Tändkablar o hatt

Köpes Annonser
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Tändkablar o hatt

#1 Post by matsen »

Är det någon som har tändkablar och tändhatt till 944 -88 för en billig peng.
Nya är de så förbenat dyra och jag är inte säker på att det är dessa som gör den lite svår startad just nu.
Skick och pris tack!

Matsen

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tändkablar o hatt

#2 Post by Mattias 924 »

Köp nya. Det här känns lite dom att köpa begagnad motorolja.

Det är f.ö. troligen inte tändkablarna som gör motorn svårstartad.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Tändkablar o hatt

#3 Post by matsen »

Fast jag har ingen gnista o den tuggar bara.
Går jag fram och rycker i kablarna och i hatten och försöker igen så hoppar den igång direkt. eller inte. Det är det som är problemet just nu. O sen går den på tre ibland, ibland två och ibland på alla.

Ska byta stift igen men det var inte många mil sen sist. Kan det inte va tändkablarna osv?

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tändkablar o hatt

#4 Post by Mattias 924 »

Att fyra tändkablar går sönder samtidigt och sedan, efter att du ryckt i dom, börjar fungera igen låter osannolikt. Möjligen kan det gälla för kabeln mellan spole och fördelaren och i de fallen när den inte går på alla cylindrarna. Men min gissning är att du har ett glapp till någonting annan som sitter i närheten

Testa att köra motorn i totalt mörker. Alla bilens lampor ska vara släckta och så vidare. Är tändkablarna dåliga så kommer du se hur det gnistrar lite här och var vid motorn.

Tändkablar är i mina ögon en slitdel som bör bytas var tionde eller var tjugonde år vare sig det behövs eller ej. Gärna tillsammans med lock och rotor och eftersom du tänkt tanken är det nog tio eller tjugo år sedan de var nya.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users