Motortemp...
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Motortemp...
Hej
Tycker att min bil har lite väl hög temp så fort det blir lite kö-körning, även vid vanlig körning
Den går nästan upp på gult, då hoppar fläkten igång och den gå ner på mitten, sen håller den på sådär.
Vad är "normalt", ska mätaren vandra sådär?
Tycker att min bil har lite väl hög temp så fort det blir lite kö-körning, även vid vanlig körning
Den går nästan upp på gult, då hoppar fläkten igång och den gå ner på mitten, sen håller den på sådär.
Vad är "normalt", ska mätaren vandra sådär?
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Lalle944
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2004-03-29 10:51:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Thomas Plesner
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2004-04-03 11:39:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Umeå
- Contact:
Motortemp...
Min blir oxå fort varm i köer och saktakörning, men däremot så börjar inte fläkten och jag vet inte hur länge jag ska våga vänta för att relät ska starta fläkten...
Nån som vet bra tips att eventuellt felsöka detta??
tacksam för svar i väntan på en varm sommar...
Nån som vet bra tips att eventuellt felsöka detta??
tacksam för svar i väntan på en varm sommar...
PCS# 8187
Porsche 944S -88
AKA Plessure
Porsche 944S -88
AKA Plessure
-
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2004-03-31 11:35:24
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Märsta
- Contact:
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2004-03-29 19:33:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
tjena,
min bil blir också varm rätt kvickt vid köer o krypande. Innan startade inte min fläkt, men sen bytte jag tempswitchen som sitter på kylaren. Nu startar fläkten när visaren är tämligen långt upp, nästan vid det gula. Men den kokar iaf inte över. Än så länge...
MVH Nippe
min bil blir också varm rätt kvickt vid köer o krypande. Innan startade inte min fläkt, men sen bytte jag tempswitchen som sitter på kylaren. Nu startar fläkten när visaren är tämligen långt upp, nästan vid det gula. Men den kokar iaf inte över. Än så länge...

MVH Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber
Audi TT 1.8T -99 (till salu)
Zweischichts-diamantsilber
Audi TT 1.8T -99 (till salu)
- Peter L
- S-Poster
- Posts: 195
- Joined: 2004-04-16 18:25:34
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Södertälje
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Rylander
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2004-04-19 15:28:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hade samma "problem" med min 84:a och upptäckte av en ren slump att tempmätaren ändrade sig markant när jag släckte ljuset eller slog av kupefläkten helt...mao så hade jag ett hyfsat spänningsfall till instrumenten när ljuset/fläkten var på vilket fick det att se ut som temperaturen var betydligt högre än vad den egentligen var. Kan vara värt att testa innan ni börjar byta givare etc!
Det finns för övrigt givare i USA som startar fläkten tidigare men dessa är avseda för riktigt varmt klimat (typ. Texas) och om bilen verkligen blir överhetad är det knappast lösningen utan då ligger problemet troligen i t.ex. kylaren, vattenpumpen eller själva motorn.
Det finns för övrigt givare i USA som startar fläkten tidigare men dessa är avseda för riktigt varmt klimat (typ. Texas) och om bilen verkligen blir överhetad är det knappast lösningen utan då ligger problemet troligen i t.ex. kylaren, vattenpumpen eller själva motorn.
-
- S-Poster
- Posts: 66
- Joined: 2004-03-30 20:28:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kvidinge Skåne
- Contact:
Hej.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar.

- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Hmm, svarade inte jag i denna tråd? 
Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv. Då är el-termostaten nåt Biltema-grejs från en Golf, graderad till 86grader om jag minns rätt?
Dessutom, instrumenten i 924an verkar ju ha lite egna mättoleranser så jag tar temp-mätaren mest som en grov indikering. (Dito för oljetrycket!
)
mvh
Mangan
Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv. Då är el-termostaten nåt Biltema-grejs från en Golf, graderad till 86grader om jag minns rätt?
Dessutom, instrumenten i 924an verkar ju ha lite egna mättoleranser så jag tar temp-mätaren mest som en grov indikering. (Dito för oljetrycket!

mvh
Mangan
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Min 944:a uppför sig precis på samma vis och har så gjort sedan jag bytte kylare, pump och termostat för 3 år sedan. Jag tror det är ok.Magnus K wrote: Min 924a vandrar ganska mycket på temp-mätaren men kylfläkten startar vid 75% av skalan (ett streck innan rött) och stannar lite under halv.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 52
- Joined: 2004-03-29 19:33:44
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Tjena, jag fick med fel givare från Mekonomen.Den hade tre stift precis som Ducati skriver... Jag fick en från Alfa 75 tror jag som passade sen...Andreas Nitsche wrote:Hej.
När jag köpte min bil var fläkten helt bortkopplad för givaren var kass och om man kopplade på sladden gick fläkten hela tiden. Ny givare från Mekonomen beställdes och den passade inte. Jag gick bak på lagret och tittade i genom lådorna och eftersom det står på givaren vid vilken temp den startar resp stannar valde jag helt enkelt en med samma gänga och passande anslutning. Det blev en från alfa romeo som startar vid 90 grader (på min bil ca 75-80% av skalan på mätaren). Den kostade drygt hundringen och det känns tryggt att ha en fläkt som inte dröjer innan den startar.
944- 82
Zweischichts-diamantsilber
Audi TT 1.8T -99 (till salu)
Zweischichts-diamantsilber
Audi TT 1.8T -99 (till salu)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users