Angående Laddtrycket turbo S

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
krullet
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2005-05-17 22:40:18
Contact:

Angående Laddtrycket turbo S

#1 Post by krullet »

Tjena !
Har en 951 S -88, Jag undrar hur mycket ladd trycket ska gå upp till,
när man drar på ordentligt så går mätaren upp till max = 2 bar.
Finns det någon risk att man blåser topplocks packningen kanske?

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Joakim »

2 bar på mätaren är 1 bar övertryck. Bilen laddar med andra ord 1 bar. Vilket egenltligen är runt 0.8 bar om du inte mixtrat med nått.
Är topppackningen intakt och fin så kan man säkert ladda 1.5 bar, men då bör man tänka på andra vitala delar i motorn än just topppackningen.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Originalmätaren är inte speciellt pålitlig och ska inte användas när man justerar turbotrycket.
Har du original chip? Isåfall kan du inte ladda 1 bar (2 bar på mätaren) i verkligt laddtryck innan styrsytemet säger ifrån.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Kör du med originalchip ska du inte höja laddtrycket!!
Hör av dig till mig så kan du få ett bra pris på ett Revline-chip för din bil. Med våra chip och en 3-bars bränsletrycksregulator kan man ladda 1,2 bar med rätt bränslevärden. Det ger inte bara ca 70 hk till utan även bättre respons! :)
Plus att du kan sova gott om natten :wink:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#5 Post by Sydbom »

gurra wrote:Kör du med originalchip ska du inte höja laddtrycket!!
Hör av dig till mig så kan du få ett bra pris på ett Revline-chip för din bil. Med våra chip och en 3-bars bränsletrycksregulator kan man ladda 1,2 bar med rätt bränslevärden. Det ger inte bara ca 70 hk till utan även bättre respons! :)
Plus att du kan sova gott om natten :wink:
o vad kostar det då? :-)
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

2895kr och då är en 3-barsregulator inkluderad! :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users