Efter lite utlandssemester är jag nu tillbaka till mina projekt
Tar först upp tråden med 931:an som fortfarande inte väckts efter sina 15 år i träda. Vi har konstaterat att bilen någon gång fått en 31 03 motor. Frågan är nu hur det ser ut med el och annan kringutrustning.
Jag började med att kolla på turboaggregatet som verkar heta K26. Serienumren på KKK-aggregaten verkar börja med tillverkningsåret och i det här fallet är det 1991. Det är långt efter 931 slutade tillverkas och kan i så fall knappast vara orignalturbon ens på en 31 03 motor.
IMG_1060.jpg
IMG_1068.jpg
Nästa fråga är hur det är med motorelen. 31 03-motorn fick uppdaterad el med tändsystem från Siemens men min bil har helt klart det gamla från Bosch. Kanske är detta också förklaringen till att det gjorts lite kopplingar på tändspole m.m. Jag vet inte hur detta påverkar bilens prestanda men det skulle i vilket fall som helst kännas rätt att ha korrekt tändsystem. Misstänker dock att det inte är ett snabbfix att uppgradera.
IMG_1078.jpg
IMG_1082.jpg
Vevhusventilationen skiljer också mellan motormodellerna. Här är jag lite osäker på vilka skillnaderna är men jag har kvar den gamla versionen för 31 01.
IMG_1076.jpg
I vilket fall som helst så är det dags att börja förbereda en start av motorn. Ska bli mycket spännande.
F
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.