Är det inte någon som har koll på vad som gjorts åt dessa A-traktorer? Varför gör inte alla byggtrådar av sina projekt?
Jag har läst bilprovningens dokument om ombyggnation av fordon till A-traktor och som jag ser det finns det 2 utmaningar. Det första är givetvis eländet att försöka få den att gå max 30Km/h det andra kanske inte är så klurigt men det rör draganordningen. Det finns ju dragkrok till våra bilar men de växer inte på träd direkt... Kanske kan man göra en egen lösning. Det står inget om att draganordningen måste vara godkänd...
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
Mr Z wrote:Uppar denna tråd lite.. ... Det första är givetvis eländet att försöka få den att gå max 30Km/h .
Jag hade försökt mejslat ner en motor med växellåda och variator från en mopedbil. Det brukar vara dieslar på ca. 500cc och från början 10-15hk. Jag är också medveten om att alla femtonåringar tycker det är en urdålig ide.
Hej, Sökte själv en gång efter Porsche 944-A traktor och fick reg.nr HGX 301 och CJE 240, Vet ej något om dessa bilar och ägare eftersom jag aldrig kollade upp det, MVH Tony
931Melander wrote:Moppebilsmotorerna har bara 3,5 hk ock har variator. Går inte regga en A-traktor så.
Från början på 10-15 hK.
Men jag ändrar mig och skriver att jag hade försökt mejsla ner en Lombardini eller Yanmar med passande transmission från en mopedbil.
Får en a-traktor inte vara automatväxlad?
931Melander wrote:Nej, bygger du från en automat måste du sätta två manuella lådor efter automaten.
Jag hittar inte annat än att en automatlåda inte får spärras.
Om man kopplar utgående axel på mopedbilsväxellådan till transaxeln så kan det vid maxvarv ge ca. 6-800 rpm in i Porschen växellådan. Det borde innebära ca. 30 km/h på bilens högsta växel med variation fullt utväxlad om bilen från början gör 45-45 km/h per tusen motorvarv på högsta växeln.
931Melander wrote:Vänta en och en halv vecka så kommer mer info... ska regga in en 944 S2 som a-traktor, och målsättningen är att få det gjort innan jul.
Det var värst! En S2:a
Var är projekttråden?
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
Kul att det skrivs lite här igen
Jag har fortfarande funderingar på att bygga en jag med.
Men denna gången åt mina egna barn.
Lägg gärna ut en byggtråd när du har tid
Eftersom det är populärt att använda VOLVOs M40 lådor i serie för att få ner varvtalet så kan jag meddela att många års misshandlande av just M40 har fått till följd att det börjar bli brist på bottenstockar.
Dessa lådor är alltså inte outslitliga utan kräver oljebyte...
River man 5 lådor så får men förhoppningsvis 2 eller 3 godkända bottenstockar.
Rulllagret i ena änden ställer sig lite på tvären och börjar matta ner ytan, tillslut kommer skadorna...