Hur viktigt är det att man har rätta verktyget för kam resp balansrem vid byte alternativt kontroll.
Hur gör ni som byter remmar själva? Remspänning "På känn" eller?
Bozo
Verktyg för remspänning ?
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Verktyg för remspänning ?
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Låter bra.
Har du något tipps att ge när det gäller balansremmen.
Min kuggade över ner jag sladdade av på gälleråsen.
En klantig stockholmsfirma hajade tydligen inte hur "idler rullen" funkade när de bytte remmar för 500 mil sedan. och balansremmen var mycket dåligt spänd och rullen stod helt fel.
Fixade till saken och spände upp remmen något hårdare än man sätter generatorremmen.
Komentarer?
Sphinx! Kul att du är med på forumet fortfarande.
Har fortfarande kvar en av piketröjorna jag köpte av dig. Bra kvalitet.
Bozo
Har du något tipps att ge när det gäller balansremmen.
Min kuggade över ner jag sladdade av på gälleråsen.
En klantig stockholmsfirma hajade tydligen inte hur "idler rullen" funkade när de bytte remmar för 500 mil sedan. och balansremmen var mycket dåligt spänd och rullen stod helt fel.
Fixade till saken och spände upp remmen något hårdare än man sätter generatorremmen.
Komentarer?
Sphinx! Kul att du är med på forumet fortfarande.
Har fortfarande kvar en av piketröjorna jag köpte av dig. Bra kvalitet.
Bozo
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Enligt mig:
Riktmärke på balansremspänning verkar vara att man kan lätt trycka ner den så att den kommer i samma nivå till kanten av kamremmens tomgångsrulle. Tomgångsrullen för balansremmen skall ligga 0.5mm från rullen som driver balansaxeln (brevd spännrullen) och ett spel på 0-1mm på åvansidan till balansremmen. Själv så köpte jag ett verktyg från Arnnworx.com och det stämmde bra med de värderna som verktyget visade samt då jag kollade innan jag tog bort remmen första gången.
Riktmärke på balansremspänning verkar vara att man kan lätt trycka ner den så att den kommer i samma nivå till kanten av kamremmens tomgångsrulle. Tomgångsrullen för balansremmen skall ligga 0.5mm från rullen som driver balansaxeln (brevd spännrullen) och ett spel på 0-1mm på åvansidan till balansremmen. Själv så köpte jag ett verktyg från Arnnworx.com och det stämmde bra med de värderna som verktyget visade samt då jag kollade innan jag tog bort remmen första gången.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Tomgångsrullen stod helt fel på min bil och det var inte för att den hade lossnat utan satt ordentligt åtdragen. Balansremen var ganska så slapp.Isse wrote:Enligt mig:
Riktmärke på balansremspänning verkar vara att man kan lätt trycka ner den så att den kommer i samma nivå till kanten av kamremmens tomgångsrulle. Tomgångsrullen för balansremmen skall ligga 0.5mm från rullen som driver balansaxeln (brevd spännrullen) och ett spel på 0-1mm på åvansidan till balansremmen. Själv så köpte jag ett verktyg från Arnnworx.com och det stämmde bra med de värderna som verktyget visade samt då jag kollade innan jag tog bort remmen första gången.
Troligen pga. detta, så kunde nedre balansaxeln kugga över ca ett kvarts varv. (spelet 0.5mm var ca 3-4 mm)
Tydligen bättre att göra det själv än att betala 3920 sek som tidigare ägaren har gjort.
Gå till en firma som vet hur man gör eller gör det själv. Manualer finns att ladda ner. (En del av 944 pdf manualerna förklarar tydligt saken även för bilar med hydraulisk kamremsspännare som 968.)
En viktig sak du inte nämnde Isse! Är att spänna balansrullen MEDURS.
Bozo
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 231
- Joined: 2004-08-03 21:54:24
- Bilmodell: 968/964
- Årsmodell: 1992
- Location: Oslo/Åre
- Contact:
Tack Isse,
Jag har köpt ett verktyg.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... ename=WDVW
Mvh
Anders
Jag har köpt ett verktyg.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... ename=WDVW
Mvh
Anders
Who is online
Users browsing this forum: No registered users