Bilbarnstol i 944
-
- Addict
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
Bilbarnstol i 944
Får man in en bakåtvänd bilbarnstol för en 1.5-åring (ca 15kg) i 944an?
Tar gärna emot tips hur den ska monteras och vad man behöver tänka på när man köper en för att den ska få plats och vara smidig.
Den vi har i vår 9-5 är riktigt stor och det går knappt att sitta i passagerarstolen framför. Den har två remmar som fästs i stolen framför, hur gör man om man har bilbarnstolen i framsätet?
Tar gärna emot tips hur den ska monteras och vad man behöver tänka på när man köper en för att den ska få plats och vara smidig.
Den vi har i vår 9-5 är riktigt stor och det går knappt att sitta i passagerarstolen framför. Den har två remmar som fästs i stolen framför, hur gör man om man har bilbarnstolen i framsätet?
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Re: Bilbarnstol i 944
Har bara provat med en besafe izikid, den är så stor att den knappt går genom dörrhålet. Största inpassningproblemet är att den tar i vindtrutan, samt att sittpositionen blir väldigt upprätt. Har också en britax maxway som jag ska köra lite med nästa år, den är mycket kompaktare, men har inte provat den i porschen än.
Det går att dra remmarna runt stolsskenan, trångt som fasen men det funkar.
Helt klart värt att försöka, Felix blev helt lyrisk av att få åka pappas porsche (han har fått torrköra i garaget flera gånger), han pratade om det i veckor efteråt
Även fast det är svårt att få det optimalt..

Det går att dra remmarna runt stolsskenan, trångt som fasen men det funkar.
Helt klart värt att försöka, Felix blev helt lyrisk av att få åka pappas porsche (han har fått torrköra i garaget flera gånger), han pratade om det i veckor efteråt

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Jag har en 924s som Utzon tidigare hade som varutransport med urplockat passagerarsäte. Jag har hört att en bilbarnstol passade väldigt bra på den platsen 

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Jag har kört med vår "Axkid minikid" i bilen.
Funkar ok, men dåligt med plats över, och bara att glömma sidospegeln.
Se till att ha stolen så långt bak och ner som möjligt.
Ett problem som jag ser det är som Cedric säger höjden och att stolen hamnar långt bak = man får vrida huvudet 90 grader för att kolla på flinet när man sladdar.
Funkar ok, men dåligt med plats över, och bara att glömma sidospegeln.
Se till att ha stolen så långt bak och ner som möjligt.
Ett problem som jag ser det är som Cedric säger höjden och att stolen hamnar långt bak = man får vrida huvudet 90 grader för att kolla på flinet när man sladdar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
Såg en TVR cerbera på sportvagnsmeeting som hade den lösningen. Ett fäste i golvet där passagerarstolen en gång var, och barnstolen på det, så satt frun i det lilla tråkga baksätet bakom barnstolen (fast med skapligt benutrymmet). Man gör vad man kan för att sprida bilglädjengegge wrote:Jag har en 924s som Utzon tidigare hade som varutransport med urplockat passagerarsäte. Jag har hört att en bilbarnstol passade väldigt bra på den platsen

924 Turbo
- MattiasA
- S2-Poster
- Bilmodell: 944Turbo -90
- Årsmodell: 1990
Jag körde med bakvänd Volvobarnstol när barnen var små. Den hade också remmar framåt. Jag köpte lastöglor från Biltema (art.39399 fast dom var svarta på den tiden) och satte under passagerarstolens glidskenor. Jag använde stolens egna främre skruvar. Med pass.stolen långt bak funkade det rätt bra.
/Mattias
/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746
944 turbo-90
PCS 10746
- kallemed2l
- NA-Poster
- Bilmodell: 924
Jag har kört med en Britax Multi-Tech II båkåtvänd i passagerarstolen på 924:an. En träregel i gropen på sittdynan på passangerarstolan så att barnstolen hamnade i bättre vinkel. Det gick att passa in utan att ta i vindrutan, och jag såg även sidospegeln.
-
- Addict
Bilbarnstol i 944
Tack för era svar, låter lovande att det finns flera varianter som passar. Letar efter en begagnad på blocket så det är svårt att veta hur stora stolarna är osv. Får nog chansa och köpa en helt enkelt.
Provmonterade den vi har i Saaben och den fick faktiskt plats, fast jag fick trycka lite för att få in den genom dörröppningen.

Provmonterade den vi har i Saaben och den fick faktiskt plats, fast jag fick trycka lite för att få in den genom dörröppningen.

-
- Addict
Bilbarnstol i 944
Kan uppdatera lite med hur det gått, grabben har fått åka Porsche några dagar i stolen ovan, en besafe izi kid x3. Det var mycket uppskattat både hos grabben och mig! Den stolen gick att montera på ett bra sätt så därför kände jag mig ganska säker när vi köpte en begagnad besafe izi kid x2 som ser snarlik ut.
När jag skulle montera den igår kväll var det inte lika enkelt. Stödbenet är för långt för så låg stol som det är i Porschen, så det fick kapas några centimeter.
Sen drar man bältet lite annorlunda på den här stolen och det blev inget tryck på ena sidan eftersom bältesinfästningen är så hög i förhållande till stolen.

När bältet vänder i fästet ska det trycka stolen nedåt men här blir det inget tryck.
Längre än så kom jag inte, men de lösningar jag kan komma på är att lägga något under stolen (osäker om det får plats på höjden) eller att byta bältesinfästningen till den ifrån baksätet som är lite kortare. Vet inte om det är kort nog och porschestolen måste ur för att prova. (Kom precis på att det kanske räcker att skjuta fram stolen?)
Det är inte alltid smidigt att köra sportbil, men det ska gå!
När jag skulle montera den igår kväll var det inte lika enkelt. Stödbenet är för långt för så låg stol som det är i Porschen, så det fick kapas några centimeter.

Sen drar man bältet lite annorlunda på den här stolen och det blev inget tryck på ena sidan eftersom bältesinfästningen är så hög i förhållande till stolen.

När bältet vänder i fästet ska det trycka stolen nedåt men här blir det inget tryck.
Längre än så kom jag inte, men de lösningar jag kan komma på är att lägga något under stolen (osäker om det får plats på höjden) eller att byta bältesinfästningen till den ifrån baksätet som är lite kortare. Vet inte om det är kort nog och porschestolen måste ur för att prova. (Kom precis på att det kanske räcker att skjuta fram stolen?)
Det är inte alltid smidigt att köra sportbil, men det ska gå!
-
- Addict
Bilbarnstol i 944
Nu så, att ta bältesinfästningen från baksätet och sätta fram gav en bättre vinkel.
Skillnad i längd. (Det är olika skruvar så håll koll på dem ifall någon annan gör samma sak någon gång)

Sen fick jag dra bältet igenom stolen så som man ska göra när den sitter i baksätet. Varför det skiljer mot när den sitter i framsätet vet jag inte, men det enda jag kan komma på är att geometrin på hur säkerhetsbältet sitter är olika fram och bak.
Nu sitter stolen riktigt bra!

Skillnad i längd. (Det är olika skruvar så håll koll på dem ifall någon annan gör samma sak någon gång)

Sen fick jag dra bältet igenom stolen så som man ska göra när den sitter i baksätet. Varför det skiljer mot när den sitter i framsätet vet jag inte, men det enda jag kan komma på är att geometrin på hur säkerhetsbältet sitter är olika fram och bak.
Nu sitter stolen riktigt bra!

- JonasD
- Turbo-Poster
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- JonasD
- Turbo-Poster
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
Så här fick grabben sitta i Porschen då vi var 2 vuxna och 2 barn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988