Varmstartproblem och läckage..
-
- Addict
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
Nu kom mitt första jobbiga fel med 931an. Drar historien från där det är möjligt att det började.
Lördag.
Körde tanken nästan tom, 5liter kvar.
Söndag kväll.
Tankade fullt.
Måndag
Inget skumt.
Tisdag.
Morgon, inga problem.
Eftermiddag. Halvkrånglig att få igång. Går ojämnt på tomgång 20sekunder.
Kör 2km. Bilen står 25minter. Måste köra länge på startmotorn, klassiska varmstartsproblemet. Startar och låter som en traktor. Kör 2mil motorväg. Stannar 30minuter. Upptäcker en mörk fläck höger bak, under slutljuddämparen när jag ska åka. Känner på fläcken men den känns torr. Säkert från nån annan bil..
Onsdag.
Samma som på tisdagen. Fläck igen.
Torsdag.
Samma som dagarna innan..
Jag kan inte se något direkt läckage utom att det fuktar på tanken ovanför bakre slutdämparen. Inget någon annanstans. Det är inte heller alltid som det blir fläck. Har bara hänt vid 3 av 10 stopp.
1. Finns det någon slanganslutning ovanpå tanken som inte syns?
2. Kan detta läckage vara orsaken på mitt varmstartproblem? Läckaget är INTE mellan pump och frammåt.
3. Ska det vara över/undertryck i tanken?
4. Det går en slang runt hela tanken som slutar med en backventil vid höger bak. Suger man i den är det stopp, blåser man är det inga problem. Slangen sitter fast runt tanken med metallclips. Vad är det...?
Lördag.
Körde tanken nästan tom, 5liter kvar.
Söndag kväll.
Tankade fullt.
Måndag
Inget skumt.
Tisdag.
Morgon, inga problem.
Eftermiddag. Halvkrånglig att få igång. Går ojämnt på tomgång 20sekunder.
Kör 2km. Bilen står 25minter. Måste köra länge på startmotorn, klassiska varmstartsproblemet. Startar och låter som en traktor. Kör 2mil motorväg. Stannar 30minuter. Upptäcker en mörk fläck höger bak, under slutljuddämparen när jag ska åka. Känner på fläcken men den känns torr. Säkert från nån annan bil..
Onsdag.
Samma som på tisdagen. Fläck igen.
Torsdag.
Samma som dagarna innan..
Jag kan inte se något direkt läckage utom att det fuktar på tanken ovanför bakre slutdämparen. Inget någon annanstans. Det är inte heller alltid som det blir fläck. Har bara hänt vid 3 av 10 stopp.
1. Finns det någon slanganslutning ovanpå tanken som inte syns?
2. Kan detta läckage vara orsaken på mitt varmstartproblem? Läckaget är INTE mellan pump och frammåt.
3. Ska det vara över/undertryck i tanken?
4. Det går en slang runt hela tanken som slutar med en backventil vid höger bak. Suger man i den är det stopp, blåser man är det inga problem. Slangen sitter fast runt tanken med metallclips. Vad är det...?
-
- Addict
Re: Varmstartproblem och läckage..
Hittade denna bild. Om det är en 931 tank vet jag ej men ser så ut. Och det kan förklara läckage på bilens vänstersida om det är vid anslutningen i tanken som är knas.

-
- Addict
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
2 nej
Varmstart bekymmer betyder vanligtvis
Accumulaortank
backventil
o-ring i bränslehuvudet.
Det som händer är att motorvärmen förångar bensinen i bränslerören fram till spridarna. Detta på grund av att bränsletrycket sjunker för fort. Så felet finns vid utgången från högtryckspunpen och framåt.
När du ändock är där och river så kan su passa på att byta alla bensinslangar ifall du inte redan har gjort det.
/jan
Varmstart bekymmer betyder vanligtvis
Accumulaortank
backventil
o-ring i bränslehuvudet.
Det som händer är att motorvärmen förångar bensinen i bränslerören fram till spridarna. Detta på grund av att bränsletrycket sjunker för fort. Så felet finns vid utgången från högtryckspunpen och framåt.
När du ändock är där och river så kan su passa på att byta alla bensinslangar ifall du inte redan har gjort det.
/jan
-
- Addict
Backventiel är helt ny. Bränsleack är beställd men Utzon är så kass nu för tiden så lär inte få den som bestämt.
Jag tog rätt så givet att mitt läckage ovan tanken hade med mitt varmstartsbekymmer att göra. Uppkom ju samtidigt!
Jag tog rätt så givet att mitt läckage ovan tanken hade med mitt varmstartsbekymmer att göra. Uppkom ju samtidigt!
-
- Addict
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
Det är troligtvis inte kopplade händelser, skulle kunna vara läck i ackumulatorn, men då borde det vara från höger sida.
Det är inte jättejobbigt att ta ner tanken, kolla i min biltråd, jag gjorde det och en rejäl uppfräschning av tank och slangar. Man behöver inte ta ner lådan tack vare 931ans kompakta växellåda.
Det är inte jättejobbigt att ta ner tanken, kolla i min biltråd, jag gjorde det och en rejäl uppfräschning av tank och slangar. Man behöver inte ta ner lådan tack vare 931ans kompakta växellåda.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
Btw, har du bråttom och utzon inte kan leverera så kan du ta min acc, så kan jag ta den du beställt senare. Har en helt ny i bosch kartong hemma som jag inte haft tid att montera. Vet att man kan få vänta länge på dom ibland.
924 Turbo
-
- Addict
Det skulle vi kunna göraCédric wrote:Btw, har du bråttom och utzon inte kan leverera så kan du ta min acc, så kan jag ta den du beställt senare. Har en helt ny i bosch kartong hemma som jag inte haft tid att montera. Vet att man kan få vänta länge på dom ibland.

Skickar PM.
- Freddie_81
- Addict
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
Jag bytte acc på min förra året och beställde från USA och rockauto.com.
Problemet blev bättre ett tag men är tillbaka lite grann. Men om jag bara drar nyckeln till startläge väldigt fort så pumpen går igång och bygger upp trycket snabbt en gång. Så går den igång på nästa. Men går då på tre cyl ett kort tag.. Så hittar du problemet är jag idel öra. Har inte brytt mig om det för tillfället då den inte bruksas..
Rev ut tanken ur min krockade 944 idag. Och mellan påfyllninhsrör och tank satt en kort gummirörskoppling med slangklämmor. Borde vara liknande på 931. Och detta kan ju vara orsak till lilla pölen ibland..
Mvh Fredrik
Problemet blev bättre ett tag men är tillbaka lite grann. Men om jag bara drar nyckeln till startläge väldigt fort så pumpen går igång och bygger upp trycket snabbt en gång. Så går den igång på nästa. Men går då på tre cyl ett kort tag.. Så hittar du problemet är jag idel öra. Har inte brytt mig om det för tillfället då den inte bruksas..
Rev ut tanken ur min krockade 944 idag. Och mellan påfyllninhsrör och tank satt en kort gummirörskoppling med slangklämmor. Borde vara liknande på 931. Och detta kan ju vara orsak till lilla pölen ibland..
Mvh Fredrik
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
-
- Addict
Varmstartsproblemet verkar nu borta efter acktankbyte 
Läckaget kvarstår säkert men nu har nivån sjunkit.

Läckaget kvarstår säkert men nu har nivån sjunkit.