944 targa -85
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
944 targa -85
Denna bilen köptes av en här på forumet. Ska mestadels behållas original.
Jag är sugen på att köpa lite större fälgar, kanske cup fälgar i storleken 17". Hittar inte så mycket som inte kräver spacers för att passa min bil. Även den bakre diffusorn skulle jag vilja byta ut, mot modellen som sitter på turbobilarna.
Här är den nyss hemkommen Bytte olja, oljefilter, luftfilter samt tändstiften. Köpte även ett bränslefilter men det har inte monterats än. Bilen hade inte varit servad på länge! Ratten hade en läderkåpa som jag tog bort, blev mycket snyggare utan den tycker jag. Har beställt en annan tutknapp som ska monteras.
Före: Efter: Låset till handsfacket var trasigt, har ett nytt liggandes som skall på. Det sitter en annan klocka i instrumentpanelen som inte funkar ordentligt, men jag fick med originalklockan som var trasig. Ska ge mig på att försöka laga den.
Jag är sugen på att köpa lite större fälgar, kanske cup fälgar i storleken 17". Hittar inte så mycket som inte kräver spacers för att passa min bil. Även den bakre diffusorn skulle jag vilja byta ut, mot modellen som sitter på turbobilarna.
Här är den nyss hemkommen Bytte olja, oljefilter, luftfilter samt tändstiften. Köpte även ett bränslefilter men det har inte monterats än. Bilen hade inte varit servad på länge! Ratten hade en läderkåpa som jag tog bort, blev mycket snyggare utan den tycker jag. Har beställt en annan tutknapp som ska monteras.
Före: Efter: Låset till handsfacket var trasigt, har ett nytt liggandes som skall på. Det sitter en annan klocka i instrumentpanelen som inte funkar ordentligt, men jag fick med originalklockan som var trasig. Ska ge mig på att försöka laga den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- MattiasA
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2006-06-21 20:23:38
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Trollhättan
- Contact:
Re: 944 targa -85
Av bilderna verkar det vara en fin bil du fått tag i. Röda bilar är fint. Och kul att du planerar att hålla den i originalskick - alltför många bilar går ett annat öde till mötes...robedob wrote:Denna bilen köptes av en här på forumet. Ska mestadels behållas original.
/M
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746
944 turbo-90
PCS 10746
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Har ägnat mig åt att ta bort den fula klockan som satt i instrumentpanelen samt byta låset till handsfacket som var trasigt. Enligt förra ägaren var originalklockan trasig så jag beställde ett reparationskit från ebay innan jag satte igång.
Gamla klockan plus begagnat lås till handsfacket Började med handsfackets lås, borrade ut låssprinten och kunde flytta över låscylindern.
Här syns felet på den gamla mekanismen (höger i bild) Flytta över låscylindern Baksidan av låset såg annorlunda ut, saknades ett fäste men gick bra ändå. Tror den jag köpte var från en tidigare årsmodell. Struntade i den skruven bara.
Kopplade in 12V till klockan och det visade sig att den funkade redan. Det satt dock röda lysdioder i klockan, så dom byttes till en varmvit. Får lämna tillbaka reparationskitet, då det inte behövs Det fanns lite brytskador på panelerna. Den gamla klockan var kopplad till cigarettändaruttaget, som tur var fanns kontakten till originalklockan kvar orörd, så det var bara att koppla in. Hittade en 3-vägs förgrening som jag rev ut också, den var kopplad till batteriet och avsäkrad. Det som togs ur bilen (klocka med temperatursensor som var dragen till fronten, samt förgreningskontakten) Slutresultatet på klockan, före och efter:
Gamla klockan plus begagnat lås till handsfacket Började med handsfackets lås, borrade ut låssprinten och kunde flytta över låscylindern.
Här syns felet på den gamla mekanismen (höger i bild) Flytta över låscylindern Baksidan av låset såg annorlunda ut, saknades ett fäste men gick bra ändå. Tror den jag köpte var från en tidigare årsmodell. Struntade i den skruven bara.
Kopplade in 12V till klockan och det visade sig att den funkade redan. Det satt dock röda lysdioder i klockan, så dom byttes till en varmvit. Får lämna tillbaka reparationskitet, då det inte behövs Det fanns lite brytskador på panelerna. Den gamla klockan var kopplad till cigarettändaruttaget, som tur var fanns kontakten till originalklockan kvar orörd, så det var bara att koppla in. Hittade en 3-vägs förgrening som jag rev ut också, den var kopplad till batteriet och avsäkrad. Det som togs ur bilen (klocka med temperatursensor som var dragen till fronten, samt förgreningskontakten) Slutresultatet på klockan, före och efter:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Och här är slutresultatet
Denna bränsleslangen ska det tydligen finnas problem med, att den går sönder och leder till ev. brand. Min ser ut som den "gamla typen" enligt en klistrad tråd här på forumet. Ska jag byta denna? Slangen i sig ser ju inte särskilt torrsprucken ut.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by robedob on 2017-04-28 21:46:15, edited 1 time in total.
- Henka
- Addict
- Posts: 1233
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Re: 944 targa -85
Det där är generator remmen
Balansrem hittar du bakom kåpan
Balansrem hittar du bakom kåpan
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Oj. Ser ju generatorn på bilden nu när du säger det.. HeheHenka wrote:Det där är generator remmen
Balansrem hittar du bakom kåpan
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Köpte ett par Cup 2 fälgar från 993, 7x17 ET55 fram och 8x17 ET30 bak. Original sitter 7x17 ET23 runtom.
Jag ska införskaffa spacers fram men bak verkar vara ganska rätt redan. De är 6 mm närmre bakskärmen om jag räknat rätt.. En sänkning verkar behövas också bak. Någon som gjort detta? Behöver man alltid vrida torsionsstaven en spline eller går det att använda muttrarna på svärdet? Tycker inte att hjulen fyller ut hjulhusen så som jag tänkte mig.
Räcker det att köpa sänkfjädrar fram eller behövs även nya stötdämpare?
Testmonterat Testade att sänka bilen i photoshop, såg bättre ut men det ser fortfarande konstigt ut i bakre hjulhuset. Känns som att hjulet är för nära dörren av någon anledning Bak verkade ok i axiell led Fram sämre, här ska spacers på Bakhjul Framhjul Detta är stuket jag hade velat ha
Jag ska införskaffa spacers fram men bak verkar vara ganska rätt redan. De är 6 mm närmre bakskärmen om jag räknat rätt.. En sänkning verkar behövas också bak. Någon som gjort detta? Behöver man alltid vrida torsionsstaven en spline eller går det att använda muttrarna på svärdet? Tycker inte att hjulen fyller ut hjulhusen så som jag tänkte mig.
Räcker det att köpa sänkfjädrar fram eller behövs även nya stötdämpare?
Testmonterat Testade att sänka bilen i photoshop, såg bättre ut men det ser fortfarande konstigt ut i bakre hjulhuset. Känns som att hjulet är för nära dörren av någon anledning Bak verkade ok i axiell led Fram sämre, här ska spacers på Bakhjul Framhjul Detta är stuket jag hade velat ha
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 944 targa -85
Tycker det ser ut som du behöver mer negativ camber och kanske en liten spacer även bak. Och i med lite mer luft i däcket. Och en sänkning såklart
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
944 targa -85
Att bakhjulen nästan ser ut att ta i framkant av hjulhuset är standard.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Skrea
- S-Poster
- Posts: 72
- Joined: 2016-01-13 08:36:31
- Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 944 targa -85
Fullt ös, fritös. Jag har behövt en vän här nere
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Skrea wrote:Fullt ös, fritös. Jag har behövt en vän här nere
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Beställt spacers nu så snart kommer cup 2-fälgarna på bilen. Förhoppningsvis nästa vecka.
Har även fått tutknappen, och den monterades direkt. Blev bra tyckte jag! Var även på verkstad och fick kamrem och balansrem justerade. Här bild från när bilen var klar, står och myser med några andra Porschar Fanns även en gul 993 bakom min.
Slutligen har jag hunnit köra lite i det fina vädret också, fick sällskap på parkeringen av två andra fina bilar.
Har även fått tutknappen, och den monterades direkt. Blev bra tyckte jag! Var även på verkstad och fick kamrem och balansrem justerade. Här bild från när bilen var klar, står och myser med några andra Porschar Fanns även en gul 993 bakom min.
Slutligen har jag hunnit köra lite i det fina vädret också, fick sällskap på parkeringen av två andra fina bilar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Har fått hem spacers för framaxeln och monterat fälgarna på bilen. Det verkar som hjulen sitter längre in i hjulhuset på bilens högersida? Känns konstigt. Spacers bak borde också fixas, men hjulen sitter ändå 6 mm längre ut i hjulhuset jämfört med original telefonfälgar. Om jag sätter spacers bak också så kommer jag få ännu högre positiv offset bak jämfört med original, inte bra kanske? Har även kört en hel del med bilen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1765
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 944 targa -85
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... hilit=Avst" onclick="window.open(this.href);return false;ånd%2A#p270463
-
- S-Poster
- Posts: 71
- Joined: 2017-04-10 14:00:10
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1985B
- Contact:
Re: 944 targa -85
Har kört ett tag på de nya hjulen. Tycker att bilen kan tendera att dra åt sidan, både till höger och vänster. Känns orolig på vägen. Det hände aldrig med de gamla telefonfälgarna. Kan det vara pga däcken? Dom är hyfsat gamla men utan torrsprickor. Eller är det pga framhjulen sitter 7mm närmre hjulhuset? (Pga spacervalet, och att däcken är breda)
Skakar också i ratten vid inbromsning. Spände åt höger hjullager fram och då försvann mycket, men vad mer kan det bero på? Det hugger på ett pulserande sätt när man bromsar, det känns av precis innan man stannat helt.
Skakar också i ratten vid inbromsning. Spände åt höger hjullager fram och då försvann mycket, men vad mer kan det bero på? Det hugger på ett pulserande sätt när man bromsar, det känns av precis innan man stannat helt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users