Har en 944 från -83 som just fått nya motorkuddar eftersom jag tyckte att den vibrerade onödigt mycket. Det blev bra mycket bättre men inte helt bra. Började därför fundera på om balansaxlarna var synkade som de skulle. Idag tänkte jag kolla detta och började riva lite. Stötte dock på en del otrevliga saker som jag funderar över. Samtliga bilder nedan är tagna utan att jag rört motorn mellan dem.
(En liten varning innan ni läser vidare: Nedan finns lite bilder, det är inte någon vacker syn för den som är petig med oljeläckage...

För det första. Efter allt jag kan läsa mig till så ska passmärkena på balansalxeldreven stå mot passmärkena på kåpan bakom dem när motorn står i TDC för 1:ans cylinder.
Så, jag började med att ställa motorn så. Så här står svänghjulet (dålig bild men det var lite svårt att ta bättre bilder där, hoppas ni ser!):

För visst är det den stora svarta prylen i mitten av bilden (och hålet) som är passmärke? Och då står kamdrevet så här:

Kanske inte helt exakt i linje men jag antar att svänghjulet ska fram lite till så att hjulet märke står kant-i-kant med nedre kanten på kopplingshusets passmärke? Då kommer kamdrever ännu mer i linje med sitt märke. Ska gå ner och prova att vrida veven den halva grad som saknas och kolla om det stämmer på kamdrevet.
Hur som helst, balansaxelsynkroniseringen (puh! Långt ord!) skulle vi ju till. När vev och kam står enligt ovan så står nedre (Högra) balansaxeln så här, passmärket inringat:

Inte tillstymelse till passmärke på den axeln...
Vänster står så här sedd underifrån (Fick kämpa för att komma åt att ta denna bild...), passmärket på axeln markerat med pil:

Passmärket på plastkåpan är ungefär kl 12 (inte i bild alltså) och passmärket på axeln ~kl 6.

Är jag ute och cyklar här eller var den som senast bytte remmar på bilen ute och cyklade??? Vet inte vad jag hoppas mest på; att jag är trög eller att jag måste justera om remmen.

Tilläggas bör att om jag vrider veven så att den ena axeln kommer i rätt position så står den andra också rätt så de är inbördes synkade iaf.
Sedan finns en otrevlighet till (förmodligen den värsta). Löprullen till kamremmen skulle ledigt kunna ta semester i flera år utan att jag märkte någon skillnad. Den sitter nämligen så här:

Så, långt inlägg med insprängda frågor.. Sammanfattar dem så här:
1. Står min motor i TDC för 1:ans cyl när svänghjulet och kamdrevet står enligt översta bilderna?
2. Sitter balansaxlarna käpprätt åt... om alla passmärken står som på bilderna ovan?
3. Löphjulet till kamremmen sitter i ett eget solsystem, straxt bredvid det det borde bifinna sig i. Hur illa är det och har någon tips på vad göra åt saken?
Visst är det spännande när man köper billiga bilar som haft många ägare?

Mycket tacksam för svar!!!
M.v.h. Uffe