Nja Sven... Turbon ligger på is, hoppas på att komma igång med byggandet i år. Din gamla bil ska dammas av inom kort. Nytt riktigt garage i källaren. Men renovering av hus tar all tid, dessutom ska både motorcykel och båt fixas till innan sommaren.
Mattias, fräsningen från förbränningsrummet är väldigt grov och passningen till insug usel även om det är vanligt förekommande även på andra bilar. Det kan man fixa till själv med en dremel, så är den grundläggande portningen klar. Den ger säkert 10% mer flöde och effekt. Det som är märkligt i 924 toppen är den stora "grytan" bakom ventilskaftet. En konstant radie och area orsakar minst turbulens så därför har kanalen plastas igen, men det är överkurs. Här höjs även "golvet".
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Jag är så jefla imponerad av allt arbete du lägger ner på den där motorn gegge!
Speciellt med tanke på hur mycket teori och tankeverksamhet som verkar ligga bakom alla små förändringar. Om man dessutom ser till hur pass lite effektökning de olika modifieringarna ger känns det än mer imponerande att du lägger ner all denna tid och energi. Och pengar, måste jag förutsätta.
Ska bli riktigt intressant att se vad summan av alla små förändringar blir i slutändan!
Idag har jag skruvat på bilen. Den har varit min dåliga samvete då den stått helt stilla sedan förra Porsche festivalen i Halmstad. Nu ska den värmas upp för årets Porsche Festival i Ronneby!
Bilen drack mycket olja, sotade som en diesel och på vägen hem hackade den betänkligt. Dags för felsökning...
Kompet ligger på stadiga 12 bar i samtliga cylindrar. Oljan är honungsfärgad och vattnet rostigt. Slangen från vevhusventilationen är torr. Inget kladd i insuget och insugskanalerna är rena. Lyfte toppen och kolvarna är sotiga. Kam, nockar, tryckare och cylinderlopp ser bra ut. Jag ser att det droppat mycket olja från adaptern till oljekylaren som sedan läckt ner på avgasröret. En plugg var slarvigt åtdragen. Vad är felet? Vevhusventilation som trycker olja? Ventiltätningar? Kolvringar?
Rengjorde allt och bytte grenröret till ett MSDS 4-1 vilket var ett pyssel kan jag lova. Kammen stod fel och nollades. Vacuumklockan på fördelaren är inte tät och behöver åtgärdas. Hittade en IGNITOR II brytarlöst på hyllan i värsta fall.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
gegge wrote:Idag har jag skruvat på bilen. Den har varit min dåliga samvete då den stått helt stilla sedan förra Porsche festivalen i Halmstad. Nu ska den värmas upp för årets Porsche Festival i Ronneby!
När? Var? Är porshe festivalen? Ronneby är min hemstad och det vore ju nice att ta med äggskalet
andypandy wrote:När? Var? Är porshe festivalen? Ronneby är min hemstad och det vore ju nice att ta med äggskalet
Det är Porsche Club Sverige som i år lagt sin festival/årsmöte i Ronneby. Närmare bestämt Ronneby Brunn i mitten av maj. Det brukar vara en ganska populär tillställning som fort blir fullbokad, de PCS-medlemmar som vill vara med men ännu inte har anmält sig har nog missat tåget nu för i år.
87mm smidda VW bubbla kolvar Mahle
142,5mm H-profilstakar till BMW M5 US versionen med M3 lager
Vevskrapa med extratjock teflon Ishihara Johnson
Vev knivad, lättad 2kg och balanserad
Svänghjul på 4,6 kg och balanserat.
Topp med plastade kanaler, bättre säten och portat insug
AGAP kam på 276 grader och 14mm lyft
Eurospec ställbart kamdrev med stålhjul
Shimsade ventilfjädrar Performance Springs
Sten Parner solida ventiltryckare
Guldspridare MB Ferrari
Styrtryck på 3kg
Spjäll från Audi 100
MSDS 4-1 grenrör med 43cm kollektor i en terminatorbox
Orginalmotorn dog över 5000 varv och var rå i gången. Den här drar friskt till 7000 varv samtidigt som det inte är några problem att hänga ut rumpan med vridet på lägre varv.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche