dels på 928-fälgarna som heter Gullideckel och 993 Cup Winterrad. Gullideckel 16 x 8 tum väger ca 9 kg och 993 Cup väger 8.2 kg (samma dimension). Men Gullideckel har ET 52 och 993 cup har ET 70. Det höga ET hos 993 cupborde ge 3 cm mindre spårvidd men de är samtidigt lättare. Hur pass negativt är den mindre spårvidden, bör spacers användas? Vad väger 1.5 cm spacers? Vad koster de och var kan de köpas?
/Staffan
Fälgar för bankörning
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fälgar för bankörning
Skulle försöka undvika spacers om det går, mest för krånglet, och att det kostar pengar, samt såklart väger en del.
ET är ju styrt av passningen i hjulhuset, vad vill du helst ha? Jag har byggt mig en uppsättning av 16x8 D90 et52, men dom är blytunga på nästan 10kg styck. Har ju också sneglar på CUP 1 "narrowspoke" 16", som ska väga 8,5kg, inte så lätta att hitta dom heller kanske. Kan ju vara nåt att hålla utkik efter.
ET är ju styrt av passningen i hjulhuset, vad vill du helst ha? Jag har byggt mig en uppsättning av 16x8 D90 et52, men dom är blytunga på nästan 10kg styck. Har ju också sneglar på CUP 1 "narrowspoke" 16", som ska väga 8,5kg, inte så lätta att hitta dom heller kanske. Kan ju vara nåt att hålla utkik efter.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Fälgar för bankörning
Hej Cedric,
När det gäller Narrowspokefälgarna så har jag slutat titta efter dem då någon här på forumet sagt att de inte lämpar sig för banköring, de är lätta men inte särskilt starka, men det kanske inte stämmer?
Angående ET så undrar jag helt enkelt hur stor påverkan lite smalare hjulbas gör? 1,5 cm på vardera sida låter inte så mkt. Jag är inte orolig för skärmkanerna och ET 70 borde väl göra att hjulen hamnar längre in från skärmkanterna, så det kan väl inte vara en fråga i detta fall?
/Staffan
När det gäller Narrowspokefälgarna så har jag slutat titta efter dem då någon här på forumet sagt att de inte lämpar sig för banköring, de är lätta men inte särskilt starka, men det kanske inte stämmer?
Angående ET så undrar jag helt enkelt hur stor påverkan lite smalare hjulbas gör? 1,5 cm på vardera sida låter inte så mkt. Jag är inte orolig för skärmkanerna och ET 70 borde väl göra att hjulen hamnar längre in från skärmkanterna, så det kan väl inte vara en fråga i detta fall?
/Staffan
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fälgar för bankörning
Det hade jag faktiskt missat, ska googla lite kring ämnet.
I värsta fall tar hjulet emot fjäderbenet med för högt ET, det kan bli tråkigt, då blir det ju behov av spacers. Sen ändras ju skrubbradien i styrningen direkt av ändrat ET. Är väl egentligen inget stort problem i praktiken, men det kan förändra krafterna i ratten en del. Märks rätt tydligt när jag går från ET52 till 23, då får man klart mer krafter i ratten,
I värsta fall tar hjulet emot fjäderbenet med för högt ET, det kan bli tråkigt, då blir det ju behov av spacers. Sen ändras ju skrubbradien i styrningen direkt av ändrat ET. Är väl egentligen inget stort problem i praktiken, men det kan förändra krafterna i ratten en del. Märks rätt tydligt när jag går från ET52 till 23, då får man klart mer krafter i ratten,
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Fälgar för bankörning
Blir fel belastning på hjullager också, men det är inte värre än att man har koll på dem och knät med att byta oftare.
I övrigt tycker jag 944 svarar riktigt bra på att flytta ut hjulen
så av den anledningen hade jag rekommenderat spacers.
Finns det inte 16" BBS på marknaden (inte split då) ? Jag har själv 15" och de har helt ok vikt, dessutom med rätt et
.
När man är kräsen är det en djungel det där med fälgar till Porsche ...
I övrigt tycker jag 944 svarar riktigt bra på att flytta ut hjulen

Finns det inte 16" BBS på marknaden (inte split då) ? Jag har själv 15" och de har helt ok vikt, dessutom med rätt et

När man är kräsen är det en djungel det där med fälgar till Porsche ...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Fälgar för bankörning
Hej,
Tack för input.
/Staffan
Tack för input.
/Staffan
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Fälgar för bankörning
Jag gillar också känslan med utflyttade hjul, tycker både responsen i framvagnen och styrkänslan blir mycket roligare. Ska nog bli bra jäkla brett innan hjullagrena blir problem, bredare än vad man får plats med i std hjulhus.
Tyvärr är dom flesta uppsättningar blingstorlekar, alltså större bak än fram, så det är lite jobb att få ihop en prestandainriktad setup. Dom flesta fälgar har för lågt ET för att jag ska få in 8", vet inte hur det blir på nyare 944or, kanske liknande problem.
Nu på senare tid känns det som att utbudet på bredare däck i 15" och 16" ökat, så nu finns det en del att välja på. En uppsättning BBS i 8x15" ET52 med 225 Rdäck på skulle sitta perfekt! Omöjlig kombo tyvärr om man inte köper customfälgar=dyyyrt.
Tyvärr är dom flesta uppsättningar blingstorlekar, alltså större bak än fram, så det är lite jobb att få ihop en prestandainriktad setup. Dom flesta fälgar har för lågt ET för att jag ska få in 8", vet inte hur det blir på nyare 944or, kanske liknande problem.
Nu på senare tid känns det som att utbudet på bredare däck i 15" och 16" ökat, så nu finns det en del att välja på. En uppsättning BBS i 8x15" ET52 med 225 Rdäck på skulle sitta perfekt! Omöjlig kombo tyvärr om man inte köper customfälgar=dyyyrt.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Fälgar för bankörning
https://www.blocket.se/vi/78441507.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Cédric wrote:Har ju också sneglar på CUP 1 "narrowspoke" 16", som ska väga 8,5kg, inte så lätta att hitta dom heller kanske. Kan ju vara nåt att hålla utkik efter.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]