Kan man eftermontera en original cruise control på en Porsche 944 85B? Av vad jag har hört så finns redan alla kablar monterade i bilen från fabrik vilket bode betyda att om man får tag i alla delar som behövs för att få en fungerande cruise control (servo, kopplingssensor, och hjärnan) så är det bara att koppla ihop dem med redan existerande kablar i bilen.
Jag har hittat kabeln som man ska koppla in servon i (sticker ut från brandväggen på höger sida) och det vore märkligt om de andra kablarna till cruise controllen inte redan är dragna i bilen. Har inte hittat kontakten man kopplar in hjärnan med än (vet att den sitter på förarsidan vid pedalerna någonstans), men det beror nog mest på att jag inte letat på rätt ställe samma gäller för kopplingsensorn.
Är det någon som vet om alla kablar finns färdigdragna i bilen?
FRA - den enda myndigheten som faktiskt lyssnar på dig
Ja alla kablar finns installerade, även hålen för broms/koppling kontakt är förborrade.
Kontaktdon för styrboxen finns där du trodde. Kan också vara gömd bakom panelen mot hjulhuset.
Har du komplett sats med servomotor, styrbox, kontakter, stag mm?
Har införskaffat mig allt jag behöver för att eftermontera cruise control, väntar bara på att det ska komma hem till mig. Köpte från en person i U.S.A som hade alla komponenter man behövde (servomotor, styrbox, stag, vajer, kopplingssensor samt kolumnen med en tredje spak), det enda han inte kunde förse mig med var kablarna som behövdes för att koppla ihop allt med. Men efter lite research så verkar det som alla 944 från 85B och frammot har alla kablar till cruise control färdigdragna från fabrik.
Tänkte göra en tråd sen när jag börjar installera farthållaren för att visa hur man gör, vilka delar man behöver ha, och för att se om hypotesen om att alla kablar redan är fabriksmonterade stämmer.
Har oxå beställt hem ett kit från USA.
Kan dock bara inte hitta kopplingsdonet som ska kopplas på hjärnan.
Har letat som en tok därnere men kan bara finna en kontakt som har 2 rader x 4 kontakter, medan hjärnan har 15 kontakter (alt ett kontaktlinser med 8 och ett med7).
Hade varit snällt om någon som har cruise control monterat orginal på en bil som är 85B och nyare skulle kunna ta bilder på vart hjärnan är fastmonterad och vart de två kopplingsdosorna som går in i hjärnan befinner sig Har bara lyckats hitta en av kopplingsdosorna. Vet inte om det beror på att den andra inte finns eller om det är jag som borde undersöka synen
Bild på kontakterna som sökes
Kontakter 1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.