944, en bil för mig?
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
944, en bil för mig?
Hej.
Jag har fastnat för den otroligt snygga 944 och hoppas jag kan få lite köpråd av er här.
Bilen ska agera sommarbil, inte brukis utan kvällsturer och utställningar.
Jag har aldrig testat en, de flesta på blocket ligger inte nästgårds direkt.
Men, enligt info jag läst på om bilen så verkar det vara Turbo modellen och S2 som intresserar mig mest. Vad skiljer dom motorerna åt? Vilken av dom är att föredra?
Hur är dom att serva?
Kamremsbyte och mer avancerade jobb får jag nog lämna iväg.
Jag är verkligen inte någon superduktig mekaniker, men jag har tillgång till garage och bra vänner som brukar hjälpa mig med lättare jobb.
Jag kan lätt tänka mig lägga 10-15.000 om året i service/reparationer, räcker detta eller bör jag avstå och leta efter någon annan bil?
Med vänlig hälsning
Per, Karlstad
Jag har fastnat för den otroligt snygga 944 och hoppas jag kan få lite köpråd av er här.
Bilen ska agera sommarbil, inte brukis utan kvällsturer och utställningar.
Jag har aldrig testat en, de flesta på blocket ligger inte nästgårds direkt.
Men, enligt info jag läst på om bilen så verkar det vara Turbo modellen och S2 som intresserar mig mest. Vad skiljer dom motorerna åt? Vilken av dom är att föredra?
Hur är dom att serva?
Kamremsbyte och mer avancerade jobb får jag nog lämna iväg.
Jag är verkligen inte någon superduktig mekaniker, men jag har tillgång till garage och bra vänner som brukar hjälpa mig med lättare jobb.
Jag kan lätt tänka mig lägga 10-15.000 om året i service/reparationer, räcker detta eller bör jag avstå och leta efter någon annan bil?
Med vänlig hälsning
Per, Karlstad
- jesper
- S-Poster
- Posts: 153
- Joined: 2014-07-01 07:02:00
- Bilmodell: 944 N/A 2,7l
- Årsmodell: 1989
- Location: Växjö
- Contact:
Jag kör så som du säger. 10-15 kommer du inte i närheten av om du hittar en bra bil. Leta efter rätt bil istället för att fokusera modell. Jag var petig och prövade ett helt gäng innan jag föll för den jag idag har. Tycker den vanliga (kallad N/A) räcker till bra, klart det är kul med mycket effekt men priserna stiger snabbt på fina bilar av S2 eller turbo.. Oavsett motor är det ju den otroliga väghållningen som är grejen med 9xx. Med en 944 letar man efter de små krokiga vägarna när man ska från A till B.
Motorer. N/A dvs vanliga 944an, 2,5 liter(2,7l 1989) 163/165 hk. 944S 2,5l 16V 190hk. S2 3,0l 210hk. Turbo 2,5 l 220/250hk
Skickat från min E6553 via Tapatalk
Motorer. N/A dvs vanliga 944an, 2,5 liter(2,7l 1989) 163/165 hk. 944S 2,5l 16V 190hk. S2 3,0l 210hk. Turbo 2,5 l 220/250hk
Skickat från min E6553 via Tapatalk
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Tack för svar 
Är det något som skiljer caben mot coupen? Förutom att den ena har tak
Såg att det fanns en fin S2 cab på blocket nu..

Är det något som skiljer caben mot coupen? Förutom att den ena har tak

Såg att det fanns en fin S2 cab på blocket nu..
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
De tilltalar lite olika kundkrets, de som har lite tankar på bana/konbana/trackdays väljer bilar med tak.
En S2/turbo coupe är ett bra val, tillräckligt mycket mos i maskin för att kunna utnyttja den fina balansen i bilen.
Bilarna är inte svårmekade, reservdelar finns och forumet har kunskapen.
Mycket användbara bilar även för vardagskörning på sommarhalvåret, det är inga känsliga rashästar...
En S2/turbo coupe är ett bra val, tillräckligt mycket mos i maskin för att kunna utnyttja den fina balansen i bilen.
Bilarna är inte svårmekade, reservdelar finns och forumet har kunskapen.
Mycket användbara bilar även för vardagskörning på sommarhalvåret, det är inga känsliga rashästar...
Last edited by Janne J on 2016-05-14 17:18:13, edited 1 time in total.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Blir bara mer och mer övertygad om att en 944 är bilen för mig 
Om man jämför S2( 3.0L?) mot Turbon, skiljer det mycket i hur svåra dom är att skruva med?

Om man jämför S2( 3.0L?) mot Turbon, skiljer det mycket i hur svåra dom är att skruva med?
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
944, en bil för mig?
Jag skulle säga att det som blir krångligare med turbon (själva aggregatet och all vakuum) tar ut sig med div problem som kan uppstå med två kammar. Kanske att S2:an är lite enklare, även billigare i inköp. Men jag skulle säga också lite "tråkigare" (om nu en 944 kan vara det) än en turbo.
Lite mekande måste man nog vara villig att lägga för att det ska vara hyggligt ekonomiskt. Men det får man även se som del av det roliga och lära sig med tiden. Alltid roligare när man känner sig mer delaktig i Mekandet med bilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lite mekande måste man nog vara villig att lägga för att det ska vara hyggligt ekonomiskt. Men det får man även se som del av det roliga och lära sig med tiden. Alltid roligare när man känner sig mer delaktig i Mekandet med bilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
I stort sett är det bara motorn som skiljer, vissa skillnader finns på bromsar beroende på årsmodell och options.
Jag har själv en 944S2-90 och en 924S där jag har stoppat i en S2 motor och byter just nu toppackning på kompisens 944 turbo. Självklart är det fler delar på en turbo, motorrummet är lite mer fullpackat..
Driftsäkerheten på en turbo och en S2 är god, men det händer kanske oftare att turbon krånglar, inte beroende på bilen utan på de tidigare ägarna som gladeligen chippar, ändrar turbotryck och micklar i största allmänhet.
Det är rätt stor skillnad på karaktären, S2 har ett bredare register och drar gladeligen från 2000-6500 rpm, turbon vaknar först strax över 3000 och drar utav helsike till 5500 rpm.
Jag har själv en 944S2-90 och en 924S där jag har stoppat i en S2 motor och byter just nu toppackning på kompisens 944 turbo. Självklart är det fler delar på en turbo, motorrummet är lite mer fullpackat..
Driftsäkerheten på en turbo och en S2 är god, men det händer kanske oftare att turbon krånglar, inte beroende på bilen utan på de tidigare ägarna som gladeligen chippar, ändrar turbotryck och micklar i största allmänhet.
Det är rätt stor skillnad på karaktären, S2 har ett bredare register och drar gladeligen från 2000-6500 rpm, turbon vaknar först strax över 3000 och drar utav helsike till 5500 rpm.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Trevligt med all info ni ger mig 
Är det samma diff på både s2 och turbo?

Är det samma diff på både s2 och turbo?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Samma låda men lite olika utväxlingar, diffbroms eller inte beror på vad som kryssades i vid inköpet. Jag har diffbroms på min S2, option code 220.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Jag känner helt klart att jag måste testa både s2 och en turbo.
Synd bara att alla ska vara så långt bort
Ingen här på forumet som provkört s2 cabben som är på blocket?
Synd bara att alla ska vara så långt bort

Ingen här på forumet som provkört s2 cabben som är på blocket?
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2016-03-30 16:21:30
- Bilmodell: Letar efter en 944/968
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Är det den som säljs av Ricondo i Vallentuna så provkörde jag den en sväng för säkert mer än en månad sedan. Enbart för att få lite erfarenheter inför köp av cupe. Jag fick dåligt intryck av den direkt. Minns inte exakt vad, men den kändes sliten och jag gillade den inte alls.
- krasse
- S-Poster
- Posts: 148
- Joined: 2006-07-02 21:39:42
- Telefon: 0708177914
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
- Årsmodell: 1989
- Location: Värmdö
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Jag kan verkligen rekommendera en 944 S2. Har haft min i kanske 8 år och har aldrig behövt lägga ut några större summor i reparation och service. Min erfarenhet är att 10 000 kr bör räcka bra per år.
Vill du kolla upp en S2 cab är du välkommen att höra av dig för en provkörning. Den är inte bara en glidarbil utan den har visat sig trivas bra på konbanor och förarkurser på såväl Kinnekulle som Sviestad.
Har du råd men en 944 S2 cab och hittar ett fint ex kan jag bara lyckönska dig!
/Krasse
Vill du kolla upp en S2 cab är du välkommen att höra av dig för en provkörning. Den är inte bara en glidarbil utan den har visat sig trivas bra på konbanor och förarkurser på såväl Kinnekulle som Sviestad.
Har du råd men en 944 S2 cab och hittar ett fint ex kan jag bara lyckönska dig!
/Krasse
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Tack, då behöver jag inte åka och titta på den.CMSod wrote:Är det den som säljs av Ricondo i Vallentuna så provkörde jag den en sväng för säkert mer än en månad sedan. Enbart för att få lite erfarenheter inför köp av cupe. Jag fick dåligt intryck av den direkt. Minns inte exakt vad, men den kändes sliten och jag gillade den inte alls.
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
krasse wrote:Jag kan verkligen rekommendera en 944 S2. Har haft min i kanske 8 år och har aldrig behövt lägga ut några större summor i reparation och service. Min erfarenhet är att 10 000 kr bör räcka bra per år.
Vill du kolla upp en S2 cab är du välkommen att höra av dig för en provkörning. Den är inte bara en glidarbil utan den har visat sig trivas bra på konbanor och förarkurser på såväl Kinnekulle som Sviestad.
Har du råd men en 944 S2 cab och hittar ett fint ex kan jag bara lyckönska dig!
/Krasse
Trevligt! Jag ska faktiskt till Stockholm(Värmdö) första helgen i juni.
Vart håller du till?
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2016-05-11 12:47:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944, en bil för mig?
Nu har jag inte bevakat blocket så länge på s2 och turbo.
Så hur ofta dyker dessa upp? Finns ju några på blocket nu, men jag tycker dom ligger högt i pris eller ligger dom där dom ska?
Ska man ha tålamod och vänta eller se sig om för en billigare och lite äldre N/A?
Så hur ofta dyker dessa upp? Finns ju några på blocket nu, men jag tycker dom ligger högt i pris eller ligger dom där dom ska?
Ska man ha tålamod och vänta eller se sig om för en billigare och lite äldre N/A?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users