Fixat!!! Bilen får för lite soppa!!! :(

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#31 Post by DLS »

Det du säger Corleone verkar väldigt rimligt.
Tror att det måste vara Bränsleregulatorn eller en vakum läcka.
På Rennlist så säger dom kolla efter vakumläckor, vakumläckor, vakumläckor :)

Frågan är bara vad bränsletrycket ska vara vid högre ladd det ligger ju på 3 bar vid tomgång??

Hittade ett diagram längst ner på
http://www.misab.se/tryckregulator.htm

Vid 1.0bar ska det ligga på för
1:1,2 - ca 4.7Bar
1:1,4 - ca 5.2Bar

Kan det stämma?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#32 Post by gurra »

Huvudsaken är i alla fall att du ser att bränsletrycket ökar under laddtryck, så länge du har över 4 bar vid 1 bars laddtryck ska det vara ok.
Om inte är det förmodligen regulatorn eller dess vacuum som är problem, och om du har bra bränsletryck är det nog problem med en eller flera spridare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#33 Post by Magnus Åkerqvist »

Jag har med fått samma problem med min bil nu :/ Felsöker febrilt
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#34 Post by DLS »

Du får gärna berätta vad det var för fel på din Magnus när ni hittar det.

Idag ska jag testa bränsletrycket under acceleration samt mäta upp gasspjällsgivaren.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#35 Post by Magnus Åkerqvist »

Jag ska låna en bredbandslambda och mäta upp min med.. Vi ska nog inte förlita oss helt på smalbandslambdan..
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#36 Post by DLS »

Har mätt upp bränsletrycket nu, ligger på 4.1bar vid full gas.
verkar ok

Men någe är lurt.
första vändan ladda den 1bar o drog fint men sen den andra vändan drog den bara till 0.9bar o tveka mer på gasen(rycker lite vid acc).
verkar vara nått knas när den bli varm??

Ska ut o mäta upp gasspjället nu.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#37 Post by Chriz75 »

Har en fråga...
Såg att du hade en pysventil, menar du att du har en öppen dumpventil ?
Har du i så fall installerat den och fått dessa problem ?
Öppen dumpventil kan man inte ha om man inte konverterar till MAP system, bara en tanke... ifall det är det som är problemet.
I och för sig borde du få raka motsatta problemet nämligen att den går för fett pga för lite luft eftersom man dumpat ut luften via ventilen istället för att låta motorn suga i sig luften. :roll:
Porsche 944 S2 cab

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#38 Post by DLS »

Nej jag har ingen öppen dump.
det är en läckageventil för att höja laddtrycket :)

Men fenomenet skulle bli som du säger att den går fett om jag hade en öppen dump.
har mina funderingar på en hybrid dump när jag väl får bilen att gå.

Har mätt upp gasspjället nu, det verkar också ok.

Nu börjar jag verkligen bli less på skiten....

Har dock mina funderingar på om österlunds som bytte turbon på bilen precis innan jag köpte den drog åt alla skruvar ordentligt eller om dom behöver efterdras, för dom är ju tvugna att ta bort hela insuget för att byta turbon så det räcker ju med att nån skruv inte är åtdragen ordentligt på vacum sidan.

en annan tanke, vad händer om 993 dumpen som jag har nu går sönder i membranet?
vad blir fenomenet då?

Sen är problemet värmerelaterat för bilen går bra i början men går sämre när den blir varm.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#39 Post by Pär Hylander »

Återcirkulering från trycksida till sugsida av kompressorn -> lägre laddtryck
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#40 Post by Chriz75 »

Kanske kan någon av följande trådar hjälpa dej:
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=115517
Problemet ovan löstes med ny rotor och fördelarlock.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=166256
Tråden ovan slutar med en felaktig installation av insugningsröret från skärmen till luftfiltret, verkstaden hade tydligen satt röret fel på något vis.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=187395
Slutar med felaktigt avstånd av elektråden på tändstiften.

Så det kanske kan vara något problem på tändsidan även om man kan tycka att det vore uteslutet!
Porsche 944 S2 cab

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#41 Post by DLS »

hm blir bara mer o mer förrvirrad :(

Vad händer om fuelpressure damper går sönder?
kan man testa den på nått sätt?

Men bränsletrycket verka ju ok vid uttaget på fuelrailen.

Om det är en eller fler spridare som krånglar då?
Kan man mäta upp en spridare på nått sätt?

Om man ska koppla in en vacum mätare o mäta vacum trycket i slangarna till bränsleregulatorn samt dampern, vad ska vacum:et vara vid tomgång samt vid acc??

En tanke till bara:
Vad händer om topplockspackningen gett vika lite grann bara, skulle fenomenet bli det här då?

Jag får nog åka upp till Gurra med den o hoppas på att han kan hjälpa mig :(
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#42 Post by DLS »

Hoppas att jag har hittat felet nu :)

Var på väg att ge upp o så var det ett så enkelt fel :oops:

4-vägs gummikorset som sitter vid insuget hade en liten spricka på undersidan som jag inte såg förrens jag tog bort det.

När man böjde ena slangingången åt sidan så såg man verkligen att det var en stor spricka i den.

Har inte lyckats få tag i ett nytt så jag har limmat det med gummilim o det verkar funka.

Nu går mätaren aldrig upp på max rött (Lean) bara in på 2st röda dioder o så fort jag släpper gasen så går den mycke fortare tillbaka på grönt igen :)

Hoppas att det bara är det som varit felet :)

3" o racekat here i come 8)

Vill tacka för all hjälp jag fått av er, utan er och nätet hade det aldrig gått :D
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users