Någon som har tips om hur man kan få bort/minska detta
Den går som en klocka, helt perfekt i motorn, men jag tycker det är lite irriterande med just remvinandet Det är tydligen ett vanligt bi(l)ljud på 944:an, men på somliga är det mindre. Har ny kam-balansrem som är spända efter normerna, men ändå så finns det där vinandet! jaganz
Det kan komma från att remhjulen inte är perfekt linjerade.
Jag har samma "problem" på min och tycker att det är aningens störande, men jag har inte försökt kolla upp linjeringen ännu...
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92
BNTS wrote:Det kan komma från att remhjulen inte är perfekt linjerade.
Jag har samma "problem" på min och tycker att det är aningens störande, men jag har inte försökt kolla upp linjeringen ännu...
Verkar va en vettig förklaring. Skall kolla omedelbums för då slits remmen även i sidled!
Bildoktorns tips ger jag inte mycket för. För att kolla vilken rem som viner brukar jag spraya med vanligt vatten och hör resultatet direkt. Helt ofarligt!
Tack fr. jaganz
Bildoktorns tips funkar knappast på en tandad rem..
Jag tror remmens bredd har ett finger med i spelet, från början användes en smalare rem på 944 men av någon anledning (haverier?) gick man över till 968:ans bredare rem nån gång vad jag förstått. Sedan jag bytte ut min smalare rem har jag aldrig lyckats få det så tyst som det var tidigare.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Niclas
PCS 9748
Boxster S -08 Aprilia Caponord 1200 -13
Ex:BMW 740i -99, BMW F800S -07, BMW HP2 Sport -09, BMW 330 Ci -02, BMW 328iC -96, Citroën BX 16V -90, Opel rekord, BMW 318iT-92
Om det viner fran balansremmen bor man lossa pa den for att inte skapa onodigt. En 944 med korrekt spanning pa remmarna har mojligtvis lite vinande precis vid kallstart men det ska forsvinna sa fort motorn ar varm.
Att saga att det ar lugnt med remvinande sa lange remmen ar hel ar ganska korkat da ljudet indikerar att den slits ner p.g.a extra belastning.
Hmm, min rem började vina igår. Tycker dock det är lite konstigt. Det har regnat en hel del.
Åkte till macken, fyllde på luft i däckena. Sen när jag gjort det och startar bilen så viner det uta helvete. Började undra hur i helvete det kunde uppkomma efter att jag pumpat däckena utan att rulla en meter. Men när man läser här så är det väl vanligt.
Men ändå konstigt. Hur kan den börja vina sådär helt plötsligt? Den slutar när den blir varm. Vad är det jag bör göra? Börjar remmen bli dålig? Bilen går fint annars.
Men kan det ha med att det regnat så pass mycket? Har ju inte hänt förut när det regnat.. Men nu har det ju regnat ett par dagar i sträck.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.