944 Turbo -86 | Gamle svarten
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Jag såg att du tvättade motorrummet. På en av mina tidigare bilar så fick jag låna en högtryck med inbyggd diesel värmare. Man tvättar då med 95 gradigt högtryck vatten. Såg som nytt ut efteråt. Mycket effektivt.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Tack, kul att det uppskattasPhotobystewe wrote:Du är absolut inte tjatig!
Inspireras av din tråd.
Bra jobbat!
Mvh
/Stefan

Beställde på nätet på någon firma jag aldrig hört talas om förut, blev kopparmuttrar. Wurth har mycket i sitt sortiment, men ofta när jag varit där (i Linköping) har de inte haft det jag söker hemma och tar inte hem ifall man inte köper en hel låda.JonasD wrote:Jag brukar köpa avgas muttrar hos Wűrth. Dom har koppar belagda muttrar. Du får höra med dom om pinbultar. Dom säljer en del till bilverkstäder.
Kan tänka mig att det är effektivt! Men min bil står i garaget och all form av hjulupphängning ligger bredvid, så den är svår att flytta för tillfälletJonasD wrote:Jag såg att du tvättade motorrummet. På en av mina tidigare bilar så fick jag låna en högtryck med inbyggd diesel värmare. Man tvättar då med 95 gradigt högtryck vatten. Såg som nytt ut efteråt. Mycket effektivt.

Idag hämtade jag nya skruvar istället för de jag kapade (man ska inte börja kapa skruvar sent på kvällen när man är trött), en ny packning och lite andra skruv jag saknade. Snabb leverans från porschecenter!
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Fick sonen att sova drygt en timma i garaget så jag passade på att montera lite delar.
De nya skruvarna (istället för de jag kapade) och ny packning. Men tror ni inte att skruvarna var för långa igen?! På bilden är de gängade i botten, men utan packning.

Löste det med en extra bricka den här gången.
Sen monterades fästet för generatorn, den nya oljeavskiljaren med röret ner till turbon/motorfästet och slutligen värmeskölden för oljeavskiljaren, fästet till insuget värmeskölden mellan turbo och slangarna som ska gå där sen.


En påminnelse till mig själv är att hålen i det svarta stödet till insuget är avlånga så det finns lite justermån. Därför dras dess inte förrän insuget är monterat.
De nya skruvarna (istället för de jag kapade) och ny packning. Men tror ni inte att skruvarna var för långa igen?! På bilden är de gängade i botten, men utan packning.

Löste det med en extra bricka den här gången.
Sen monterades fästet för generatorn, den nya oljeavskiljaren med röret ner till turbon/motorfästet och slutligen värmeskölden för oljeavskiljaren, fästet till insuget värmeskölden mellan turbo och slangarna som ska gå där sen.


En påminnelse till mig själv är att hålen i det svarta stödet till insuget är avlånga så det finns lite justermån. Därför dras dess inte förrän insuget är monterat.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Efter lite uppehåll från den här bilen har plasten och spännaren kommit på plats, fick kapa en hel del i plasten.

"Upptäckte" ett extra hål i spännaren och det verkar som att det ska vara ett löphjul till när man har den nyare spännaren, så det är beställt tillsammans med en slang vid vattenpumpen som var lite skadad.
Borrade igenom de två resterande pinnbultarna på downpipen för att svetsa på muttrar och försöka få loss dem, men råkade ha sönder temperaturswitchen och tappade motivationen att fortsätta för dagen. Onödigt och dyrt så om någon har en begagnad till salu så säg till.


"Upptäckte" ett extra hål i spännaren och det verkar som att det ska vara ett löphjul till när man har den nyare spännaren, så det är beställt tillsammans med en slang vid vattenpumpen som var lite skadad.
Borrade igenom de två resterande pinnbultarna på downpipen för att svetsa på muttrar och försöka få loss dem, men råkade ha sönder temperaturswitchen och tappade motivationen att fortsätta för dagen. Onödigt och dyrt så om någon har en begagnad till salu så säg till.

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Var och hämtade det nya löphjulet och slangen idag och tänkte jag skulle få dit en kamrem.

Fick slipa bort en hel del till på plasten för att hjulet skulle få plats och när jag dragit fast det insåg jag att man förmodligen måste släppa lite eller helt ta bort spännaren för att få dit remmen? Eller finns det något annat sätt?

Minnesbild på att jag varken glömde oring eller bricka bakom drevet på veven.

Mina nya motorfästen är fortfarande några veckor bort så jag har ingen brådska än så länge utan fortsätter att skruva lite småstunder ibland på kvällarna.
Har klurat lite på i vilken ordning saker monteras under insuget, allt skruvas i vartannat känns det som.

Antar att det ger sig när turbon monteras. Har en av tre pinnbultar kvar att få loss i downpipen först, de sitter riktigt hårt och går alltid av under den mutter jag svetsar på.
Börjar få ont om muttrar...

Här är en gammal bild från när jag plockade isär motorn, det är en grå eller brun sladd som verkar komma bakifrån plasten till kamremmen. Vet någon hur den är dragen och vad den är till? Behöver jag dra den innan kamremmen mm monteras?


Fick slipa bort en hel del till på plasten för att hjulet skulle få plats och när jag dragit fast det insåg jag att man förmodligen måste släppa lite eller helt ta bort spännaren för att få dit remmen? Eller finns det något annat sätt?

Minnesbild på att jag varken glömde oring eller bricka bakom drevet på veven.

Mina nya motorfästen är fortfarande några veckor bort så jag har ingen brådska än så länge utan fortsätter att skruva lite småstunder ibland på kvällarna.
Har klurat lite på i vilken ordning saker monteras under insuget, allt skruvas i vartannat känns det som.

Antar att det ger sig när turbon monteras. Har en av tre pinnbultar kvar att få loss i downpipen först, de sitter riktigt hårt och går alltid av under den mutter jag svetsar på.
Börjar få ont om muttrar...

Här är en gammal bild från när jag plockade isär motorn, det är en grå eller brun sladd som verkar komma bakifrån plasten till kamremmen. Vet någon hur den är dragen och vad den är till? Behöver jag dra den innan kamremmen mm monteras?

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ikväll lossade jag på det nya löphjulet för att komma åt att lossa spännaren. Med den lös gick det precis att trä på kamremmen.
Men om drevet till balansaxlarna, generatorn och styrservot varit på plats vet jag inte om jag hade kunna lossa spännaren och fått dit remmen. Ska det vara så med den här spännaren?
Nyare borde ju vara bättre, men jag börjar ångra att jag inte bara behöll den gamla.

Svårt att se på bilden, men löphjulet under spännaren är inte i kontakt med remmen. Det övre löphjulet är precis i kontakt med remmen, kan någon kommentera ifall det verkar ok eller inte? Är inte helt säker på att jag har rätt delar.
Men om drevet till balansaxlarna, generatorn och styrservot varit på plats vet jag inte om jag hade kunna lossa spännaren och fått dit remmen. Ska det vara så med den här spännaren?
Nyare borde ju vara bättre, men jag börjar ångra att jag inte bara behöll den gamla.

Svårt att se på bilden, men löphjulet under spännaren är inte i kontakt med remmen. Det övre löphjulet är precis i kontakt med remmen, kan någon kommentera ifall det verkar ok eller inte? Är inte helt säker på att jag har rätt delar.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Hmm, efter jag skrev inlägget innan googlade jag efter bilder och inser att det svarta plastdrevet på spännaren nog sitter åt fel håll på min. På min sitter flänsen ut från motorn, framåt i färdriktningen, men det verkar som de flesta är tvärt om.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Ikväll plockade jag bort spännaren och vände på drevet. Det var olika djupt på de två sidorna så drevet hamnade förhoppningsvis bättre i linje med remmen nu. Monterade tillbaka kamremmen och även drevet till balansaxelremmen så att jag kunde dra runt motorn några varv.

Sen har jag funderat ett tag över att tömma ur bensinen som stått i över två år. Tanken är att mata pumpen via ett spänningsaggregat. Kommer även byta slangarna vid pumpen och passa på att snygga till kåpan och stålbandet som täcker pumpen.
Returledningen ser inget rolig ut, vet någon om man kommer åt att byta den delen som går in ovanför tanken utan att demontera tanken? Osäker på om kopplingen på bilden kommer gå att dela på.

Slangen mellan pumpen och filtret, till vänster i bilden syns stålbandet.

De långa rören under bilen kommer ersättas med bränsleslang i plast och resterande får antagligen hydroscand göra nya.

Sen har jag funderat ett tag över att tömma ur bensinen som stått i över två år. Tanken är att mata pumpen via ett spänningsaggregat. Kommer även byta slangarna vid pumpen och passa på att snygga till kåpan och stålbandet som täcker pumpen.
Returledningen ser inget rolig ut, vet någon om man kommer åt att byta den delen som går in ovanför tanken utan att demontera tanken? Osäker på om kopplingen på bilden kommer gå att dela på.

Slangen mellan pumpen och filtret, till vänster i bilden syns stålbandet.

De långa rören under bilen kommer ersättas med bränsleslang i plast och resterande får antagligen hydroscand göra nya.
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Jag har bytt en del av tråkiga rör till slangar. Lättare att hantera och går att få in på många ställen.
Jag har dock inte bytt delen ovan tanken.
Det är ju inga herrejössestryck, så jag har använt vanlig bränsleslang från hydroscand och dubbla slangklämmor.
Jag har dock inte bytt delen ovan tanken.
Det är ju inga herrejössestryck, så jag har använt vanlig bränsleslang från hydroscand och dubbla slangklämmor.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Bränsleledningarna under bilen kommer bli plaströr som passar i original infästning, sen tänker jag låta hydroscand fixa nya slangar in till motorn och ifrån pumpen.
Har inte gjort något med bilen förutom att försöka få ut sista pinnbulten ur downpipen. Har säkert lagt 10 timmar på den fördelat över några månader.
Efter att ha svetsat på muttrar och dragit av bulten några gånger gick den till slut av långt in.

Det slutade med att jag fick slipa bort hela bulten inifrån fram till dess att jag precis såg gängorna i godset. Sen gick det att få bort några delar med värme och resten tog jag med ett gängsnitt.
På bilden är alltså inte gängan trasig utan det är rester av bulten kvar.

Nu är gängan ok, lite sliten men tror inte det är några problem.
Nästa steg är en ordentlig rengöring av turbon och byte av några packningar, sen kan den monteras.
Har inte gjort något med bilen förutom att försöka få ut sista pinnbulten ur downpipen. Har säkert lagt 10 timmar på den fördelat över några månader.
Efter att ha svetsat på muttrar och dragit av bulten några gånger gick den till slut av långt in.

Det slutade med att jag fick slipa bort hela bulten inifrån fram till dess att jag precis såg gängorna i godset. Sen gick det att få bort några delar med värme och resten tog jag med ett gängsnitt.
På bilden är alltså inte gängan trasig utan det är rester av bulten kvar.

Nu är gängan ok, lite sliten men tror inte det är några problem.
Nästa steg är en ordentlig rengöring av turbon och byte av några packningar, sen kan den monteras.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
En liten uppdatering igen, har monterat turbon och lite delar runt om.

Har haft blästringsförbud länge pga alla motordelar i garaget, men nu är motorn tillräckligt tät om den står en bit bort. Ska blästra subframen innan den monteras med de nya motorfästena. Sen tror inte jag monterar mer med motorn i stativet, utan nästa steg är nog svänghjul och koppling.


Har haft blästringsförbud länge pga alla motordelar i garaget, men nu är motorn tillräckligt tät om den står en bit bort. Ska blästra subframen innan den monteras med de nya motorfästena. Sen tror inte jag monterar mer med motorn i stativet, utan nästa steg är nog svänghjul och koppling.

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Det går sakta framåt, har glasblästrat klart och sen monterat motorfästena.

Motorfästena är lite lägre än original, så de brickorna som sitter original (på vissa fästen) fick följa med igen, motorn blir ändå lägre än original vilket ju är bra.

Sen har jag börjat kolla på kopplingen. Försökte värma loss startkransen från den gamla tryckplattan, men det krävdes några slag med en träbit och gummiklubban också.

Sen rengjort och monterat på den nya tryckplattan och med ett nytt urtrampningslager. Det är kul med nya och rena delar =)

Urtramningslagret ska (kan?) passas in med ett antal brickor. Det följde bara med en, men tycker att det kändes lagom. Lagret sitter fast men kan flyttas på om man tar i lite.
Nållagren i kopplingsgaffeln lät väldigt illa så de tog jag ur och ska beställa nya.
"Avdragare"

Brukar man byta det som kallas guide sleeve? Ser rätt ok ut, men det är inte så dyrt med ett nytt.

Motorfästena är lite lägre än original, så de brickorna som sitter original (på vissa fästen) fick följa med igen, motorn blir ändå lägre än original vilket ju är bra.

Sen har jag börjat kolla på kopplingen. Försökte värma loss startkransen från den gamla tryckplattan, men det krävdes några slag med en träbit och gummiklubban också.

Sen rengjort och monterat på den nya tryckplattan och med ett nytt urtrampningslager. Det är kul med nya och rena delar =)

Urtramningslagret ska (kan?) passas in med ett antal brickor. Det följde bara med en, men tycker att det kändes lagom. Lagret sitter fast men kan flyttas på om man tar i lite.
Nållagren i kopplingsgaffeln lät väldigt illa så de tog jag ur och ska beställa nya.
"Avdragare"

Brukar man byta det som kallas guide sleeve? Ser rätt ok ut, men det är inte så dyrt med ett nytt.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Idag kom ett paket med delar till den här och den andra bilen. Köpte en ny stödhylsa för att slippa fundera över det.

Nya nållager i kopplingsgaffeln gled i relativt enkelt med hjälp av en tving.


Nya nållager i kopplingsgaffeln gled i relativt enkelt med hjälp av en tving.

-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har tvättat motorrummet lite och fyllt i lite färg. La även ett lager vax för att det ska vara enklare att rengöra i framtiden.

Har även bytt styraxeln, det var här det började för över två år sen när jag upptäckte sprickan i motorblocket, men idag gick det utan otrevliga överraskningar.

Nästa milstolpe var att få ner motorn från stativet.

Det är lite svårt att få ner motorn mellan stödbenen på lyften, men det går precis.

Sen på med svänghjul, lamell och tryckplatta.

Och slutligen kåpan med kopplingsgaffel.

I efterhand blev jag osäker över kopplingen, se separat tråd http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=33248" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det inte är fel så är nästa steg att montera motorn i bilen, känns stort
En fråga, är det lönt att försöka montera motorn själv eller behöver man ett par extra händer och ögon?

Har även bytt styraxeln, det var här det började för över två år sen när jag upptäckte sprickan i motorblocket, men idag gick det utan otrevliga överraskningar.

Nästa milstolpe var att få ner motorn från stativet.

Det är lite svårt att få ner motorn mellan stödbenen på lyften, men det går precis.

Sen på med svänghjul, lamell och tryckplatta.

Och slutligen kåpan med kopplingsgaffel.

I efterhand blev jag osäker över kopplingen, se separat tråd http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=33248" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det inte är fel så är nästa steg att montera motorn i bilen, känns stort

En fråga, är det lönt att försöka montera motorn själv eller behöver man ett par extra händer och ögon?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users