Har börjat ta några turer med min nyinköpta 944 -84 och noterar att den går högt på tempmätaren. Ibland nästan in på "rött" men den kokar inte. Tempen sjunker vid körning på landsväg där kylningen ökar, ca ner mot sista normala strecket. När jag kontrollerar kylvattennivån så är det ett stort övertryck och vatten forsar ur expansionskärlet. När motorn är kall är nivån under minimum och vid arbetstemp över...
Någon som har nån tanke om detta låter normalt?
Vattentemp / vattennivå
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2013-02-01 17:04:47
- Bilmodell: Porsche 944 *Såld*
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Vattentemp / vattennivå
/ Berca
___________________
Porsche 944 -84
___________________
Porsche 944 -84
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 497
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vattentemp / vattennivå
Spontant tycker jag att det låter som om kylfläkten inte går som den skall. När motorn kyls av fartvind men inte när du kör sakta borde kylfläkten rycka in och se till att det forsar luft genom kylaren.
m v h Henrik
m v h Henrik
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2013-02-01 17:04:47
- Bilmodell: Porsche 944 *Såld*
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: Vattentemp / vattennivå
Ok, tack!
Vad kan man felsöka? Relä, givare eller är det hela fläktpaketet som spökar?
Vad kan man felsöka? Relä, givare eller är det hela fläktpaketet som spökar?
/ Berca
___________________
Porsche 944 -84
___________________
Porsche 944 -84
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Vattentemp / vattennivå
Det är inte så att kamrem och vattenpump är bytt på den, och att det vid det tillfället användes en felaktig modell av vattenpump där det saknas ett genomströmningshål? jag vet att det har hänt några stycken.
På forumet nånstans finns det jämförande bilder på vattenpumparna, med och utan genomströmningshål.
Bengt
På forumet nånstans finns det jämförande bilder på vattenpumparna, med och utan genomströmningshål.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2013-02-01 17:04:47
- Bilmodell: Porsche 944 *Såld*
- Årsmodell: 1984
- Contact:
Re: Vattentemp / vattennivå
Kamrem byttes förra veckan men inte vattenpumpen då den bedömdes som ok. Elfläkten går bara när motorn är avstängd och tändningen på... misstänker att det är orsaken.
/ Berca
___________________
Porsche 944 -84
___________________
Porsche 944 -84
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Vattentemp / vattennivå
Låter som att du är felet på spåret. Mitt minne säger att det finns ett relä som ska koppla förbi ett motstånd som reducerar fläkthastigheten. Detta görs när tändningen slås till för att man ska få max fläkt då. Troligen är det något fel där. Kolla elschema så tror jag du fattar.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vattentemp / vattennivå
Nu fattar jag varför det fanns stora klumpeduns-motstånd för kylarfläkten, den förklaringen förklarar allt. Tack!944_Driver wrote:Låter som att du är felet på spåret. Mitt minne säger att det finns ett relä som ska koppla förbi ett motstånd som reducerar fläkthastigheten. Detta görs när tändningen slås till för att man ska få max fläkt då. Troligen är det något fel där. Kolla elschema så tror jag du fattar.
// Magnus
Who is online
Users browsing this forum: No registered users