Drivaxel från SKF.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Drivaxel från SKF.

#1 Post by spirou944t »

Någon som testat denna axel från SKF?
VKJC 8450

Hittade att denna axel skall passa till 951:orna, men blir lite skeptisk.
http://www.bildelaronline24.se/skf/15097" onclick="window.open(this.href);return false;
Måttet verkar stämma, 531,5mm.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

melander
S-Poster
Posts: 193
Joined: 2013-11-05 11:25:57
Telefon: 46735749070
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#2 Post by melander »

Jag har två axlar till en 86a liggandes annars 8)

Mvh
Viktor

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#3 Post by spirou944t »

Ok, är dom glapp-fria?

Dom som sitter på har lite rotations-glapp i alla knutar, och byta alla knutar kostar en del!

Hittade ännu bättre pris:
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/p ... 5_g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#4 Post by spirou944t »

Senaste länken hänvisar till rätt orginalnummer.
944 332 038 01 = 86 turbo
944 332 038 02 + 944 332 038 06 = 87- turbo mm
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#5 Post by Henka_E »

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... %253E%2520(Rear%2520Left%2520or%2520Right" onclick="window.open(this.href);return false;)%2520%2520

Enligt det här så passar det ju på alla med alu-armar! Coolt, en tusenlapp för en hel drivaxel! Frågan är ju om det är n/a knutar eller turbo/knutar? Prestandamässigt?? Intressant!!

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#6 Post by spirou944t »

Nu är det beställt!

Hittade även knutar för ca 300st, men dom verkade även passa till ett hoper Alfor, Fiat mm,
så då blev jag lite skeptisk.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#7 Post by spirou944t »

Så dök dom äntligen upp.
Efter en massa besked om att dom "Finns ej i lager" så kom dom med Tyska DHL + Posten

Vilka axlar är det jag fått nu? N/A, eller turbo, eller något helt annat?


Image

Image
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#8 Post by Henka_E »

Får det till 33 splines. Turbo och s2 har väl 25 så då är det väl n/a då.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#9 Post by DLS »

Har för mig tidiga turbo har 33 splines.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#10 Post by Henka_E »

Ha ha, tänkte på det där efter jag postade... 86 är ju ett jäkla år. Du har säkert rätt. Förresten vad tror du om dessa axlar, är det liksom värt det även till en turbo? Tänker då typ hållbarhet vs pris.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#11 Post by balansaxel »

Tidiga turbo hade väl n/a axlar o
25 splines?
Sena turbo 33 splines å 951 nummer
Alla med aluarm e lika långa...

Nån med mer info??
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#12 Post by DLS »

Tidiga turbo o na använder 33 splines.
Från 87 på turbo ska det vara 25 splines
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#13 Post by DLS »

Henka_E wrote:Ha ha, tänkte på det där efter jag postade... 86 är ju ett jäkla år. Du har säkert rätt. Förresten vad tror du om dessa axlar, är det liksom värt det även till en turbo? Tänker då typ hållbarhet vs pris.
Har ingen aning om hur hållbarheten på skf axlarna är :roll:
Själv hade jag ju tänkt köpa vw transporter axlar o knutar o ha i reserv då dom är billigare.
Många som kör med just vw vanagon (transporter) knutar och tidiga 33 splines drivaxlarna i usa.
Det funkar ju men dock så tror jag att GKN Löbro är bäst.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#14 Post by spirou944t »

Hallå och tack för alla svar.
Om det nu är så att det är antalet splines som avgör om det är N/A eller turbo så känns det som ett dåligt köp.
Med produktionstänket som bas så känns det konstigt/onödigt/dyrt att krångla till det med olika varianter, därmed borde det vara samma till alla manuella 944or.
Skall ställa frågan till SKF ang kompabilitet, firman jag köpte från hänvisar till 951-nummer som referens.

Ang GKN Lörbro, vad är det som gör dom till ett bättre val?
Jag har inte koll så jag vill veta, känner väl till GKN men inte Lörbro.

I GKN ingår förövrigt även SPIDAN, och deras drivaxlar säljs för ca 1000:- + dep.
http://www.mister-auto.se/sv/drivaxel/s ... 21830.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Drivaxel från SKF.

#15 Post by DLS »

GKN äger Loebro (löbro).
Det är GKN/Loebro som gör original knutarna till porsche har jag fattat det som, dock finns det en billigare variant o en dyrare variant(den dyrare är porsche nr på).
Det var Herr sanden som rekommendera endast loebro knutar när jag ringde för nått år sen till han.
På min satt det en loebro knut o en billig vw knut förut o det var vw knuten som gick åt skogen, nu sitter det en beg loebro knut från sanden som har hållt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users