Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Har väl nästintill bestämt mig för att köpa mig en standalone ECU för att få lite bättre respons och körbarhet i min bil. Som vanligt så finns det ju en djungel av olika system och val att göra. För mig som inte har ambitionen att vara värst så tänker jag att jag vill ha något som är enkelt att installera och sedan jobba med.
Det som mest har fångat mitt intresse är VEMS och då via Raceboy här på forumet som har någon form av
plug'n'play-variant. Det är kanske inte det mest avancerade, men av vad jag kan se i manual, videotutorials och i mjukvaran så verkar det klara det jag tror mig behöva. Är ju dock ganska novis på det så kanske missar jag något?
Något som jag funderat en del på är justering av tändning. Om man inte har tänkt att mappa bilen i dyno, hur vet man då hur man ska justera? En knacksensor är väl ett måste antar jag. VEMS kan ju använda original-sensorn, men är den något att ha? Hur kan man verifiera att den funkar som den ska?
Är EGT något som kan hjälpa till för tändning? Står lite i valet och kvalet om det är en sensor/funktion som jag borde ha, men har i ärlighetens namn inte förstått hur jag ska mappa efter det. Eller är det bara en säkerhetsfunktion?
Det som mest har fångat mitt intresse är VEMS och då via Raceboy här på forumet som har någon form av
plug'n'play-variant. Det är kanske inte det mest avancerade, men av vad jag kan se i manual, videotutorials och i mjukvaran så verkar det klara det jag tror mig behöva. Är ju dock ganska novis på det så kanske missar jag något?
Något som jag funderat en del på är justering av tändning. Om man inte har tänkt att mappa bilen i dyno, hur vet man då hur man ska justera? En knacksensor är väl ett måste antar jag. VEMS kan ju använda original-sensorn, men är den något att ha? Hur kan man verifiera att den funkar som den ska?
Är EGT något som kan hjälpa till för tändning? Står lite i valet och kvalet om det är en sensor/funktion som jag borde ha, men har i ärlighetens namn inte förstått hur jag ska mappa efter det. Eller är det bara en säkerhetsfunktion?
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
En stor fördel med VEMS är ju att det finns många kunniga runt om i landet som kan ge support.
Lutar själv åt att välja VEMS till min bil.
Lutar själv åt att välja VEMS till min bil.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2010-06-14 16:09:31
- Telefon: 0702567772
- Bilmodell: Porsche 944 T
- Årsmodell: 1985B
- Location: Nacka
- Contact:
Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Jag åker med peeps vems kitt och är mycket nöjd.
Att köpa ett nytt styrsystem och inte mappa ordentligt är lite tokigt. Alla funktioner som är nödvändiga finns, enligt han som mappa min bil.
jag själv har inte satt mig in 100% än.
Att köpa ett nytt styrsystem och inte mappa ordentligt är lite tokigt. Alla funktioner som är nödvändiga finns, enligt han som mappa min bil.
jag själv har inte satt mig in 100% än.
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Ok, intressant. Och i och med det slänger jag iväg massor av frågor
. Tycker du inte det passar här får du gärna svara i PM.
Hur ser din bil ut i övrigt? Mer åt original eller en del moddar? Har du mappat din på dyno? Vem har du isf använt? Hur lång tid tog det? Vad fick du betala? Vad landade du på effektmässigt?

Hur ser din bil ut i övrigt? Mer åt original eller en del moddar? Har du mappat din på dyno? Vem har du isf använt? Hur lång tid tog det? Vad fick du betala? Vad landade du på effektmässigt?
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2015-05-20 10:19:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
köp maxxecu=)
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Vad är fördelen med den?Anders_89 wrote:köp maxxecu=)
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2015-05-20 10:19:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Ingen aning vad fördelen är enda jag vet är att där är väldigt många funktioner på sprutet!
har en del kompisar som kör det och är helnöjda, dem bytte från haltech
har en del kompisar som kör det och är helnöjda, dem bytte från haltech
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Maxxecu är fina men kostar en del, fördelen är väl den svenska supporten.
Annars är Ecu master ett väldigt prisvärt sprut som många är nöjda med och det är nästan plugg and play på porsche ( Den klarar original vevaxelgivare men man behöver dra en extra kabel och montera en kamgivare också, finns en plats på kamkåpan som är som gjort för att borra ur o montera en givare på).
Dock har ingen gjort nån adapterkontakt än till dom men det finns till bmw och audi kontakt o det är möjligt att nån av dom går att använda annars får man dra lite trådar själv från kontakterna.)
Annars är Ecu master ett väldigt prisvärt sprut som många är nöjda med och det är nästan plugg and play på porsche ( Den klarar original vevaxelgivare men man behöver dra en extra kabel och montera en kamgivare också, finns en plats på kamkåpan som är som gjort för att borra ur o montera en givare på).
Dock har ingen gjort nån adapterkontakt än till dom men det finns till bmw och audi kontakt o det är möjligt att nån av dom går att använda annars får man dra lite trådar själv från kontakterna.)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: Köp/Tuning av standalone ECU, vad tänka på?
Felkod för knacksensorn är 2-1. Plugga ur KLR:en. Mät resistans mellan pin 11 och 13 på KLR-kontakten. Resultatet ska visa mellan 270 och 330 kohm.Fredrik Nyqvist wrote:...En knacksensor är väl ett måste antar jag. VEMS kan ju använda original-sensorn, men är den något att ha? Hur kan man verifiera att den funkar som den ska?
Om 0 eller oändlig resistans, se över kablage och kontakter. Kolla så att sensorn är dragen med 11 NM. Om inget av detta hjälper så är sensorn trasig.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav
, 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav

Who is online
Users browsing this forum: No registered users