
924 - 82 "Bruksracern"
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 - 82
Jättekul att den blir så fin! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Tack Patrik! Kul att höra!
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Har ju inte slängt upp någon färdig bild kom jag på
Resultatet:!


Känner mig nöjd och lättad som sagt att första lackprojektet är avklarat och har gått bra.



Känner mig nöjd och lättad som sagt att första lackprojektet är avklarat och har gått bra.
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 - 82
Snyggt! Det blev riktigt bra!
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Tackar Sebastu!
Meket med avgassystemet är påbörjat.
Det här röret har gjort sitt som sagt
Blev hindrad i mitt arbete ikväll igen då jag behövde mer avgasbandage än jag trodde.
Röret jag köpte är 2.5 tum vilket är lite större än original så anslutningen både där fram och bak får modifieras lite smått med monteringspasta, avgastejp tillsammans med lite nya klamrar.
Hade hoppats fått klart det idag men jag behöver komma på en smart lösning åt den främre anslutningen.. Original ser set ut såhär som ni säkert redan vet
Problemet är att mitt rör är ju helt rakt och har inte den vinklade slutdelen som originalröret har vilket innebär att jag inte kan använda mig av den plattan som original skruvar ihop/trycker ihop den anslutningen.
Funderar på att köra samma lösning där som bak, bandage och pasta och kanske en klammer. Någon som har lite feedback eller en annan tanke?

Meket med avgassystemet är påbörjat.
Det här röret har gjort sitt som sagt

Blev hindrad i mitt arbete ikväll igen då jag behövde mer avgasbandage än jag trodde.
Röret jag köpte är 2.5 tum vilket är lite större än original så anslutningen både där fram och bak får modifieras lite smått med monteringspasta, avgastejp tillsammans med lite nya klamrar.
Hade hoppats fått klart det idag men jag behöver komma på en smart lösning åt den främre anslutningen.. Original ser set ut såhär som ni säkert redan vet

Funderar på att köra samma lösning där som bak, bandage och pasta och kanske en klammer. Någon som har lite feedback eller en annan tanke?
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924 - 82
Pasta och bandage för att skarva rör med olika diameter ser jag tyvärr som högst tillfälliga lösningar. Har du möjlighet att svetsa dit muffar så att du får riktig tätning är det bästa lösningen, annars kan en stegmuff och klammer vara ett alternativ. Avgasläckage är inte att leka med, tänk på din hälsa i första hand.
Lycka till!
Lycka till!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 924 - 82
Ser riktigt nice ut, bra jobbat! Är det huven du lackade?
Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Tack för feedback Janne. Jag pratade med min morbror och han sa precis samma sak.. Själv är jag ny på grejerna så det är gott med råd från de mer erfarna.
Andra lösningen istället blir nu att försöka återanvända den konade anslutningen från originaldämparen:
- och få den fastsvetsad som du pratade om på en trestegsmuff som fäst på ett kortare flexrör som går ihop med ett då kortare rör som det blir resterande väg till bakre ljuddämparen.
Det blir alltså svets där fram så att jag får på anordningen som sitter original egentligen så jag kan skruva ihop det ordentlige med en fin packning där grenröret möter främre ljuddämparen. Övriga anslutningar mellan muff, flex och rakt rör blir med monteringspasta, avgasbandage och klammer som tightar åt.
Hoppas det blir en bra lösning. Ska bli spännande att testa. Såhär blir det isåfall:

Nu måste jag ta mig till en svetsverkstad som får göra det åt mig bara
Tack AndyPandy! Yes det är huven och det är taket som är lackat, äntligen ser hon ut som hon ska!
Andra lösningen istället blir nu att försöka återanvända den konade anslutningen från originaldämparen:

- och få den fastsvetsad som du pratade om på en trestegsmuff som fäst på ett kortare flexrör som går ihop med ett då kortare rör som det blir resterande väg till bakre ljuddämparen.
Det blir alltså svets där fram så att jag får på anordningen som sitter original egentligen så jag kan skruva ihop det ordentlige med en fin packning där grenröret möter främre ljuddämparen. Övriga anslutningar mellan muff, flex och rakt rör blir med monteringspasta, avgasbandage och klammer som tightar åt.
Hoppas det blir en bra lösning. Ska bli spännande att testa. Såhär blir det isåfall:

Nu måste jag ta mig till en svetsverkstad som får göra det åt mig bara

Tack AndyPandy! Yes det är huven och det är taket som är lackat, äntligen ser hon ut som hon ska!

- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924 - 82
Har du möjlighet att få alla skarvar svetsade så är det en fördel, det tar inte många minuter extra och blir så mycket bättre.
Gött jobbat!
Gött jobbat!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Fick hem röret idag svetsat och klart! 
Efter några timmars mek sitter nu röret äntligen på plats
Den går tyst och fint och jag vet inte om det bara är jag som hoppas men jag tyckte den kändes mer "på" på något sätt. Känns bra i vilket fall!

Vid anslutningen mellan det nya röret, främre dämparen alltså, och mittendämparen fick det bli pasta och avgasklämma tillsammans med avgasbandage som fick ligga emellan i anslutningen eftersom det nya röret var lite större än det gamla. Försökte göra ett gediget jobb och det ser ut som att det funkar.
Vid främre anslutningen rök det lite extra till en början, vet inte om det beror på att det ska skruvas åt mer eller om jag borde haft
monteringspasta där framme också. Tänkte att jag inte behövde det eftersom de två original konade delarna går ihop så bra med packningen emellan. Eller ska man alltid ha pasta i skarvar oavsett när man monterar??

Efter några timmars mek sitter nu röret äntligen på plats


Vid anslutningen mellan det nya röret, främre dämparen alltså, och mittendämparen fick det bli pasta och avgasklämma tillsammans med avgasbandage som fick ligga emellan i anslutningen eftersom det nya röret var lite större än det gamla. Försökte göra ett gediget jobb och det ser ut som att det funkar.
Vid främre anslutningen rök det lite extra till en början, vet inte om det beror på att det ska skruvas åt mer eller om jag borde haft
monteringspasta där framme också. Tänkte att jag inte behövde det eftersom de två original konade delarna går ihop så bra med packningen emellan. Eller ska man alltid ha pasta i skarvar oavsett när man monterar??
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 924 - 82
Gött jobbat 

Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: 924 - 82
Verkligen 

Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Tack
! 


- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
924 - 82 "Bruksracern"
Jaha då var det tillslut dags för mig och bruksracern att gå skilda vägar efter detta året. Kände både lättnad och ett visst vemod när min bil åkte iväg på köparens trailer.
Det har varit ett år fyllt av mer mekande, erfarenheter & lärdomar än vad jag hade tänkt. Det blir inte alltid som man planerar
Men jag är glad för dom erfarenheter jag har fått och för hjälp/tips och möten jag fått med trevliga personer.
Jag kommer definitivt hänga kvar här till och från även om det troligtvis inte blir i samma utsträckning.
Nu hoppas jag att den nya ägaren får ordning på grejerna och kan njuta av diverse fikaträffar framöver
Kanske hittar han hit t o m då det är en tidigare forummedlem.
En sista bild på henne
. Förhoppningsvis och troligtvis återvänder jag till porsche och särskilt 9x4 i framtiden!
Det har varit ett år fyllt av mer mekande, erfarenheter & lärdomar än vad jag hade tänkt. Det blir inte alltid som man planerar

Jag kommer definitivt hänga kvar här till och från även om det troligtvis inte blir i samma utsträckning.
Nu hoppas jag att den nya ägaren får ordning på grejerna och kan njuta av diverse fikaträffar framöver

En sista bild på henne


- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 - 82
En fin bil du lämnar efter dig, och förhoppningsvis en mycket nöjd köpare!
Nu får du leta efter en annan 9x4 såklart
Nu får du leta efter en annan 9x4 såklart

Who is online
Users browsing this forum: No registered users