944 -85a Skabbgalten.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Ihopmontering påbörjad!
Det kommer att bli klart bättre än det var innan i alla fall
Igår luftade jag bromsar och koppling, idag monterade jag startmotor och avgassystemet.
Nu måste jag göra tanken klar, sen ska det bli kul att starta upp den och se hur den låter med extraktorröret och 2,5"
Igår luftade jag bromsar och koppling, idag monterade jag startmotor och avgassystemet.
Nu måste jag göra tanken klar, sen ska det bli kul att starta upp den och se hur den låter med extraktorröret och 2,5"
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Det finns hopp!
Jag jobbar vidare med soppatanken..
Påfyllningsröret återstår och sen är det lite svetsning och provtryckning kvar......och nåt mer kanske...
Påfyllningsröret återstår och sen är det lite svetsning och provtryckning kvar......och nåt mer kanske...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Den här tråkiga biten behöver lite kärlek också..
Det verkar inte som att jag kommer behöva svetsa nåt men det blir ju en del slipning och spackling..
Skyltbelysningen är användbar men är lite sprucken och ser tråkig ut. Nån som vet om det finns någon eftermarknads ledvariant att köpa som passar hyfsat?
Det verkar inte som att jag kommer behöva svetsa nåt men det blir ju en del slipning och spackling..
Skyltbelysningen är användbar men är lite sprucken och ser tråkig ut. Nån som vet om det finns någon eftermarknads ledvariant att köpa som passar hyfsat?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Jag skulle göra ett startförsök på bilen förra helgen men fick inte soppapumpen att starta.
Säkringen är hel men jag är osäker på DME-reläet så jag har beställt ett nytt.
Ska det inte funka så att startmotorn går några sekunder när man slår på tändningen för att sedan stanna och starta igen när motorn snurrar?
Jag är även lite osäker på en annan sak.
När jag lyfte ur motorn monterade jag i rent oförstånd bort svänghjulsgivarna men jag tror att de sitter som de ska igen. Märkningarna på kablarna var borta och eftersom kontaktdonen är lika på båda så har jag bara gissat när jag kopplat ihop dem igen. Gnista finns när jag kör med startmotorn så saker borde ju vara ok....
Säkringen är hel men jag är osäker på DME-reläet så jag har beställt ett nytt.
Ska det inte funka så att startmotorn går några sekunder när man slår på tändningen för att sedan stanna och starta igen när motorn snurrar?
Jag är även lite osäker på en annan sak.
När jag lyfte ur motorn monterade jag i rent oförstånd bort svänghjulsgivarna men jag tror att de sitter som de ska igen. Märkningarna på kablarna var borta och eftersom kontaktdonen är lika på båda så har jag bara gissat när jag kopplat ihop dem igen. Gnista finns när jag kör med startmotorn så saker borde ju vara ok....
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka
Ibland är det svårt att hålla fingrarna i styr..
En gammal 911 med soppalocket mitt i huven är ju fränt och jag har länge haft mina funderingar på att göra nåt kul på min gamla skabbgalt nu när jag ändå bygger ny tank.
Min första tanke var att jag skulle göra nåt motsvarande och ha locket centralt placerat i bakrutan istället men efter lite snack med både glasmästare och vattenskärarfolk så tvingades jag ge upp den idén..
Men jag ville ändå hitta på nåt..
Locket är bara grovfräst än så länge. Mot bilen är det ganska färdigt men på utsidan ska en hel del bort, jag har tänkt mig en sfäriskt svarvad utsida.
Jag har även behövt göra ett nytt påfyllningsrör eftersom det gamla inte har inloppet i rätt vinkel mot karossen.
Det här blir både tyngre och troligtvis mindre praktiskt än originalet men ibland går "stuk före bruk" som man brukar säga
En gammal 911 med soppalocket mitt i huven är ju fränt och jag har länge haft mina funderingar på att göra nåt kul på min gamla skabbgalt nu när jag ändå bygger ny tank.
Min första tanke var att jag skulle göra nåt motsvarande och ha locket centralt placerat i bakrutan istället men efter lite snack med både glasmästare och vattenskärarfolk så tvingades jag ge upp den idén..
Men jag ville ändå hitta på nåt..
Locket är bara grovfräst än så länge. Mot bilen är det ganska färdigt men på utsidan ska en hel del bort, jag har tänkt mig en sfäriskt svarvad utsida.
Jag har även behövt göra ett nytt påfyllningsrör eftersom det gamla inte har inloppet i rätt vinkel mot karossen.
Det här blir både tyngre och troligtvis mindre praktiskt än originalet men ibland går "stuk före bruk" som man brukar säga
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka
Jag hade nog kunnat göra locket 5mm större i diameter för att få mindre "glapp" mellan lock och kaross men det går väl att göra ett nytt senare i så fall..
Jag tror att det kan bli ganska bra iaf
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka
Hade kanske varit svårt att komma åt att skruva locket om du gjort det större? Man vill väl kunna få in fingrarna på den "taggade" kanten?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka
Lite större skulle det allt kunna vara, tanken är att "fingergreppet" ska sticka ut några millimeter av den anledningen.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka
Idag startade jag Skabbis igen efter att den stått i ungefär ett år. Efter lite meck och med tjuvkopplat DME-relä startade den ganska snällt med lite lagom slamrande ventiltryckare. Oljetryck och laddlampa slocknade direkt.
Jag gjorde ett startförsök för ett par helger sedan men då fick jag inte liv i soppapumpen. Jag visste att DME-reläet var ganska nytt men jag beställde ett till av Utzon ändå, det borde ju vara det som strulade tyckte jag, allt funkade ju när jag ställde bilen där.
Men idag gasade jag iväg till garaget med ett nytt relä i handen och likt förbannat var det inget liv i soppapumpen! Jag testade att koppla ström direkt på pumpen och då gick den så fint så jag gjorde den klassiska byglingen av reläet och då funkade den och när jag drog den några varv med startmotorn så hoppade motorn igång också.....
Pumpsäkringen är hel så det verkar helt enkelt som att styrsystemet inte aktiverar reläet, eller att det är nåt tjall på nån kabel på vägen..... Tips någon??
Vidare så bytte jag ju även motorkuddarna på bilen eftersom den stod och skakade ganska rejält på tomgång men nya kuddar verkar inte ha avhjälpt det problemet. Jag börjar fundera på om nån tidigare ägare kan ha fått remmen fel på balansaxeln eller nåt, remmen var ganska nybytt när jag köpte bilen för ett par år sedan.. Nån som har varit ute för det?
Jag lägger upp de här två frågorna under "Teknik och trim" också.
Jag gjorde ett startförsök för ett par helger sedan men då fick jag inte liv i soppapumpen. Jag visste att DME-reläet var ganska nytt men jag beställde ett till av Utzon ändå, det borde ju vara det som strulade tyckte jag, allt funkade ju när jag ställde bilen där.
Men idag gasade jag iväg till garaget med ett nytt relä i handen och likt förbannat var det inget liv i soppapumpen! Jag testade att koppla ström direkt på pumpen och då gick den så fint så jag gjorde den klassiska byglingen av reläet och då funkade den och när jag drog den några varv med startmotorn så hoppade motorn igång också.....
Pumpsäkringen är hel så det verkar helt enkelt som att styrsystemet inte aktiverar reläet, eller att det är nåt tjall på nån kabel på vägen..... Tips någon??
Vidare så bytte jag ju även motorkuddarna på bilen eftersom den stod och skakade ganska rejält på tomgång men nya kuddar verkar inte ha avhjälpt det problemet. Jag börjar fundera på om nån tidigare ägare kan ha fått remmen fel på balansaxeln eller nåt, remmen var ganska nybytt när jag köpte bilen för ett par år sedan.. Nån som har varit ute för det?
Jag lägger upp de här två frågorna under "Teknik och trim" också.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten. Soppalock/lucka
Fälgbreddning pågår!
Fälgarna är 5.5" från början och jag breddar 75mm fram och 85mm bak.
Centrumen ska även flyttas i fälgbanorna en del.
Fälgarna är 5.5" från början och jag breddar 75mm fram och 85mm bak.
Centrumen ska även flyttas i fälgbanorna en del.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Idag ställde jag ned Skabbis igen efter att den stått på ställningen i ett och ett halvt år.
Det där med att få till höjden bak är inte det lättaste, i alla fall inte på första försöket, nu står den på genomslagsgummina.
Det där med att få till höjden bak är inte det lättaste, i alla fall inte på första försöket, nu står den på genomslagsgummina.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Meckat lite ride height bak på bilen idag och nu blev det bättre men lite för HÖG istället....
590mm mellan golv och skärmkant, 20mm lägre hade inget gjort..
Nu får det vara såhär tills bilen är besiktad. Jag behöver inte bråka med torsionsfjädrarna för att få ned den så mkt som jag vill sen i alla fall.
Nej, jag har inte använt släggan för att justera höjden!
590mm mellan golv och skärmkant, 20mm lägre hade inget gjort..
Nu får det vara såhär tills bilen är besiktad. Jag behöver inte bråka med torsionsfjädrarna för att få ned den så mkt som jag vill sen i alla fall.
Nej, jag har inte använt släggan för att justera höjden!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Är släggan för att kolla Camber
-
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2007-10-28 19:12:57
- Telefon: 0703958937
- Bilmodell: 944 N/A-85 + 944T-87
- Årsmodell: 1987
- Location: Motala
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Ja det skulle man ju kunna tro!
Innan jag höjde bilen bak igen så var den så låg att jag inte fick under domkraften, då passade släggskaftet bra att bryta upp bilen några cm med så jag kunde rulla in domkraften på plats
Innan jag höjde bilen bak igen så var den så låg att jag inte fick under domkraften, då passade släggskaftet bra att bryta upp bilen några cm med så jag kunde rulla in domkraften på plats
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Re: 944 -85a Skabbgalten.
Coolt med breddade Plåtisar...
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]