intressant om motorolja

924/928/944/968
Post Reply
JonasK
S2-Poster
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

intressant om motorolja

#1 Post by JonasK »

Hallå forumet! :#cheers:

I mitt dammsugande efter kunskap om vad som är "den rätta oljan" snubblade jag på den här väldigt långa och detaljerade tråden om ämnet. "Motor Oils - It Is So Very Misunderstood": http://www.minimania.com/Motor_Oils_-_I ... understood" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag ska byta olja nu och har tänkt "det kan väl inte skada att köra 10w-50 eller t.o.m. 10w-60 även om jag som bäst kör lite för inspirerat på skogsvägar/motorvägen", men kontentan av ovanstående är (för er som inte orkar läsa):

– Bilmotorer är designade för att oljans arbetstemperatur ska vara ca 100 grader och då ha en viskositet på 10.
– Det största slitaget på en motor sker vid start när den är kall. Därför bör man välja en motorolja som är lättflytande vid startup.
– Har man problem med kylning eller läckor så är det problem som inte bör lösas genom att välja en tjockare olja (om man inte kör racing där temperaturen ofrånkomligen går upp), utan genom att fixa kylning/läckor.

:#944burn:

Personen som har skrivit inläggen kör (enligt honom själv) 0w/20 i sin 575 Maranello, 5w/20 i en Murcielago, och 0w/30 i sin Enzo Ferrari.

Själv funderar jag nu på att lämna tillbaka de 10w/50 och 10W/60 jag köpte för att välja mellan, och istället köra på 5w/40 eller 5w/50. Vad säger ni? Jag vet att detta är en oändlig diskussion men tyckte att inlägget jag länkar till var väldigt tänkvärt (och långt).

Janne J
Addict
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2

Re: intressant om motorolja

#2 Post by Janne J »

Jag citerar mig själv från förra gången vi hade den här diskussionen:
Janne J wrote:Den här frågeställningen dyker upp då och då. För några månader sedan hade vi en tråd om kvalitetskraven på oljan, Porsche har i instruktionsboken specat vilka krav de ställer på oljan, tänk på att motorn är konstruerad för ganska lång tid sedan. Det är svårt att hitta en olja som inte uppfyller Porsches krav från 80-90-talet, den billigaste Biltemaoljan klarar det lätt, att det sedan inte känns bra att hälla i en Biltemaolja i en Porsche kan jag förstå ( jag har personligen inga problem med det men väljer ändå kända märken som Castrol eller Kendall för att det känns bättre )

Mineral/halv/syntet är upp till ditt tycke och smak, i stort sett allt är bättre än Porsches krav.

Här är den förra tråden: forum/viewtopic.php?f=3&t=31321&p=29324 ... ja#p293244" onclick="window.open(this.href);return false;

Att moderna bilar har annorlunda viskositet beror på att de är konstruerade med andra spel och toleranser.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

JonasK
S2-Poster

#3 Post by JonasK »

Janne J wrote:Jag citerar mig själv från förra gången vi hade den här diskussionen:

Här är den förra tråden: forum/viewtopic.php?f=3&t=31321&p=29324 ... ja#p293244" onclick="window.open(this.href);return false;

Att moderna bilar har annorlunda viskositet beror på att de är konstruerade med andra spel och toleranser.
(tog bort lite text för att korta ner quoteringen)

absolut, jag har läst ditt svar, tråden du länkade till, de gamla porscherekommendationerna och ett gäng andra 944 sverige-trådar på ämnet ungefär 10 gånger. :)

tyckte dock att posten jag länkade till hade en intressant vinkel - att det viktigaste (för de allra flesta motorer) är att så snabbt som möjligt få bra oljeflöde när man gör en kallstart (vår/sommar/höst = fortfarande kallstart för oljan), och att man får det genom att använda en olja som är mer lättflytande från start. borde väl gälla oberoende av om bilen är från 1990 eller 2010, eller är det så stor skillnad?

gtBen
Turbo-Poster
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986

#4 Post by gtBen »

JonasK wrote:I mitt dammsugande efter kunskap om vad som är "den rätta oljan" snubblade jag på den här väldigt långa och detaljerade tråden om ämnet. "Motor Oils - It Is So Very Misunderstood": http://www.minimania.com/Motor_Oils_-_I ... understood" onclick="window.open(this.href);return false;

– Det största slitaget på en motor sker vid start när den är kall. Därför bör man välja en motorolja som är lättflytande vid startup.
– Har man problem med kylning eller läckor så är det problem som inte bör lösas genom att välja en tjockare olja (om man inte kör racing där temperaturen ofrånkomligen går upp), utan genom att fixa kylning/läckor.
Jag läste det för några år sedan, sedan dess tänker man nästan helt tvärtemot mot vad man gjorde innan

...väldigt läsvärt :#cheers:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

michael rasmussen
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987

#5 Post by michael rasmussen »

Ja ett kärt ämne :D eftersom vagnparken hemma består av olika bilar med olika brukningsområde så är min verkstad alltid fylld med mängder av olika oljor. Billigast är att köpa från tyskland tycker jag.

Porsche 944 turbo, 10-60 w castrol edge proff. Bilen går endast bana.
Porsche GT 3, 0-40 w castrol edge proff: går endast bana
BMW M3, 10-60 w enligt ovan , går bara bana.

Enkelt så långt, vi har 2 VW i familjen en polo bensin och en passat 2,0 TDI 190 hk. Dessa skall ha 5-30 w och longlife olja, mao 3000 mils bytesintervall :evil: , polon får varje 1500mil passaten enligt intervall ( tjänstebil) Dessa går som bruksbilar.

Sedan finns det ett gäng SAAB bilar, äldre 900 / 9000 skall ha 5,-30w
Nyare som min 9-3 viggen skall 0-40 w. Min turbo X skall ha 0-30 w. Dessa går lite då och då som entusiastbilar. Samt slutligen de 3 9-3 och 9-5 dieslarna som är bruksbilar.
9-5 0-30 w och 9-3 som är dubbelturbo skall ha 5-40 w enligt SAAB och enligt Castrol har dom ingen olja till dessa. Slutligen en Opel Astra DTI som skall ha 0-,30 w.

Så visst är det snårigt, och lättast hade ju varit att ha samma olja ialla :P

JonasK
S2-Poster

#6 Post by JonasK »

det är en djungel där ute! :)

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#7 Post by QV_ »

Just viljan att minska antalet kemiska produkter i garaget såväl som under diskbänken kan man jobba på en hel livstid...

När det gäller oljor så har valt en enkel väg.
Jag kör inte bana så då blir det lätttare:-)

Bruksbilar får Q8 Excel longlife för 60:- litern (20 liters dunk på Swedol). VW, VOLVO, Bensin och diesel med och utan turbo. bytes 1500 mil
Sommarbilar får Bilteme Classic. Den är gammal nog i specen så att gamla motorer får det i tillsatser som moderna bilar inte vill ha.... Tror jag. bytes var 500 mil så oljan blir knappt skitig.

Till kylaren körs det Q8 longlift gykol i alla bilar oavsett uppbyggnad av motor och kylarpaket. Skall enligt samtal med Q8 inte påverka blyet i lödningarna och praktiskt efter 4 år så har jag iallafall inga läckor.
Bytesintervallen är 4 år i gjutjärn och 6 år i aluminium.

/Jan

Att laga felet istället för symtomen har väll alltid varit en vettig idé. För inte kör man med knapp till kallstartventilen för att motverka ånglåset i K-jet eller..... :shock:

Tanso
S-Poster
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983

#8 Post by Tanso »

Till en Porsche 924 på sommaren ska det vara 20w50 mineralolja med mycket högt zinc innehåll ;)

Post Reply