Är det någon i modern tid som har slängt in en S2 motor i en vanlig N/A?
Hur krångligt är det?
Vad behöver bytas?
Hur komplett behöver motorn vara?
Går kylsystemet från N/An att använda på S2 motorn etc?
Behöver man förstärka kopplingen?
Tanken är att slänga in en S2 motor när min N/A börjar säga upp sig. Den passerar 30 000 om 400 mil
Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
toyrace wrote:Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
toyrace wrote:Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
Tack för tipsen!
Vad säger besiktningen om en S2 motor i N/A?
Skulle tro att om du låtsar som ingenting så reagerar dom nog inte heller. Det står ju Porsche och allt på ventilkåpan så.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Bara 30000 mil på motorn? Den håller för 20000 till
Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
944_Driver wrote:Bara 30000 mil på motorn? Den håller för 20000 till
Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.
// Magnus
Jag tror dig!
Det här är ett sätt att övertala mig själv att köpa en motor med mer pulver i. Efter 10 år så har jag tröttnat på 160hk.....
Bathory wrote:Har en komplett kabelhärva inklusive elcentral till en 86:a om det är intressant
Det är inget jätteproblem, många av kablarna har samma färgkodning.
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.
Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!
S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
Janne J wrote:Det är inget jätteproblem, många av kablarna har samma färgkodning.
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.
Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!
S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
Går det att byta tillbaka till "rätt" motor igen efter ett byte (tänker mest på elen)?
Vore tråkigt om anpassningen påverkade elsystemet permanent.
Härligt! Det gick väl lätt som en plätt!
Förbered dej mentalt på att växellådan kommer att rasa! Min rasade i somras på en slalomkörning men jag fick snabbt tag i en S2-låda i gott skick så nu ska det hålla ett tag.
/ Stig