Konstig inställning på kammen?
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Konstig inställning på kammen?
Hej!
Noterade tidigare idag att inställningen av kamaxeln ser konstig ut. Ska inte märkningen på drevet linjera med märkningen på kåpan, samtidigt som den linjerar med remskivan och startkransen?
Ska bilen. överhuvudtaget, fungera om det står så här snett?
Hur ska fördelaren stå när motorn är i ÖD (enligt märkning på remskiva)? När märkningen (tjörnslaget) på remskivan och märkningen på startkransen linjerar står fördelaren mitt för 1:ans cylinder.
Bilen var väldigt svårstartad, men när den väl är igång så funka den okej. Finns den ingen woodruff-kil på dessa kamaxlar?
Någon som kan komma med lite tips och idéer?
Tack på förhand!
Noterade tidigare idag att inställningen av kamaxeln ser konstig ut. Ska inte märkningen på drevet linjera med märkningen på kåpan, samtidigt som den linjerar med remskivan och startkransen?
Ska bilen. överhuvudtaget, fungera om det står så här snett?
Hur ska fördelaren stå när motorn är i ÖD (enligt märkning på remskiva)? När märkningen (tjörnslaget) på remskivan och märkningen på startkransen linjerar står fördelaren mitt för 1:ans cylinder.
Bilen var väldigt svårstartad, men när den väl är igång så funka den okej. Finns den ingen woodruff-kil på dessa kamaxlar?
Någon som kan komma med lite tips och idéer?
Tack på förhand!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Ser väldigt konstigt ut.
Borde inte gå alls, ser ut som 5 kuggar fel.
Kan remskivan blivit fastskruvad i "fel skruvhål" dvs att den skall vridas ett hack?
I så fall borde kamremmen stå rätt och remskivan visa fel.
Borde inte gå alls, ser ut som 5 kuggar fel.
Kan remskivan blivit fastskruvad i "fel skruvhål" dvs att den skall vridas ett hack?
I så fall borde kamremmen stå rätt och remskivan visa fel.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Men sitter inte kammen på kil? Det finns bara en skruv som håller drevet mot axeln. Känns väldigt riskabelt att ha den på kona...
Jag har bara haft bilen i 2 veckor och pysslar med allt samtidigt just nu. Men tanken är att kamremmen ska bytas så snart Skruvat behagar leverera min verkstadshandbok (en leverans som dom har skjutit på i snart 3 veckor...)
Frågan är om jag ska lyfta ur fördelaren och ta bort kamremmen. Vrida kammen rätt och sen stoppa i fördelaren/justera den? Eller kan det tänkas att kammen, på något konstigt vis, ändå står rätt nu? Men jag får inte ihop det i min spånfyllda skalle...
Känns långsökt om någon har lyft ut fördelaren (eftersom den pekar mot 1:ans cylinder)för att ställa kammen fel vid något tillfälle och sen stoppat tillbaka fördelaren...
Jag har bara haft bilen i 2 veckor och pysslar med allt samtidigt just nu. Men tanken är att kamremmen ska bytas så snart Skruvat behagar leverera min verkstadshandbok (en leverans som dom har skjutit på i snart 3 veckor...)

Frågan är om jag ska lyfta ur fördelaren och ta bort kamremmen. Vrida kammen rätt och sen stoppa i fördelaren/justera den? Eller kan det tänkas att kammen, på något konstigt vis, ändå står rätt nu? Men jag får inte ihop det i min spånfyllda skalle...
Känns långsökt om någon har lyft ut fördelaren (eftersom den pekar mot 1:ans cylinder)för att ställa kammen fel vid något tillfälle och sen stoppat tillbaka fördelaren...

- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Du har en bättre nollmärkning för veven på svänghjulet.
Rakt ner i bakkant på motorn finns ett hål där märkningen skall hamna rätt när motorn är nollad.
Med en skruvmejsel eller dylikt i stället för stift nummer 1 (tänk på att följa med så du inte gör sönder något) så är det lätt att hitta ÖD, då skall de lina upp rätt på veven.
Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt. Kanske vita märkningen bara är en tidigare ägares sätt att markera nollning vid byte och sedan har remskivan varit loss?
Hur ser det ut om du skruvar loss remskivan?
Rakt ner i bakkant på motorn finns ett hål där märkningen skall hamna rätt när motorn är nollad.
Med en skruvmejsel eller dylikt i stället för stift nummer 1 (tänk på att följa med så du inte gör sönder något) så är det lätt att hitta ÖD, då skall de lina upp rätt på veven.
Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt. Kanske vita märkningen bara är en tidigare ägares sätt att markera nollning vid byte och sedan har remskivan varit loss?
Hur ser det ut om du skruvar loss remskivan?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Håller med! Men KAN det gå?? För går gör den... Det är just detta som gör mig konfunderad. Men jag får inte ihop det att drevet sitter fel. Sitter det på kil så GÅR det inte att sätta fel!Ser väldigt konstigt ut.
Borde inte gå alls, ser ut som 5 kuggar fel.
Jo men den stämmer med remskivan på framsidan. Se bildDu har en bättre nollmärkning för veven på svänghjulet.
Det tycker jag känns märkligt om så är fallet. Jag har aldrig plockat bort drevet på en 924, eller skruvat Porsche tidigare heller för den delen.... Men på andra bilar har de suttit på kil och då kan man inte sätta dem på något annat sätt.Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt
Har inte kommit så långt än. Såg detta beskrivna fenomen och kände att jag var tvungen att göra lite research innan jag går vidare nu...Hur ser det ut om du skruvar loss remskivan?
En annan fråga: Behöver man plocka bort remskivan på vevaxeln för att få bort kamremmen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Du pratar om olika saker. Remdrev (för tandad rem) sitter vad jag vet alltid med kil för att bara kunna sättas på ett sätt.Kliffordsson wrote:Det tycker jag känns märkligt om så är fallet. Jag har aldrig plockat bort drevet på en 924, eller skruvat Porsche tidigare heller för den delen.... Men på andra bilar har de suttit på kil och då kan man inte sätta dem på något annat sätt.Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt
En annan fråga: Behöver man plocka bort remskivan på vevaxeln för att få bort kamremmen?
Jag pratar om remskivan (den yttre avsedd för kilremmen) som ofta bara skruvas på plats utan någon styrning i cirkel förutom skruvhålen då.
Men stämmer märkningen med nollning i bakkant på motorn känns det tokigt.
I vilket fall är märkningen på remskivan inte något att gå efter i min bok.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Ja men självklart!Du pratar om olika saker. Remdrev (för tandad rem) sitter vad jag vet alltid med kil för att bara kunna sättas på ett sätt.
Jag pratar om remskivan (den yttre avsedd för kilremmen) som ofta bara skruvas på plats utan någon styrning i cirkel förutom skruvhålen då.

Jag sprang ner till garaget för att verkligen dubbelkolla! Jo Märkningen på remskivan (för kilremmen) linjerar med märkningen "0" vid startkransen. Jag lyfte av fördelarlocket och konstaterade att rotorn står enligt bilden. Detta är väl cylinder 4? Ska inte rotorn vid "noll" stå mot märkningen i fördelaren (inringad på bilden)?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Kamdrevet är en VAG generisk sak som passar flera bilar. Kan vara att det kommer från en Golf eller Audi. Bud nummer två är att det är vänt ut och in då det finns markeringar på bägge sidor (vill jag minnas).
Bästa sättet är nämnt ovan:
1. Säkerställ att 1:ans kolv är i ÖD med hjälp av en skruvmejsel i tändstiftshålet. Vrid medurs!
2. Kolla att det stämmer med svänghjuls- och kilremsmarkeringarna så att dessa går att lita på.
3. Ta av ventilkåpan och titta på kamloberna på 1:an cylinder. De ska vara hyggligt symmetriska, uppe eller nere. Här skulle 5 kuggar fel synas direkt! (Tror inte bilen går att starta, än mindre klara tomgång.)
4. Kolla att tändningen står innan 1:ans cylinder OM ventilerna är stängda, dvs uppe. Är de öppna borde fördelaren stå på 4:ans cylinder.
Märk väl att den vita markeringen är oftast inte en markering för att linjera upp kammen utan för att kolla tändningen med stroblampa. Därför är den satt en bra bit innan ÖD.
Fördelaren kan hypotetiskt sättas på flera sätt beroende på hur många gängspår det finns i kuggväxeln. Samma sak med tändkablarna ur fördelaren. Därför är det viktigt att man håller tungan rätt i mun och tänker till. Tändning till en cylinder ska ske när kolven är i topp OCH bägge kamlober är uppe och ventilerna stängda.
Bästa sättet är nämnt ovan:
1. Säkerställ att 1:ans kolv är i ÖD med hjälp av en skruvmejsel i tändstiftshålet. Vrid medurs!
2. Kolla att det stämmer med svänghjuls- och kilremsmarkeringarna så att dessa går att lita på.
3. Ta av ventilkåpan och titta på kamloberna på 1:an cylinder. De ska vara hyggligt symmetriska, uppe eller nere. Här skulle 5 kuggar fel synas direkt! (Tror inte bilen går att starta, än mindre klara tomgång.)
4. Kolla att tändningen står innan 1:ans cylinder OM ventilerna är stängda, dvs uppe. Är de öppna borde fördelaren stå på 4:ans cylinder.
Märk väl att den vita markeringen är oftast inte en markering för att linjera upp kammen utan för att kolla tändningen med stroblampa. Därför är den satt en bra bit innan ÖD.
Fördelaren kan hypotetiskt sättas på flera sätt beroende på hur många gängspår det finns i kuggväxeln. Samma sak med tändkablarna ur fördelaren. Därför är det viktigt att man håller tungan rätt i mun och tänker till. Tändning till en cylinder ska ske när kolven är i topp OCH bägge kamlober är uppe och ventilerna stängda.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Kliffordsson
- NA-Poster
- Posts: 40
- Joined: 2018-01-10 17:34:35
- Telefon: 0761152290
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Hofors
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Tack för förklaring!
Men jag behöver, dessvärre, ytterligare förklaring...
Vrider jag veven 1 varv är bägge ventilerna helt opåverkade och stängda. Här pekar rotorn mot cylinder 1 (nästan vid märkningen i fördelaren).
Jag ber om ursäkt för mina, kanske, dumma frågor. Men jag har lite lite erfarenhet av kamaxlar och sånt jox...
Men jag behöver, dessvärre, ytterligare förklaring...

Det finns ingen markering på andra sidan av drevet.Bud nummer två är att det är vänt ut och in då det finns markeringar på bägge sidor (vill jag minnas).
Check!1. Säkerställ att 1:ans kolv är i ÖD med hjälp av en skruvmejsel i tändstiftshålet. Vrid medurs!
Check!2. Kolla att det stämmer med svänghjuls- och kilremsmarkeringarna så att dessa går att lita på.
Vid Ö.D och märkningen på drevet ca 5 kugg från att linjera ska precis insugsventilen för 1:ans cylinder börja öppna. Justerar jag drevet så det stämmer med markeringen kommer insugsventilen vara lite öppen. Vid detta tillfälle pekar rotorn i fördelaren mot cylinder 4. Bör det inte vara så att insugsventilen öppnar lite innan gnista kommer? Detta för att kunna suga in lite bränsle att antända?3. Ta av ventilkåpan och titta på kamloberna på 1:an cylinder. De ska vara hyggligt symmetriska, uppe eller nere. Här skulle 5 kuggar fel synas direkt! (Tror inte bilen går att starta, än mindre klara tomgång.)
Vrider jag veven 1 varv är bägge ventilerna helt opåverkade och stängda. Här pekar rotorn mot cylinder 1 (nästan vid märkningen i fördelaren).
Jag ber om ursäkt för mina, kanske, dumma frågor. Men jag har lite lite erfarenhet av kamaxlar och sånt jox...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Konstig inställning på kammen?
Med kolven i ÖD ska insug redan vara öppen med drygt 1 millimeter. Insug öppnar ca 20 grader innan ÖD och avgas stänger 15 grader efter. Här är det fullt rimligt att fördelaren står på cylinder 4 som just har tänt och båda loberna är uppe. Om möjligt, ställ så att bägge ventiler är lika öppna, eller insug är lite mer öppen än avgas i ÖD.
Bild 2 ser riktig ut OM cylinder fyra är i ÖD.
Bild 2 ser riktig ut OM cylinder fyra är i ÖD.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: DLS