Hej!
jag står med en 944 med skuren motor och har precis fått tag på en billig likadan motor.
Då är frågan, är det svårt att göra ett motorbyte på en 944? någon speciellt man ska tänka på? helt färsk inom Porsche och deras motorer så är inte så haj på det där.
Tidigare har jag gjort ett 20tal motorbyten på gamla Volvos och nästan de 3 dubble när det gäller växellådsbyten. Så rent allmäna kunskaper finns men inte mycket inom Porsche.
vad tycker ni?
Alla svar uppskattas.
Tack på förhand
mvh
motorbyte Porsche 944
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: motorbyte Porsche 944
Svar: nej, det är inte svårt.
Du tar motorn neråt, lossa bärarmarna och kuggstången från framvagnsbryggan. Sedan lyfter du ner hela paketet motor/framvagnsbrygga.
En 17 mm startmotornyckel är guld värd när du lossar transaxeln.
Ska du sedan ha loss kopplingskåpan ( när du har motorn lös ) så måste du dra ur axeln till kopplingsgaffeln ( finns en gänga i axeln där du kan skruva in en bult att dra med )
Om du av någon anledning vill lyfta den uppåt så varnar jag dig, det blir trångt som attan, jag har gjort det och kommer inte att göra om det....
Du tar motorn neråt, lossa bärarmarna och kuggstången från framvagnsbryggan. Sedan lyfter du ner hela paketet motor/framvagnsbrygga.
En 17 mm startmotornyckel är guld värd när du lossar transaxeln.
Ska du sedan ha loss kopplingskåpan ( när du har motorn lös ) så måste du dra ur axeln till kopplingsgaffeln ( finns en gänga i axeln där du kan skruva in en bult att dra med )
Om du av någon anledning vill lyfta den uppåt så varnar jag dig, det blir trångt som attan, jag har gjort det och kommer inte att göra om det....
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: motorbyte Porsche 944
Det går ganska bra att lyftas motorn uppåt om man plockar bort kamrem/balansrem och kåporna. För övrigt är det inte speciellt svårt.
Har du otur sitter kopplingsaxeln fast i kåpan. Det gjorde det på min gamla 85a, fick lossa bultarna till kopplingen genom startmotorhålet och lossa hela kopplingen i kåpan. Sen fick jag värma loss axeln på bänk.
Har du otur sitter kopplingsaxeln fast i kåpan. Det gjorde det på min gamla 85a, fick lossa bultarna till kopplingen genom startmotorhålet och lossa hela kopplingen i kåpan. Sen fick jag värma loss axeln på bänk.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: motorbyte Porsche 944
Okej, låter inte allt för svårt. Var med och bytte motor på en gammal Pontiac. Då lossade vi motorn och sen lyfte upp karossen. Låter som samma grej där. Värt ett försök iaf.
Tack för snabba svar!
Tack för snabba svar!
-
- NA-Poster
- Posts: 19
- Joined: 2016-09-02 16:21:35
- Telefon: 0722207200
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: motorbyte Porsche 944
Med tanke på att vi ej har tillgång till billyft så kommer det förmodligen bli så att vi tar ur motorn ovanifrån. Det borde väl inte vara några problem om man plockar bor remskivor, topplock, grenrör m.m?
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: motorbyte Porsche 944
Toppen och grenrör kan sitta kvar, men kamrem, balansrem och remhjul måste bort annars blir den för lång. Sen får man snurra den lite när man fått den fri från transaxelröret. Det är tight men det går ganska bra, har gjort det typ 4 gånger nu.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users