Under vintern har jag bråkat med lite småsaker i bilen.
Jag har en trasig bakluckelåskista. Jag har bytt de koniska bultarna,tvättat och gjort rent. Även köpt nya lucklyftare. Om jag bara byter ut kistan så kommer den funka som orginal, dvs höja sig automatisk när man vrider nyckel eller trycker på knappen vid vänster knä.
Efter att jag bytt ut stereon och alla högtalare samt dragit om kablarna ut till dem så har jag försökt lösa alla plastdetaljer, sladdar och vajrar som legat och vibrerat och ibland varit mer högljudda än motorn! Kvar just nu är något rattel bakom handskfacket, jag får se om jag orkar bry mig eller bara skriver upp det på saker att acceptera-listan.
Haft problem med att servoremmen skrikit, och upptäckte att hela bulten som hela motorn hänger på som ett gångjärn hade gängat upp sig. Galet. Lite loctite på den så går den som smort igen.
Märker ni en trend här? Jag jobbar nästan enbart med bekvämligheter. Därför tänkte jag även byta ut larmet/centrallåset. Dels drar det ut larmet eftersom det går hela tiden, så det måste väck av den anledningen. Men jag tänkte göra det ännu enklare för mig genom att även sätta en centrallås öppnare på låset bak, så jag kan öppna bakluckan med en knapp på fjärrkontrollen. Extra bekvämt
När jag var där nere och jobbade med servopumpen så såg jag ett misstänkt oljeläckage. Det ryker lite och ser sörjigt ut vid oljekylaren. Jag har köpt ny packning, nya oringar, oljefilter och ska ta tag i det där över jul. Det finns inga spår i oljan eller kylvattnet av att det blandats, det är ju rätt skönt ändå.